CITAT (MariaS @ 31-10-2007, 13:40)

Är inte hundra på vad de är, men troligast är kalamondin och kumquat, när man ser fruktstorlekarna. Dessa växter kräver relativt stora krukor med citrusjord. (Väldrenerad alkalisk lerjord) De behöver också mängder med näring och vatten. Det finns särskild näring för citrusväxter som innehåller stora mängder kväve och kalium. Om du tar ut växterna på sommaren bör de stå vindskyddat coh soligt. Innomhus behöver de ordentlig tillskottsbelysning om de inte ska tappa bladen. Börjar de ändå tappa bladen kan du under en period (2 veckor - en månad) ställa citrusarna svalt (+4-10°) och mörkt. Därefter flyttar du succesivt fram växterna i ljus och värme igen.
Min citron har jag ALDRIG haft utomhus, utan alltid i ett rum med stark växtbelysning, citrusjord och massor med näring. För säkerhets skull har jag en fuktighetsmätare i, så att den inte torkar ut. Min citron har aldrig tappat sina blad eller gått i vila, men sätter regelbundet blom och frukter sen flera år tillbaka. Men det är klart, då är citronen den mest lättskötta.
Sammanfattningsvis är att citrusar behöver mycke kärlek och omtanke, de är inte de lättaste krukväxterna...
Jag vill bara kompletera lite
På vintern när plantan får sämre med ljus (om man nu inte har tilläggs belysning) bör man dra ner vattningen något, hur mycket beror på i vilken temperatur du har din "mini citrus" ju svalare ju mindre vatten. Sedan kan du gärna duscha bladen emellanåt med vatten med lite näring i det motverkar bladfall och ohyre angrepp. Jag har mina citrusar ute på sommaren och har dem då i skyddat läge men med mycket sol. Om du är intresserad kan du gärna titta i mitt citrus album Jag har "mini citrus", frösådd citrus stora Citron och Mandarinträd