soltoppen
31-10-2007, 19:58
Hej planterade en labruska i våras. I kruka. I ett oisolerat uterum. Förra vintern blev det 9 minusgrader där inne. Den här vindruvssorten är vad jag har förstått ganska härdig. Men hur vattnar man den under vinterhalvåret....eller ska man inte vattna alls? nån som vet?
Jag köpte 2 vinrankor Vitis Labruska nu i höstas och fick med ett informationsblad om hur man skall sköta dem, och där står det bl.a
"Vid odling i kruka skall krukan grävas ner i jorden under vinterhalvåret för att skydda rotsystemet mot frostfrysning".
"Skugga plantan mot direkt solljus några veckor tills sugrötterna återskapats efter ut- eller omplantering, samt vattna plantan. Skydda mot stark vårsol & torr luft under senvintern med säckväv runt stammen (några år i början)".
"Skydda mot nattfrost på hösten (under några år i början) så att bladen får mogna av och därmed byta färg samt att stammen hinner förvedas".
Sen står det lite mer om beskärning mm.
Hoppas detta kan hjälpa dig!
PS....på mitt papper står det Vitus Labruska....men hittade inget när jag googlade.....så sök på Vitis Labruska.....så finner du mer info.
soltoppen
31-10-2007, 21:46
Tack för svar......ska kolla lite efter vitis labruska om jag kan finna nåt mer intressant.
soltoppen
31-10-2007, 21:56
Jag hittade en del intressant på www.biolan.fi.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.