Sidor: 1, 2
abbbe
75/82 här i forumet har dålig syn.
Det var verkligen skrämmande många!
Pirum
Antar att folk med glasögon etc är mer benägna att svara i en sådan här tråd. Själv har jag både linser och glasögon och har haft det i evigheter. Linser på dagen, glasögon på kvällen framför datorn, oftast.

Glasögon är dyra. När jag var liten parvel och behövde byta nästan varje år (brytningsfel,etc) så sponsrade dock landstinget en del tror jag, det mesta kanske till och med. Sen försämrades visst sponsringen hörde jag, men nu klarar jag mig än så länge med att byta glasögon vart femte år kanske.

Har en vanlig lins och en torisk lins, köper dem hos optikern då priset på internet inte verkar vara speciellt mycket bättre.
Felicia
Jag har varit väldigt närsynt (-6) men opererade mig med Laser för ca 10 år sedan. Har nu lite, lite minus men det var bra tyckte han som opererade för då har jag lite att "ta av" när det börjar gå åt andra hållet, dvs då armarna inte räcker till när man ska läsa naughty.gif
Märker av det lilla minuset när det är mörkt så jag har skaffat ett par billiga glasögon som jag har när jag kör bil, inget måste utan något som jag har valt frivilligt då det blir vilsammare att köra.
Anki på Öland
Har klickat i att jag har glasögon men har aldrig haft det förrän nu när armarna inte räcker till längre. Ännu så länge räcker det med ÖBs 10 kronorsglasögon.
Anki
Bee
Jag har haft glasögon sen jag gick på högstadiet. Tyskaläraren skickade mig till skolsyster för han tyckte inte jag skulle sitta och dra i skinnet utanför ögonen för att se bra ut:)

Nu är jag inne på mitt tredje par progressiva. Framför datorn har jag terminalglasögon som min arbetsgivare betalar (får kosta 900:-, vill man ha finare bågar får man lägga till själv). Dom progressiva är jättedyra! Särskilt om man vill ha antireflex och fotokromatiskt, och det vill man tongue.gif
När jag hade köpt det första paret började jag spara på ett särskilt "glasögonkonto" så att jag skulle ha pengar när det var dags för byte. Dom pengarna får inte användas till något annat och hittills har det funkat bra.

Problemet är att det är svårt att montera progressiva i de smala bågarna som är moderna nu. Det finns knappt stora bågar längre (och vem vill se omodern ut?). Det gör att synfältet minskar. Man kan inte läsa en tidning med progressiva glasögon på. Optikern sa att jag skulle röra huvudet mer men jag vill hellre röra ögonen!

Lilla Birka
CITAT (Bee @ 05-11-2007, 10:14) *
Jag har haft glasögon sen jag gick på högstadiet. Tyskaläraren skickade mig till skolsyster för han tyckte inte jag skulle sitta och dra i skinnet utanför ögonen för att se bra ut:)

Nu är jag inne på mitt tredje par progressiva. Framför datorn har jag terminalglasögon som min arbetsgivare betalar (får kosta 900:-, vill man ha finare bågar får man lägga till själv). Dom progressiva är jättedyra! Särskilt om man vill ha antireflex och fotokromatiskt, och det vill man tongue.gif
När jag hade köpt det första paret började jag spara på ett särskilt "glasögonkonto" så att jag skulle ha pengar när det var dags för byte. Dom pengarna får inte användas till något annat och hittills har det funkat bra.

Problemet är att det är svårt att montera progressiva i de smala bågarna som är moderna nu. Det finns knappt stora bågar längre (och vem vill se omodern ut?). Det gör att synfältet minskar. Man kan inte läsa en tidning med progressiva glasögon på. Optikern sa att jag skulle röra huvudet mer men jag vill hellre röra ögonen!

Håller med om detta, jag har sällan glasögonen på inne, annat än när jag tittar på tv eller sitter vid datorn (terminalglasögon) men ibland om jag vill läsa en längre stund så använder jag särskilda läsglasögon som jag fick "på köpet" när jag köpte nya progressiva! (på köpet förresten, de tjänade nog på det ändå så dyra som de progressiva är) Nästa gång beställer jag via internet eller åker till Estland som en utflykt!
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 04-11-2007, 22:23) *
Har klickat i att jag har glasögon men har aldrig haft det förrän nu när armarna inte räcker till längre. Ännu så länge räcker det med ÖBs 10 kronorsglasögon.
Anki

Samma här!
Dilara
CITAT (Anki på Öland @ 04-11-2007, 22:23) *
Anki

borde finnas såna med minusstyrkor oxå! thumbdown.gif
Ciczi
Glasögon fick jag vid 8 års ålder och linser skaffade jag när jag var 18 år. Linserna är det enklaste utgiften att betala för det ger mig sådan frihet... eftersom glsaögonen är av coccabonnars tjocklek...

Är närsynt, har brytningsfel och när jag blir trött har jag svårt med stereosynen. Det sista innebär att om jag ex. sitter på en föreläsning och man blir tröttare och tröttare så när man sitter o lyssnar på föreläsaren så är det plötsligt två st där framme. Huvva!

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon