|
noranettan
31-10-2007, 19:25
A pro på alla skriverier som varit om de skotska trädgårdsmästarna som haft sådan framgång med att blanda stenmjöl i jorden och får grönsaker som är jättelika och friska- är det någon som prövat med rosor???? Jag tycker det var oerhört intressant att ta del av teorierna att det inte är gödning vi behöver tillföra jorden utan mineraler. Vi var iväg till vår "grushandlare" igår för att titta på vad som fanns, och storleken 0-8 mm var det minsta. Vi har väldigt mager och sandig jord och tillförseln av gödningsmedel (kossa+biofer) känns enorm utan att resultatet alltid känns som optimalt. Vad tror ni?  Anette
kerstin z5-6
31-10-2007, 19:35
Jag har ett testprojekt på g .. rosor blåregn och diverse barr-många dåligt härdiga växtslag(för min zon) samt de rosor jag tycker varit klenast i Morden serien Svar kmmer i vår Stenmjöl, rullgrus-flera dm - på bädd av kodynga
noranettan
31-10-2007, 19:43
Jag funderar allvarligt på att pröva i någon större rosrabatt....Men jag funderar över vad som är lämpligast, köpa ett lass nu i höst och lägga ut över jorden och som får lakas ner av snön, eller vänta till våren och mylla ner.....tål att tänkas på.
Aqvakul
31-10-2007, 20:03
Hej! Har du kollat in tråden om stenmjöl under rubriken "Jord, kompost och gödning". För mig känns det väldigt bakvänt att tillföra stenmjöl till en sandjord. Känns som det går åt fel håll vad avser struktur. Verkan av stenmjöl tycks lite outredd. ser fram emot att ta del av kerstins erfarenheter. Mvh Anders
kerstin z5-6
31-10-2007, 20:10
Jag har ovanjordsförsök -och rena produkten ingen blandning, utan skikt -för mej känns stenmjöl vatten och sand blandat som betongtillverkning Men det kan vara feltänkt ...
svennis
31-10-2007, 20:37
Tycker om att använda sand till rosrötterna. Kattsand 'Majsan' innehåller lera, kul att pröva. Katterna bajsar i min sand.  Vad det kan stinka.
Är det nån som vet vilka mineraler rosorna tycker om? På en del ställen kan ju jorden i sig vara väldigt mineralrik, men är det fel mineraler gör det ju ingen större nytta. Jag hoppas iaf att de inte tycker illa om järn
Piccante
31-10-2007, 20:59
CITAT (noranettan @ 31-10-2007, 19:25)  A pro på alla skriverier som varit om de skotska trädgårdsmästarna som haft sådan framgång med att blanda stenmjöl i jorden och får grönsaker som är jättelika och friska- är det någon som prövat med rosor???? Jag tycker det var oerhört intressant att ta del av teorierna att det inte är gödning vi behöver tillföra jorden utan mineraler. Vi var iväg till vår "grushandlare" igår för att titta på vad som fanns, och storleken 0-8 mm var det minsta. Vi har väldigt mager och sandig jord och tillförseln av gödningsmedel (kossa+biofer) känns enorm utan att resultatet alltid känns som optimalt. Vad tror ni?  Anette Jag tror inte på stenmjöl. Viktigaste näringsämnet för växter är kol vilket de har fri tillgång till. Växter bygger upp energi genom att fixera kol som de får från luftens koldioxid. Sen behöver växter makronäringsämnena kväve, fosfor och lite andra ämnen som kalium, natrium, svavel, magnesium mfl men i mkt små mängder. att tilsätta sand till en sandjord gör varken till eller från om växterna inte kan ta upp det. viktigast är i vilken form mikronäringsämnena är bundna och om växterna kan ta upp det.
Och vad är stenmjöl, krossar man sönder stenar till något mjöligt ? Vad är det för näring i det ?
Christina i Taxinge~
31-10-2007, 22:09
Är stenmjöl detsamma som borrkax....? Sånt som det blev mängder av när vi borrade brunnen. Har varit livrädd att plantera ens i närheten av det området då det verkar kunna bli cement av alltihop....
Jag har inte provat det på rosor, däremot på grönsaker. Jag gick på 70-talet en kurs i bio-organisk odling och då fick jag lära att stenmjöl och jordtäckning var lösnngen på alla problem. Ett par sommrar odlade jag på det sättet, med stenmjöl i raderna och gräsmatta med klöver mellan raderna (Jag hade en förkortad handjagare som jag körde upp och ner i raderna) Så stora kålrötter som jag odlade den sommarna har jag varken sett förr eller senare. Om det berodde på stenmjölet eller täckningen (gräsmattan), vet jag inte. Det var mycket jobb och det blir faktiskt rätt ok på det gamla vanliga sättet med. Så med andra ord, det går inte att avgöra på en sommar eller två. Det är så många andra faktorer man måste ta i beaktande. så... mitt inlägg bidrog inte till mycket... hmmm.. Chrisitna, enligt kursen (om man nu får tro den) så är det just sånt som man får när man borrar det skall vara. Vi skall borra nu i höst och jag tänker ta vara på stenmjölet.
CITAT (Kajsa @ 31-10-2007, 22:58)  Och vad är stenmjöl, krossar man sönder stenar till något mjöligt ? Vad är det för näring i det ? Det skulle kunna tillföra mineraler som växterna behöver t ex Mg, Ca och B. Men för att det skall göra någon nytta så msåte det till att börja med vara brist på dessa ämnen och allt stenmjöl innehåller ju inte heller samma mineraler.
noranettan
01-11-2007, 08:24
Det jag fastnade för när jag läste/hörde reportaget var teorierna om istidernas betydelse. Att jordlagret efter en istid är ~2,5 meter djupt och näringsrik pga mineralerna, men att det nu är så länge sedan senaste istiden att jordarna är så urlakade att matjordstjockleken bara är några dm. Jorden i TV-reportaget verkade fet och svart, man pratade om mager och sur för 10 år sedan, så det kanske var en torvrik "jord" man startade med. Man menade också att orsaken till att vi tillför gödning är bristen på mineraler och spårämnen och att det istället borde vara det vi tillför. Jag odlar rosor - i den magraste sandjord. Det betyder att många av de rosor jag tycker är underbart vackra - exvis remontanter och bourbonnerosor - inte går att odla öht (eller bara med mycket arbete) Jag vräker ut kossa på påse och biofer varje år och fyller på med Algomin och vedaska. Jag har valt kogödsel eftersom jag lärt mig att det är bäst för sandjord för att förbättra strukturen. (stallgödsel för lerjord) Men jorden rinner ändå mellan fingrarna när jag lyfter upp den. Det är därför jag funderar över om den här teorin skulle kunna verka här. Vad jag förstår är det bara Kerstin som prövar och Mejal som prövat. Så frågan kvarstår lite tror jag - är det bara i surjordar det funkar??? Blir det cement i lerjord? Vad blir det i så fall i sandjord???? Offrar jag rosorna i den rabatt jag funderar på att pröva i???? Någon som vet var man kan läsa mer?  Anette
kerstin z5-6
01-11-2007, 14:50
Tyvärr vet jag inget mer än det som redan sagts o finns i jordtråden  Förutom att jag framgångsrikt ( svårodlad pga zon ) fått lavendeln att äntligen trivas sen 2 år -enbart i stenmjöl
Steinmel er finknust mineraler og bergarter - under 4mm. Knuses for at næringsstoffene skal bli mere tilgjengelige. Næringsstoffene i beinmel er først og fremst kalium, magnesium, kalsium, fosfor og svovel. Dag
Christina i Taxinge~
03-11-2007, 16:21
[Chrisitna, enligt kursen (om man nu får tro den) så är det just sånt som man får när man borrar det skall vara. Vi skall borra nu i höst och jag tänker ta vara på stenmjölet. [/quote] Hmmm........isåfall får jag plötsligt ytterligare några rosplatser! De måste ju fyllas med nåt! Då kan jag börja kolla efter sorter - å, va kul!
Christina, det känns som du har haft en nytändning. I sommras verkade du rätt så trött på rosor, men nu planeras det... Vad har hänt?
Christina i Taxinge~
03-11-2007, 20:28
Ja, det undrar jag också!? Kanske byte av forum Men framförallt är vi inne i den kravlösa tiden då inget behöver göras utomhus och det är så lätt att bara tänka på roliga framtida göromål. Sen får vi se när "eftertankens kranka blekhet" slår till.....
Kul är det iallafall att se dina inlägg och dina bilder. Hoppas det håller i sig.  Själv är jag rätt så trött på min trädgård nu. Gick en runda och undrade vad jag egentligen sysslar med. Flera av rosorna som jag tyckt varit så underbara i sommar består mest av 1-3 pinnar, ofta rätt så fult växta. Jag måste nog också våga mig på dem med sekatören. Men är det inte risk att man klipper bort blommningen? Men, jag tror alltid att det skall bli bättre nästa säsong, bara jag binder upp dem, gödslar dem, klipper dem, täcker dem, osv. Visst tyder det på att något är fel i knoppen att aldrig inse verkligheten!? Förresten träffade jag på FYRA älgar på min morgonpromenad med hunden. Häftigt!
noranettan
04-11-2007, 10:49
Men, jag tror alltid att det skall bli bättre nästa säsong, bara jag binder upp dem, gödslar dem, klipper dem, täcker dem, osv. Jag har en ros som jag i flera år trodde var Gipsy Boy och som har visat sig vara Great Western. Den får långa årsskott, några fryser ner andra klarar sig. Oerhört fult växtsätt (tur den sitter bland andra rosor så det inte syns så mycket) Efter att vi varit på Sissinghurst Castle och tittat på bla deras rosengård (april - så alla grenverk syntes väl) så har jag behandlat min GW likadant. De binder ner grenarna i bågar mot angingen stöd eller mot rosen själv. Det ökade blomningen och ger rosen en form som är snyggare. Så istället för att binda upp - BIND NER!  Anette
Vilken bra ide. Jag skall se om jag kan göra det nästa helg så får vi se hur den blir. Tack.
Hamnade förresten på blomsterlandet: en Harrison Yellow och en Awakening. Kön växer....
Anna NV Uppsala
05-11-2007, 00:12
Jag tycker det verkar rimligt att nykrossat berg innehåller en hel del nyttiga mineraler, till skillnad från våra mineraljordar som hunnit lakas ut på det mest lättvittnade materialet sedan tusentals år.
Men om man redan tillför mineraler på annat sätt till rosorna så känns det lite svårt att fatta att mera av samma skulle ge sådan väldig extra sprutt. Fast om man tänker sig en omväg via pigga mikrober, trevlig och livlig mikroflora, levande jord och allt sånt, så varför inte ;-)
Piccante
05-11-2007, 00:33
CITAT (noranettan @ 01-11-2007, 08:24)  Det jag fastnade för när jag läste/hörde reportaget var teorierna om istidernas betydelse. Att jordlagret efter en istid är ~2,5 meter djupt och näringsrik pga mineralerna, men att det nu är så länge sedan senaste istiden att jordarna är så urlakade att matjordstjockleken bara är några dm. Jorden i TV-reportaget verkade fet och svart, man pratade om mager och sur för 10 år sedan, så det kanske var en torvrik "jord" man startade med. Man menade också att orsaken till att vi tillför gödning är bristen på mineraler och spårämnen och att det istället borde vara det vi tillför. Jag odlar rosor - i den magraste sandjord. Det betyder att många av de rosor jag tycker är underbart vackra - exvis remontanter och bourbonnerosor - inte går att odla öht (eller bara med mycket arbete) Jag vräker ut kossa på påse och biofer varje år och fyller på med Algomin och vedaska. Jag har valt kogödsel eftersom jag lärt mig att det är bäst för sandjord för att förbättra strukturen. (stallgödsel för lerjord) Men jorden rinner ändå mellan fingrarna när jag lyfter upp den. Det är därför jag funderar över om den här teorin skulle kunna verka här. Vad jag förstår är det bara Kerstin som prövar och Mejal som prövat. Så frågan kvarstår lite tror jag - är det bara i surjordar det funkar??? Blir det cement i lerjord? Vad blir det i så fall i sandjord???? Offrar jag rosorna i den rabatt jag funderar på att pröva i???? Någon som vet var man kan läsa mer?  Anette Istiden har ingen betydelse på matjordslagret för istider skapar inte matjord. Att jorden skulle ha varit mer näringsrik efter istiden är heller inte säkert, tvärt om bildades våra sandjordar och moränjordar efter istiden och de är näringsfattiga jordar. CITAT (Anna NV Uppsala @ 05-11-2007, 00:12)  Jag tycker det verkar rimligt att nykrossat berg innehåller en hel del nyttiga mineraler, till skillnad från våra mineraljordar som hunnit lakas ut på det mest lättvittnade materialet sedan tusentals år.
Men om man redan tillför mineraler på annat sätt till rosorna så känns det lite svårt att fatta att mera av samma skulle ge sådan väldig extra sprutt. Fast om man tänker sig en omväg via pigga mikrober, trevlig och livlig mikroflora, levande jord och allt sånt, så varför inte ;-) Nykrossat berg innehåller förmodligen även en hel del "onyttiga" mineral som arsenik, kvicksilver och uran. Stenmjölets näringsvärde beror nog väldigt mycket på från vilket berg det kommer.
noranettan
05-11-2007, 07:30
Tack Marcus. Jag tror jag släpper hela idén - åtminstone i min trädgård - det får bli fortsatt kossa på påse och biofer. Fast jag kommer nog ändå att följa projektet med stenmjöl i Skottland - jag gillar när teorier sätts på sin ände.  Anette
kerstin z5-6
05-11-2007, 18:26
Feeding poor soil with mixed rock dust may be compared to feeding an ill person a varied diet of unrefined, natural food. If no one single food is a panacea, it might follow that no single rock type is "ideal." Indeed, the virtue of glacial gravel is said to lie in its broad spectrum of rock types. The late John Hamaker advocated the use of glacial gravel dust, ideally followed by river and seashore gravels and mixtures of single rock types... vi får se hur mina Morden blommar nästa sommar
Paret som driver Rosenhill på Ekerö i Stockholm har haft det skotska "Rockdustparet" hos sig på föreläsningar i somras (tror jag det var). Jag vet att de då också sålde några olika stendammsprodukter. Antar att de också har gjort några första tester själva. http://www.rosenhill.nu/Olika material påverkar ju inte bara kemin i jorden, utan också ordens struktur, vattnets genomträngnings- och genomsläppningsförmåga, det organiska livet i jorden, syresättning och säkert mycket mer. Rosor lever ju med rötter i djupa skikt och det gör också att jag tror det kan vara värt att på olika håll testa alla möjliga och omöjliga material som kan påverka näringsupptaget.
noranettan
06-11-2007, 09:24
TAck Cilla för den länken. Jag tycker fortfarande att det är oerhört intressant, men........kanske i någon liten rabatt.  Anette
Mia, zon 3
07-11-2007, 12:48
Nu måste jag fundera lite..... När man lägger marksten så får man ofta rådet att använda stenmjöl istället för sättsand, eftersom det gör att myrorna inte gillar att bygga bo i det, plus att det ska bli mindre ogräs.... Hur rimmar det med att andra växter växer BÄTTRE i stenmjöl? Tänker på som du skrev Kerstin, att det inte var fråga om att blanda ut, utan plantera i rent stenmjöl...? Jaja - oavsett vilket så är det kul att höra hur ni upplever resultaten sedan. Själv har jag motsatsen till Anettes jord - tuuuung lera - så jag skulle nog inte våga blanda i mer finmalet material hos mig. Däremot grus, kompost och skit, skit, skit i alla de former... Kanske inte har med samma saker att göra, men jag är ganska så frälst i benmjöl också. Långtidsverkande, ekologiskt, håller rådjuren på avstånd, och hittills inga hundbesök i rabatterna heller (tack för det!).
Anders Roslagen
07-11-2007, 22:22
Om jag förstått rätt så är grundförutsättningarna i Skottland annorlunda på två sätt. De använder sig av finkrossad basalt som är annorlunda än stenmjöl av granit eller gnejs, och deras årsnederbörd är betydligt högre. Det kan inte skada att tillsätta bergsborrningsstoft hos oss, men förbättringen är inte lika stor om jag får gissa. De försurade och urlakade skotska jordarna får en verklig kick av ett mjöl av näringsrik basalt med högt pH.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|