Betty
Vi har köpt ett nytt litet fågelbord och placerat det så att man ska kunna titta på småfåglarna från köksfönstret. Det har varit ett himla hallå där sen vi satte upp det, skränande och kraxande skator och andra kråkfåglar. Småfåglarna sitter på betryggande avstånd och tittar på när de där stora bråkar med varann och äter upp det mesta av solrosfröna.

Jag har alltid gillat skator, tycker att de är fashinerande och vackra - men det var inte riktigt så här vi hade tänkt oss när vi satte upp fågelbordet...

Och så för en stund sen när jag tittar ut får jag syn på den här lille gynnaren:
[attachment=8979:2007_10_31_014.jpg]
Småfåglarna har inga problem med sällskapet, de äter från varsin ände av fågelbordet. smile.gif

KURT
Om ekorren bara kan så kommer han/hon att börja hamstra frön och gömma dem, det gör ju även småfåglarna. Men ekorren gör det i en annan skala!
MariaS
Det blir till att köpa foder i storsäck där... wub.gif
Tezzla
Kurrekorre!!
Biggan_
Oj, vilket sött "husdjur" du har Betty! giggle.gif
Betty
Ja visst är han/hon söt! wub.gif
När nu Lill-Kotte tydligen har gått och lagt sig under en lövhög för säsongen, har inte haft honom smaskandes i rabatterna på ett par tre veckor så har Kurre kommit och avlöst honom som trädgårdssällskap åt mig på dagarna. smile.gif
"Husdjur" javisst, hela han försvann in i huset, bara baken och svansen stack ut, såg rätt kul ut. rotfl.gif
Ja jag antar att det kommer att gå åt en hel del frön, ingen av grannarna har börjat mata de små liven ännu. Jag köpte en 15-kilos säck här om dan, det blir säkert att köpa hem några till innan våren.
Kjammi
Det är bäst att du inte BARA ger solrosfrön, det fett som finns i dem sätter sig direkt på Kurres lever! smile.gif
Betty
Anledningen till att det bara är solrosfrön i huset beror på att småfåglarna hos mig ratar andra frösorter. Men jag får väl köpa lite nötter till Kurre så att han får lite annan kost, vill ju för allt i världen inte att han ska få leverskador av maten jag serverar på den här restaurangen!
Har du nåt förslag på vad jag kan fresta honom med?
Kjammi
CITAT (Betty @ 01-11-2007, 11:08) *
Anledningen till att det bara är solrosfrön i huset beror på att småfåglarna hos mig ratar andra frösorter. Men jag får väl köpa lite nötter till Kurre så att han får lite annan kost, vill ju för allt i världen inte att han ska få leverskador av maten jag serverar på den här restaurangen!
Har du nåt förslag på vad jag kan fresta honom med?

Hehe.. jag är inte så haj på vad små korrar gillar... men jag tänker mest
att det borde vara varierat innehåll & inte så mycket fett... lite fett
måste han ju ha så att han bullar upp sig inför vintern wink.gif
Betty
Nu är han där igen! Han delar inte gärna med sig till varken skator, kråkor eller sin brorsa (eller vad han nu är). Han äter just nu en lunch bestående av både tunnbröd , fullkornsbröd och solrosfrön - han föredrar tydligen fröna i alla fall... biggrin.gif
MariaS
Prova med frukt också. Det gillar både korrar och fåglar. Äpple, kokkosnöt och liknande.
Kjammi
CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 15:24) *
Prova med frukt också. Det gillar både korrar och fåglar. Äpple, kokkosnöt och liknande.

Men aldrig citrus! Det innehåller syror som fräter i magen på den lille!
Netha
Precis likadant fågelbord köpte dottern... 2 st ekorrar var där direkt.
Vi har många ggr stått på altanen där och tittat på hur det tar frön och kutar iväg till sina förråd... de är ju sååå söta.
Sedan när de hängde fröautomater så är ekorrarna så smarta att de tömmer ut frön och plockar dem från marken
och för till sina gömmor.

Jordnötskärnor älskar de också... tar inte lång stund innan en påse är tömd. smile.gif

Tips... Ö&B har bästa pris på både solrosfrön och nötkärnor.
Betty
thanks.gif för tipsen! Ska köpa hem äpplen och jordnötskärnor i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon