Mina kejsarvindor blommade mycket i slutet av sommaren och en hel del blommor lät jag bilda frön. Tyvärr tog jag inte in dem innan det blev frost, så de är kvar utomhus på de vissnade rankorna. Är det lönt att ta in dem nu och försöka odla fröna till våren? Förut har jag odlat blå vindor, såna som skall vara en mindre giftig ersättning för Blomman för dagen. Egna frön från dem gror ofta mycket långsamt och ojämt, kan det bero på att fröna utsatts för frost eller kanske att de INTE har utsatts för frost? "Köpefrön" (till blå vindor) gror samtliga på mindre än en vecka märkte jag i våras.
Alexander-VG-zon3
31-10-2007, 17:40
kejsarvinda frön kan sås direkt ute och gro till våren , men hur den hinner med att blomma vet jag inte .
så jag tror inte fröna är skadade . hur du ska så dom eller när vet jag inte .
Enligt litteraturen, förökas plantan med frö på våren efter att fröna blötlagts och filats. Fröna bör klara frosten, vilket inte plantan har gjort.. Kan som jämförelse nämna att jag skördat ricinfrön på vårkanten. Dessa frön har då haft ca 30% grobarhet. Frön tål mer än man tror.
Maggan H
31-10-2007, 19:52
Tror också att fröna har klarat sig bra, det har ju (väl?) inte varit så hård och lång frost än. Jag har i år tagit in plantan för övervintring, hoppas det går bra, har inte provat förut.
De frön jag köptes skulle blötläggas före sådd, jag sådde dem inomhus i mars och flyttade ut plantorna i maj och juni, men de började inte blomma förrän i mitten av augusti. Iofs var det ett egendomligt sommarväder med få soltimmar och enorma mängder regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.