sqrulan
Tidigare år då jag har sått fröer på hösten eller i februari så har jag köpt såjord
och blandat den med fint grus eller leca.

I år tänkte jag vara ekonomisk whist.gif och försöka med att så i jorden från potatislandet
utblandad med fint grus.
Vad tror ni om det? confused.gif
Jag har ganska sandblandad och lätt jord i potatislandet ingen lera.

Sedan så tänkte jag ställa mina sådder på min inglasade ouppvärmda altan,så då undrar
jag om det går lika bra eller måste dom vara under snön?

Tidigare har jag sått och ställt ut under snön i feb/mars.
Lena i Torslanda
Risken är stor att du får med massor av oönskade fröer som ligger och väntar i jorden. Gräs och annat otyg som gör att du inte vet vad det är som kommer upp. Jag tar därför aldrig jord som varit ute i det fria och använder till sådder även om det i princip fungerar lika bra.
Tesa
Det största problemet med at så i den jorden är väl att det förmodligen finns ogräsfrön där...vilket gör att det kanske är svårt att se om det är det man själv sått har grott eller ogräs. Dessutom kan du ju råka få med det sådda fröet om du rensar bort ogräs..
Jag skulle köpa jord om jag var du..Det måste inte vara såjord heller..der går med billigare jord också, särskilt om man då blandar upp den med nåt så att den inte blir för kompakt.
sqrulan
g.gif Ja det är ju sant,förbaskade ogräsfröer!!Suck!!!
thanks.gif Tack för att ni påminde mej,jag visste ju det innerst inne. blush.gif

Kan jag ha dom på min altan då??? confused.gif
kerstin z5-6
den ekonomin är nog inget vidare sad.gif håller med övriga -och fröerna mår lika bra ute som på altanen om den är glasad eller täckt
-Ute slipper du hålla koll på fukten -o under snön är tempen perfekt +4 till -4 grader
sqrulan
Ja inte var jag smart som ställde den frågan blush.gif Självklart
blir det ju ogräset som gror först. blush.gif

Men det blir skönt att ha dom på altanen i alla fall,
lättare att hålla lite koll på dom till våren.
Fast jag vet att det är bra under snön.
kerstin z5-6
Du får hålla mer koll på fukten bara smile.gif
EKLO
Men borde man inte kunna göra som man gör när man sår frön i landen på våren - gör iordning såbäddarna (t ex i gamla potatislandet), låter ogräsfröna gro, rycker bort dem och sår det man vill så?

undrar Eklo
sqrulan
Kanske man kan göra iordning sålådorna ställa dom varmt och låta
ogräset gro.Sedan tar man bort ogräset och sår det man vill???
Är det möjligt??
MariaS
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:47) *
Kanske man kan göra iordning sålådorna ställa dom varmt och låta
ogräset gro.Sedan tar man bort ogräset och sår det man vill???
Är det möjligt??

...tills de där fröna som behövde kallstratifieras börjar gro. Annars tar du lite vanlig påsjord och blandar med sand och ev perlit eller leca, så har du billig såjord i alla fall.
Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg...
kerstin z5-6
Men borde man inte kunna göra som man gör när man sår frön i landen på våren - gör iordning såbäddarna (t ex i gamla potatislandet), låter ogräsfröna gro, rycker bort dem och sår det man vill så?

undrar Eklo

Good luck säger jag bara .. sen är det våtarv för hela slanten och små pickeliperenngroddar av grönlilja-blandat , och annat som är grässtrån i två år .. näää det är för avancerat och för dyrt för mej , med tanke på vad fröna kostar
Bra jord såjord, krukjord , urnjord för sommarblommor är lika viktigt för mej ,som plantan i sig
Många betalar med glädje 40 kr för en surfinia , sätter den i 5 förhundrajord thumbdown.gif .. o undrar varför de inte blir snygga jättebollar .. wacko.gif coolgleam.gif

Vissa ettåringar är dock jättetuffa som solrosor och krasse -det beror ju lita på VAD man sår
sqrulan
tummenupp.gif Japp så blir det,nu har jag bestämt mej.Jag SKA köpa
jord,fniss! giggle.gif
MariaS
Du behöver ju inte köpa en stor påse wink.gif
sqrulan
Nej precis och fint grus har jag två hinkar som jag kan blanda ut med.

Jord har jag i alla fall hämtat från potatislandet i hinkar för det är bra
om man får tag på några färdiga plantor tidigt på våren.Här sitter ju
tjälen kvar länge.
ingrid fuxwall
Det är en dygd att vara sparsam men att just spara på såjord är kanske inte det smartaste - smart är ju att man kan återanvända denna jord.

ingrid
Tesa
Du kan ju använda potatislandjorden att omskola i sen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon