Full version: Vinranka
Berit70
Hej alla duktiga med gröna fingrar. thanks.gif Hoppas det är rätt forum. Har en vinranka Köpt i år. Fick faktiskt en (1) liten klase små druvor Söta och goda. Har glömt namnet. Men till frågan Den står i en stor kruka men jag måster ta in den över vintern Hur gör jag Klipper man ner den nu eller till våren. Jag får ha den i uterummet (med värme) Finns det en chans att den kan överleva. Blev så glad när den bar druvor. Har provat 3 gånger innan. Men alla har gått till de sälla jaktmarkerna. thanks.gif
MariaS
Vilken zon bor du i? Vet du om det är en "rysk" druva (staketdruva) eller "riktig" druva? Är det en riktig druva (Vitis vinifiera) Kan den vara kvar ute upp till zon2, men med nedgrävd kruka. Annars är det skyddat läge som gäller (din glasveranda är OK)Är det en staketdruva (Vitis labruska 'Zilga') kan den stå på friland upp till zon5 (nedgrävd kruka eller skyddad med löv, mattor, torv eller liknande).
Berit70
CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 10:18) *
Vilken zon bor du i? Vet du om det är en "rysk" druva (staketdruva) eller "riktig" druva? Är det en riktig druva (Vitis vinifiera) Kan den vara kvar ute upp till zon2, men med nedgrävd kruka. Annars är det skyddat läge som gäller (din glasveranda är OK)Är det en staketdruva (Vitis labruska 'Zilga') kan den stå på friland upp till zon5 (nedgrävd kruka eller skyddad med löv, mattor, torv eller liknande).

Jag bor i Flen Tror det är zon 3 Vitis vinifiera låter bekant Det är ingen staketdruva rose.gif
MariaS
Då är det bara sorten kvar. Många sorter går på friland upp till zon 3, men med säkerhet zon2. Om jag vore som du, skulle jag nog "slå in den" i grön fiberduk, juteväv eller ngt liknande för säkerhets skull.
Berit70
CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 10:31) *
Då är det bara sorten kvar. Många sorter går på friland upp till zon 3, men med säkerhet zon2. Om jag vore som du, skulle jag nog "slå in den" i grön fiberduk, juteväv eller ngt liknande för säkerhets skull.

blomma.gif Tack snälla du. Jag tror jag provar med att bädda in den. Det kanske blir för varmt i uterummet eller vad tror du. Det är rumstemp där
MariaS
Prova med inbäddning. Växten behöver ju kyla också.
Berit70
CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 11:03) *
Prova med inbäddning. Växten behöver ju kyla också.

Jag gör så. Tusen tack för råd. Hjälp mej svarar jag på fel ställe? De har ändrat den här sidan sen jag var här sist?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon