|
Hela dagarna hör jag hur småfåglarna går omkring runt husväggarna, solväggarna i det här fallet, och plockar och plockar. Nån sa att de plockar kitt för kalkets skull, men jag har sett dem plocka även där det inte finns nåt kitt. Kan det va så att de vill åt järnet i rödfärgen? Under den flagnande oljefärgen är det nån gång målat med falurött.
Kan man lägga ut nåt åt dem så de kan komma åt det de vill ha på ett enklare sätt? Tycker lite synd om dem att de ska måste gå å plocka på huset.
Har en kokosnöt med talg/fröfyllning och ett fågelbord med vildfågelblandning och jordnötter ute åt dem.
Här pickar fåglarna i sig flugoroch insekter som försöker tränga sig in i träpanelen inför vintern. Det är nog ett bra proteintillskott.
Antingen plockar de insekter/spindlar, eller så gömmer de mat inför vintern.
Insekter kan det nog va... Det satt en på fönsterblecket till sovrumsfönstret en morgon, och den hade nåt i näbben iaf. Tack för svaren. Nu vet iaf småfåglarna var fröna kommer ifrån som det verkar. När det är slut i fatet sätter de sig i köksfönstret å kollar på oss  Vet inte om det är därför, men man kan lätt få för sig det iaf
ängsvädd
01-11-2007, 16:43
Finns det fågelmat att köpa åt insektsätande fåglar?
sqrulan
01-11-2007, 16:51
Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med för vintern. Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången. Nu har jag hängt för den så att dom inte kommer in,söker dom bo material?
CITAT (MimmiH @ 01-11-2007, 16:43)  Finns det fågelmat att köpa åt insektsätande fåglar? Det är här talgbollarna kommer till nytta. Talgen (coccosfettet) innehåller bra protein, som ersättning för insekterna. CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:51)  Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med för vintern. Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången. Nu har jag hängt för den så att dom inte kommer in,söker dom bo material? Ja småfåglarna liksom andra smådjur, gillar när det är lite mer ombonat på vintern. Och här har ju du fixat en STOOOOR holk åt dem dessutom  Det är ju bara att flytta in
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:51)  Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med för vintern. Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången. Nu har jag hängt för den så att dom inte kommer in,söker dom bo material? Ja gullfiber brukar va populärt  På våren brukar de dessutom plocka hundhårstussar och cigarettfilter. Men här plockar de iaf inte gullfiber, vi har inget, spånfyllda väggar. CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 17:59)  Det är här talgbollarna kommer till nytta. Talgen (coccosfettet) innehåller bra protein, som ersättning för insekterna. Ja småfåglarna liksom andra smådjur, gillar när det är lite mer ombonat på vintern. Och här har ju du fixat en STOOOOR holk åt dem dessutom  Det är ju bara att flytta in  Mmm testade talgbollar först, de flög skatan iväg med fortare än jag kunde hänga upp dem. Fläsksvålen for ekorren med och drog med sig pallkragegavlarna jag har som tak en bra bit... Kokosnötterna får vi ha kvar  Och skatan hoppar kråka för att komma åt den
Finns talgbollsspiraler som man kan knö ner tre stycken talgbollar i. dessa hänger man sedan i en gren precis som vanligt. Jag brukar dock ta ett snöre och säkra talgbollspiralerna i en gren så att stora fåglar inte kommer åt den.  Ciczi
Det kanske vore nåt! Tack för tipset!
Inga större fåglar kommer åt dessa talgbollshållarna hos mig för jag sätter dem inne i syrenbuskarna. Där är för många grenar för att stora fåglar ska gilla läget. Småttingarna älskar det och de flyger i kapp med varandra mellan syrenerna och rönnen (där fröborden hänger). Det ser kul ut...  Ciczi
Själv har jag lite halvtaskigt med buskar som det går hänga nåt i, karaganhäcken tror jag de ska få slippa Nu har jag ställt rabarberbladet i betong, som varit fågelbad i sommar, på marken och så har jag satt ihop två pallkragegavlar med en krok som jag har kokosnöten på. Kanske man kan hänga nåt i träden ovanför Du har inga bra tips på hur man slipper att ekorren sticker med fläsksvålen?  Hade ingen större lust att spika fast den i tallen, och den ryker nog då med...
VA  får inte korren sno svålen? Klipp ner svålen i mindre bitar, så du kan lägga dedm på kanten på fröautomaterna. Då har inte korren det så lätt i alla fall
Då plockar han väl alla småbitar istället... Och så tror jag det blir svårare för småttingarna att picka i sig fettet
Jan Lindgren
03-11-2007, 19:57
Hej Mimmi! Du kan köpa fågelmat för insektsätare i en välsorterad zooaffär. Det är inte säkert att sångare och liknande vågar prova men talgoxarna blir nog glada. De flesta fåglar är väldigt konservativa. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
04-11-2007, 05:49
Vad bra, det ska jag testa. Som jag har fattat det så finns det fågelarter som är utseslutande insektsätare och det har ju varit sådan brist på insekter i år så jag skulle vilja hjälpa dem. Har ingen aning om vilka arter det är.
CITAT (MimmiH @ 04-11-2007, 05:49)  Vad bra, det ska jag testa. Som jag har fattat det så finns det fågelarter som är utseslutande insektsätare och det har ju varit sådan brist på insekter i år så jag skulle vilja hjälpa dem. Har ingen aning om vilka arter det är. SAmtliga är flyttfåglar. Det är bara allätarna som stannar.
CITAT (MariaS @ 04-11-2007, 16:01)  SAmtliga är flyttfåglar. Det är bara allätarna som stannar. Enda? undantaget är väl möjligen en del hackspettar, men jag skulle knappast definiera dem som insektsätare.
Jan Lindgren
05-11-2007, 16:59
Hej! Kungsfågeln är en insektsätare som stannar men jag tvivlar på att de skulle äta insektsätarfoder. Vill man göra ett försök så får man nog gömma fodret i täta grangrenar där kungsfågeln brukar vistas. MVH Jan Lindgren
Myosotis
11-11-2007, 20:19
Man får inte glömma att man ofta matar fåglarna mest för sin egen skull. Att som mes leva på solrosfrön en hel vinter är ungefär lika nyttigt som om vi uteslutande skulle äta chips. Det finns forskning som visar att sådana fåglar på våren är i sämre kondition än de som inte matats. Visst överlever individer som annars skulle ha dukat under, och det låter grymt att säga att det är naturligt att de ska dö. Men om de häckar i dålig kondition är det ju synd om deras ungar som kanske får dåligt med mat. Talgbollar är bra. Det har redan nämts insektsfoder, här en länk (tyvärr på tyska) där man kan beställa: http://www.vivara.de/main_category/id=1/pr...ogelfutter.htmlRödhakar, järnsparvar och nuförtiden tydligen även svarthättor kan övervintra i södra Sverige. De gillar insekter men kan även äta annat (russin, havregryn, torkade bär, smulor från talgbollar...). Hygienen är jätteviktig. I bl.a. bröd och jordnötter bildas det snabbt mögelgifter. Fodret som ligger på marken blir lätt förorenat av spillning, och de fåglar som äter på marken kan då bli sjuka. Blir det en salmonellaepidemi så dör de. Det är mord att fortsätta mata då. Håll rent under fågelbordet, byt gärna plats på det ibland och SLUTA mata så fort du ser en hängig fågel som inte orkar flyga (såvida den inte har råkat ut för en katt eller ett fönster så klart). Det är en MYT att man måste fortsätta att mata när man väl har börjat. Fåglarna drar runt mellan olika foderplatser, äter bokollon i skogen, lägger upp förråd (den som inte tror mig får gärna komma och titta på mina entitor som tillbringar hela dagarna med att flyga fram och tillbaka med frön i näbben), hittar övervintrande insekter och spindlar och klarar sig alldeles utmärkt. De är ju anpassade för att övervintra här och man visar dem ringaktning genom att påstå att de inte klarar sig själva. Enda gången som de verkligen har problem är på våren när insektsätarna har kommit och det blir bakslag i vädret. Sätt aldrig ut varmt vatten till fåglarna när det är minusgrader, det kan frysa fast i fjäderdräkten. De äter snö. Skulle det inte vara någon snö kan man krossa isbitar. På våren är det viktigt att sluta mata när fåglarna börjar häcka. De allra flesta fåglar, även fröätare, föder upp sina ungar med insekter. Om de förleds att fortsätta hämta frön eller bröd vid fågelbordet och mata sina ungar med det, får ungarna bristsjukdomar. Det spenderas massor av pengar på fågelmat varje vinter. Tänk om de pengarna skulle gå till fågelskydd istället där de gör nytta (biotopskydd t.ex. eller varför inte forskning). Det är bara några få arter som kommer till fågelborden, och ingen av dem är hotad. Ett billigt tips är att lämna lite brännässlor och tistlar, ha det lite stökigt i ett hörn av trädgården. Där finns både ogräsfrön och småkryp till fler fågelarter än dem som kommer till fågelbordet. Ja, ursäkta om det blev en lång harang det här men jag är så engagerad i det här för jag tycker att fåglarna ska ha det så bra som möjligt. Tyvärr hör man ofta s.k. „fakta“ om fågelmatning på TV etc, men de människorna är sällan experter och säger bara vad som förväntas av dem. Skulle kanske tillfoga att jag själv matar fåglarna, men jag medger att jag gör det för min egen skull och ser till att maten är omväxlingsrik. Problemet med nötskrikor som snor talgbollar löser jag genom att hänga dem (talgbollarna alltså) i takrännan. Då kann man dessutom stå helt nära bakom fönstret och titta på fåglarna. Ni som har balkong kan hänga fläsksvålen där, det hjälper mot katter och ekorrar.
Det är intressant det du skriver, för visst är det sant! Fåglarna klarar sig utan att jag matar dem... Man matar ju mest för att de är trevliga att titta på. Fläsksvålen på balkongen ska jag testa. Frågan är bara om våran ekorre låter bli den ändå, den är både stor och orädd, kastade kottar på mig i somras Undrar hur pappa gör för att få ha kvar den?
ängsvädd
12-11-2007, 10:33
CITAT Ett billigt tips är att lämna lite brännässlor och tistlar, ha det lite stökigt i ett hörn av trädgården. Där finns både ogräsfrön och småkryp till fler fågelarter än dem som kommer till fågelbordet. Bra tips. Jag låter alla fröställningar, häcken exvis, vara kvar. Dels är det vackert, dels kan fåglarna äta av dem. Jag matar fåglarna också, mest med vildfågelfröblandning. Lägger ut växtrester på den öppna komposten. Mycket är borta, vet inte vilka som äter det, bl a skatorna. Men fläsksvål, det är väl salt?
Myosotis
12-11-2007, 10:52
I så fall är det ju inte så bra, för mycket salt (även ost) är skadligt. Är själv vegetarian, så jag har inte så bra koll på kött. Trodde vi pratade om rent fett som man kan få på slakteri.
Discogiraffen
12-11-2007, 13:39
Jag har ett gäng ligist-skator som också är ute efter stoppningen i huset... Visserligen är de ganska roliga att titta på, men jag kan ge mig sjutton på att om skatorna hade varit människor hade de varit snorungar på mopeder... CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:51)  Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med för vintern. Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången. Nu har jag hängt för den så att dom inte kommer in,söker dom bo material?
Gossen Ruda
12-11-2007, 20:40
Håller fullständigt med i Myosotis långa inlägg från gårdagen, vi människor matar fåglarna för vår egen skull. Jag vet inte hur länge vi människor matat fåglarna, kan det vara ca 100 år? Faktum är att det fanns fåglar här före dess även på vintern. Förmodligen fler också.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2007, 20:40)  Håller fullständigt med i Myosotis långa inlägg från gårdagen, vi människor matar fåglarna för vår egen skull. Jag vet inte hur länge vi människor matat fåglarna, kan det vara ca 100 år? Faktum är att det fanns fåglar här före dess även på vintern. Förmodligen fler också. Ja, det är första vintern jag matar dem, och de har överlevt varenda vinter hittills
Fler borde njuta av kråkfåglarna, istället för att bara irritera sig på dem. Lavskrikan verkar ju de flesta uppskatta, men redan Nötskrikan verkar många har problem med, och kajor, kråkor, råkor och skator skall man inte tala om!
ängsvädd
13-11-2007, 07:10
CITAT (KURT @ 13-11-2007, 06:32)  Fler borde njuta av kråkfåglarna, istället för att bara irritera sig på dem. Lavskrikan verkar ju de flesta uppskatta, men redan Nötskrikan verkar många har problem med, och kajor, kråkor, råkor och skator skall man inte tala om! Håller med till 100 %. Hos mig är de välkomna. Jag har hittills bara sett skator av dem du räknat upp.
Gossen Ruda
13-11-2007, 08:22
Jag har sett för många plundrade småfågelbon för att kunna uppskatta kräkfåglarna. (rättstavat)
ängsvädd
13-11-2007, 09:43
Då känns det ännu viktigare att sätta upp fågelholkar!
Gossen Ruda
13-11-2007, 09:51
Jag har sett nötskrikor sitta på holkarna och plocka ungar som klängt i hålet. Fö är det bara hålbyggarna som är hjälpta av holkar, det stora flertalet fåglar bygger egna bon.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2007, 09:22)  Jag har sett för många plundrade småfågelbon för att kunna uppskatta kräkfåglarna. (rättstavat) Jo men är det värre att de tar fågelungar, än att t ex pilgrimsfalken slår vuxna fåglar? Det verkar vara svårare att acceptera att allätare äter kött, än att rov-fåglar/djur gör det samma? Visst är kråkfåglarna lite mindre effektiva på att döda sina byten, men det är ju också t ex varfågeln och tönskatan. O
ängsvädd
13-11-2007, 11:38
Eller att katter bidrar till utrotningen av olika arter i vissa områden? Många tycker om katter iaf trots dess lekande och plågande sätt att avliva bytet på.
Myosotis
13-11-2007, 12:03
Kråkfåglar har samma rätt att leva som alla andra. Det är naturligt att de plundrar bon. Att jag inte vill mata nötskrikorna beror bara på att det skulle bli för dyrt då. De är förresten otroligt vackra.
Gossen Ruda
13-11-2007, 13:16
Problemet med kråkfåglarna är att dom är för många. Människans fel för det mesta. Dels så slänger vi lämplig föda omkring oss som dessa födogeneralister tacksamt tar emot. Dels så bedrivs en hänsynslös jakt på rovfåglar som är dom enda som kan hålla efter kråkfåglarna, duvhöken t.ex. Detta märks särskilt i städerna, mängder av skator, kråkor och kajor, lite av småfåglar och rovfåglar. För att inte tala om alla dessa nedsmutsande duvor. Att i det läget utfodra kråkfåglarna, och duvorna, är helt galet.
Myosotis
13-11-2007, 14:03
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2007, 13:16)  Problemet med kråkfåglarna är att dom är för många. Människans fel för det mesta. Dels så slänger vi lämplig föda omkring oss som dessa födogeneralister tacksamt tar emot. Dels så bedrivs en hänsynslös jakt på rovfåglar som är dom enda som kan hålla efter kråkfåglarna, duvhöken t.ex. Detta märks särskilt i städerna, mängder av skator, kråkor och kajor, lite av småfåglar och rovfåglar. För att inte tala om alla dessa nedsmutsande duvor. Att i det läget utfodra kråkfåglarna, och duvorna, är helt galet. Helt rätt.
Vi har bara herr och fru skata som bor här. Kan inte säga att de ställer till med för mycket. Snarare håller de efter alla småfåglarnas nedskräpning av gräsmattan under matholkarna. Skatbarnen flyttar någon annanstans på höstkanten och har heller aldrig ställt till med något. Mina katter får inte gå ut och är därmed ALDRIG ett hot mot fågellivet, så duvhöken seglar fram över åkrarna och jagar sork istället. Även kattugglan bakom maskinhallen bidrar till sorkdecimeringen, vilket vi gillar.
Tror att min fråga kan passa i denna tråd... Vem stökar till min balkong? Två gånger på en vecka har någon slitit upp rötterna som blev kvar när jag klippte bort sommarblommorna i mina balkonglådor. Blomjord har kastats omkring över stora delar av balkongen. Vem och varför? Det torde inte finnas mask eller andra läckerbitar att knapra i sig i mina balkonglådor på sjätte våningen mitt i Malmö. Och det är väl inte läge att plocka bomaterial nu i november. Skulle tro att vandaliseringen skett nattetid eller tidig morgon. Tacksam för tips i mitt sökande efter vandalerna. Falco
Myosotis
18-11-2007, 15:54
Säkert skator (eller evt. kajor eller så). Alla kråkfåglar (och även bl.a. mesar) är av naturen nyfikna, det är helt enkelt deras sätt att alltid undersöka allt som skulle kunna innehålla något ätbart. Ett berömt exempel är blåmesarna i England som kom på att man kunde hacka upp locket till mjölkflaskorna som levererades utanför dörren på morgonen. Så kunde de dricka grädden. De lärde sig sen av varandra. Smart va? Försök att täcka över eller lägga stenar på eller nåt.
CITAT (MimmiH @ 12-11-2007, 11:33)  Bra tips. Jag låter alla fröställningar, häcken exvis, vara kvar. Dels är det vackert, dels kan fåglarna äta av dem.
Jag matar fåglarna också, mest med vildfågelfröblandning. Lägger ut växtrester på den öppna komposten. Mycket är borta, vet inte vilka som äter det, bl a skatorna.
Men fläsksvål, det är väl salt? Det är inget problem med fläsksvål, även om den är salt. Fåglar har njurar precis som andra djur. Brist på salt är ett större problem för djur. Får de salt mat under en kort tid så dricker de bara mera.
ängsvädd
19-11-2007, 07:19
CITAT (KURT @ 19-11-2007, 06:30)  Det är inget problem med fläsksvål, även om den är salt. Fåglar har njurar precis som andra djur. Brist på salt är ett större problem för djur. Får de salt mat under en kort tid så dricker de bara mera. Jag håller inte med dig. Det finns dessutom ingen garanti att de har sötvatten att dricka tillräckligt ur! Jag skulle aldrig ge saltad mat till fåglarna.
CITAT (MimmiH @ 19-11-2007, 08:19)  Jag håller inte med dig. Det finns dessutom ingen garanti att de har sötvatten att dricka tillräckligt ur! Jag skulle aldrig ge saltad mat till fåglarna. Som sagt läs gärna Niklas Aronssons bok "Mata fåglar", det finns ett kapitel som bara handlar om myter med fågelmatning!
ängsvädd
19-11-2007, 10:28
CITAT (KURT @ 19-11-2007, 08:07)  Som sagt läs gärna Niklas Aronssons bok "Mata fåglar", det finns ett kapitel som bara handlar om myter med fågelmatning! Så här skriver en biolog när jag frågade honom om att ge saltad mat åt fåglar: Jag håller med dig, men det finns olika uppfattningar om att lägga ut saltatd eller icke saltad föda åt fåglarna. Någon forskning på detta område finns inte heller, vad jag känner till. Det är alltså tyckande som råder, och jag tycker som du att man inte skall lägga ut saltad föda åt våra fåglar.
skogstroll
19-11-2007, 10:32
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:51)  Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med för vintern. Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången. Nu har jag hängt för den så att dom inte kommer in,söker dom bo material? Gullfiber låter bekant, vi har något mer linaktigt mellan timmerstockarna men fåglarna älskar det... jag tror det är till bomaterial.
Grisen är ju inte salt när den slaktats. Köper man färskt fläsk är det inga problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|