Jag har haft glasögon sen jag gick på högstadiet. Tyskaläraren skickade mig till skolsyster för han tyckte inte jag skulle sitta och dra i skinnet utanför ögonen för att se bra ut:)
Nu är jag inne på mitt tredje par progressiva. Framför datorn har jag terminalglasögon som min arbetsgivare betalar (får kosta 900:-, vill man ha finare bågar får man lägga till själv). Dom progressiva är jättedyra! Särskilt om man vill ha antireflex och fotokromatiskt, och det vill man
När jag hade köpt det första paret började jag spara på ett särskilt "glasögonkonto" så att jag skulle ha pengar när det var dags för byte. Dom pengarna får inte användas till något annat och hittills har det funkat bra.
Problemet är att det är svårt att montera progressiva i de smala bågarna som är moderna nu. Det finns knappt stora bågar längre (och vem vill se omodern ut?). Det gör att synfältet minskar. Man kan inte läsa en tidning med progressiva glasögon på. Optikern sa att jag skulle röra huvudet mer men jag vill hellre röra ögonen!