Full version: Fejsbook
Magdis
Som rubriken lyder: Finns det några av er odlaiter på Fejsbook?
aanderss
nä jag hinner inte med de för då skulle odla bli lidande
Anma
Nope, inte jag! Vill inte vara så lätt att hitta..
Alba
Jag är inte där.....än. Jag gillar ju att testa nya grejer men men.....jag vet inte. Är också lite feg.
Jag läste att det många från AOT som anammat Facebook då de känner sig vilsna på AOT. Ska finnas en trädgårdsavd. eller vad de nu kallar det.

Ska bli kul att höra vad ni alla här säger om Facebook.

CITAT (Anma @ 01-11-2007, 12:54) *
Nope, inte jag! Vill inte vara så lätt att hitta..

Lätt att hitta......hur menar du ?
Anma
CITAT (Alba @ 01-11-2007, 13:22) *
ite feg.
/.../
Lätt att hitta......hur menar du ?

Vet faktiskt inte om jag har missuppfattat det hela, har inte varit inne på facebook, men är det inte så att du lägger upp ditt eget namn i din profil, och på så sätt kan gamla vänner och skolkompisar hitta hitta dig? Om jag lägger upp mig på Facebook med namnet Anma, lär ju ingen veta att jag är just jag?
Magdis
Man väljer ju vilket namn man skriver där. Men en del av vitsen är väl att man ska kunna hitta igen folk. Jag har fått kontakt med klasskompisar som jag inte sett på 15 år.
Lilla Birka
Jag säger nej tack till Facebook. Jag vill inte låta företaget få all rätt till de uppgifter jag lägger ut, inte heller till de eventuella bilder jag lägger ut. Vem vet var de hamnar? Och i vilket sammanhang?
Magdis
CITAT (Lilla Birka @ 01-11-2007, 14:05) *
Jag säger nej tack till Facebook. Jag vill inte låta företaget få all rätt till de uppgifter jag lägger ut, inte heller till de eventuella bilder jag lägger ut. Vem vet var de hamnar? Och i vilket sammanhang?

Jag tror inte man behöver hetsa upp sig så mycket över det där. Vad skulle ett stort företag som Facebook ha för intresse av mina bilder på mig själv? Sen får man ju som vanligt tänka sig för vad man lägger ut för bilder såklart, likaväl som man gör på alla ställen på Internet.
Rossi
Det behöver ju inte vara bilder på sig själv. Om du tar jättesnygga foton (på vadsomhelst) och publicerar på Facebook eller skriver en dikt eller en novell och lägger ut där så har du avsagt dig ensamrätten och upphovsrätten till dem. Det står i det finstilta på Facebook. I alla fall var det det som det pratades om så mycket på nyheterna häromkvällen. Jag har inte själv kollat.
Magdis
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 14:12) *
Det behöver ju inte vara bilder på sig själv. Om du tar jättesnygga foton (på vadsomhelst) och publicerar på Facebook eller skriver en dikt eller en novell och lägger ut där så har du avsagt dig ensamrätten och upphovsrätten till dem. Det står i det finstilta på Facebook. I alla fall var det det som det pratades om så mycket på nyheterna häromkvällen. Jag har inte själv kollat.

Javisst kan man göra det. Men man kan ju låta bli att lägga ut såna bilder i såna fall. De flesta har nog mest bilder på sig själva och familjen.
Lilla Birka
CITAT (Magdis @ 01-11-2007, 14:10) *
Jag tror inte man behöver hetsa upp sig så mycket över det där. Vad skulle ett stort företag som Facebook ha för intresse av mina bilder på mig själv? Sen får man ju som vanligt tänka sig för vad man lägger ut för bilder såklart, likaväl som man gör på alla ställen på Internet.

Vad skulle du tycka om dina barn hamnade på en sida för barnporr? T.ex om man vill visa sina barn för man tycker dom är söta.Och allt övrigt material kan användas fritt utan att du har en chans att förhindra det. Just det att lägga ut bilder på sina barn skulle åtminstone jag vara rädd för. Mitt barnbarn fick en egen hemsida när hon föddes och där fick man följa hennes första år i livet, sedan var det kört.... för då hade någon använt sidans gästbok till att lägga in pedofiladresser, hur många som helst, Föräldrarna kunde i alla fall själva ta bort sidan, det skulle de inte kunnat göra om den legat på facebook.
LadyG
CITAT (Lilla Birka @ 01-11-2007, 14:23) *
Vad skulle du tycka om dina barn hamnade på en sida för barnporr? T.ex om man vill visa sina barn för man tycker dom är söta.Och allt övrigt material kan användas fritt utan att du har en chans att förhindra det. Just det att lägga ut bilder på sina barn skulle åtminstone jag vara rädd för. Mitt barnbarn fick en egen hemsida när hon föddes och där fick man följa hennes första år i livet, sedan var det kört.... för då hade någon använt sidans gästbok till att lägga in pedofiladresser, hur många som helst, Föräldrarna kunde i alla fall själva ta bort sidan, det skulle de inte kunnat göra om den legat på facebook.

Stjäla bilder och information kan vem som helst göra varifrån som helst. Det är inte unikt för Facebook. Det som är unikt för Facebook är att de vill ha rättigheterna till det man publicerar så länge det ligger kvar på Facebook.

"When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."

Det som står i det fetstilta höll drevet väldigt tyst om, man vill ju inte sabba en bra story - eller hur? Att de, efter raderingen och tillbaratagandet av licensen, vill kunna ha en arkivkopia är av säkerhetsskäl så att ingen kan anklaga dem för att ha tillåtit illegalt material när det aldrig funnits något (dvs de vill kunna bevisa vads om verkligen publicerats). När materialet raderas avsäger de sig all annan rätt än rätten att hålla en arikverad kopia av sagda material (the license granted above will automatically expire).
Magdis
CITAT (Lilla Birka @ 01-11-2007, 14:23) *
Vad skulle du tycka om dina barn hamnade på en sida för barnporr? T.ex om man vill visa sina barn för man tycker dom är söta.

Folk kan ju spara ner bilder från mitt album här likaväl. Eller menar du att Facebook skulle lägga ut folks bilder av deras barn på porrsidor?
Rossi
Ni pratar om olika saker här: Dels att STJÄLA, dels att HA RÄTTEN TILL. Det som jag och LadyG menar är att Facebook övertar ensamrätten/upphovsrätten till foton och allt textmaterial du lägger ut.
LadyG
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 14:45) *
Ni pratar om olika saker här: Dels att STJÄLA, dels att HA RÄTTEN TILL. Det som jag och LadyG menar är att Facebook övertar ensamrätten/upphovsrätten till foton och allt textmaterial du lägger ut.

De vill ha rättigheterna till det man publicerar så länge det ligger kvar på Facebook. Rättigheterna upphör om man raderar materialet.

Det gör det fortfarande lite märkligt, men man kan ju faktiskt vara selektiv i vad man publicerar där också.
Gossen Ruda
Inte övertar ensamrätten utan snarare delar rätten med den som lagt ut bilden. Nej, jag är inte med där och har definitivt ingen tid över till nåt mer.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2007, 14:56) *
Inte övertar ensamrätten utan snarare delar rätten med den som lagt ut bilden. Nej, jag är inte med där och har definitivt ingen tid över till nåt mer.

De vill bara dela rättigheterna, inte ansvaret...
Alba
borttagit..... ....inte stjäla en annans tråd slap.gif
herkules
CITAT (Magdis @ 01-11-2007, 12:50) *
Som rubriken lyder: Finns det några av er odlaiter på Fejsbook?

jag är där - ansiktsbok rullar, ett perfekt sätt att hålla kontakt och få kontakt med gamla vänner!
rättigheter hit och dit, så är det ju på de flesta ställen.. wink.gif man får väl tänka sig för bara.
Magdis
CITAT (herkules @ 01-11-2007, 15:14) *
jag är där - ansiktsbok rullar, ett perfekt sätt att hålla kontakt och få kontakt med gamla vänner!
rättigheter hit och dit, så är det ju på de flesta ställen.. wink.gif man får väl tänka sig för bara.

Precis! tummenupp.gif Ingen anledning att bli paranoid. biggrin.gif
Felicia
Jag är också med i Facebook. Det finns ju så man kan ställa in vad andra kan se eller inte så då känns det inte fel, tycker jag..
Tycker det är ett himla bra sätt att hitta åt gamla kompisar, klass/kurskamrater osv.
I går fick jag ett mail med förfrågan om att bli vän med någon där - det var min dotter (18 år) wub.gif
Klura
Jag har tänkt att gå med i Facebook just för att ansluta mig till Adam Abeles antivåldsgrupp.
Men det har bara inte blivit tid till det.
Någon som är med i den och vet vad gruppen?
Magdis
Jag vet inte, men jag kan kolla upp det.
Klura
Jättesnällt av dig tummenupp.gif
Magdis
Nu har jag kollat o jag antar du menar Anton Abele? Det finns en mängd grupper mot våld och när man söker på hans namn får man många träffar. En grupp som heter "Stoppa allt j****a våld" verkar vara den som startat i hans minne. Det finns miljarders olika grupper man kan gå med i på Fejsbook. Jag tror inte heller att man behöver vara särskilt rädd för att Fejsbook ska använda ens material i nåt ont syfte bara för att de äger rättigheter till materialet. Vad ska det t.ex finnas där som talar emot mig vid en ev. anställningsintervu....att jag bara fick 5 rätt i musikquizet eller...typ. laugh.gif Man skriver ju inga topphemligheter i sin profil direkt.
Klura
Ja Anton heter han ju.
Tyckte namnet på gruppen inte lät rätt så jag googlade och hittade info om en grupp som heter ’Bevara oss från gatuvåldet’
Det är nog den som Anton startade, sen hittade jag även en som heter ’Bevara oss från Anton Abele’
Elakt tycker jag g.gif
Magdis
CITAT (Klura @ 17-11-2007, 12:45) *
Ja Anton heter han ju.
Tyckte namnet på gruppen inte lät rätt så jag googlade och hittade info om en grupp som heter ’Bevara oss från gatuvåldet’
Det är nog den som Anton startade, sen hittade jag även en som heter ’Bevara oss från Anton Abele’
Elakt tycker jag g.gif

Ja den såg jag också. Urdumt! Tyvärr finns det en hel drös med IQ-befriade grupper, men det är ju inget man behöver bry sig om. Jag är med i grupperna Trädgård, Träning o hälsa bl.a.
Hannele
CITAT (Lilla Birka @ 01-11-2007, 14:05) *

Stenålders skrämselpropaganda, samma gäller hemsidor, bloggar, även fotoarkiv på odla...
Jill-Ulrika
CITAT (Felicia @ 01-11-2007, 17:11) *
Jag är också med i Facebook. Det finns ju så man kan ställa in vad andra kan se eller inte så då känns det inte fel, tycker jag..
Tycker det är ett himla bra sätt att hitta åt gamla kompisar, klass/kurskamrater osv.
I går fick jag ett mail med förfrågan om att bli vän med någon där - det var min dotter (18 år) wub.gif

Jag finns också på F-book men tycker själv det är ganska överskattat. En heldel vuxenlekis som emellanåt är kul men annars ganska lamt. Å andra sidan har jag fått kontakt med flera gamla vänner, kursare och klasskamrater och det är ju guld värt:)
Hannele
CITAT (Jill-Ulrika @ 17-11-2007, 18:48) *
En heldel vuxenlekis som emellanåt är kul men annars ganska lamt.

Som på Odla. rotfl.gif
HelenN
Näpp, där har jag inte varit....tror jag avstår....börjar bli mycket surfande nu....hehe
Magdis
CITAT (Jill-Ulrika @ 17-11-2007, 18:48) *
Jag finns också på F-book men tycker själv det är ganska överskattat. En heldel vuxenlekis som emellanåt är kul men annars ganska lamt. Å andra sidan har jag fått kontakt med flera gamla vänner, kursare och klasskamrater och det är ju guld värt:)

Ja det är ju enbart för underhållning i princip, men det är ju inte fel det heller. Jag har även fått kontakt med gamla gymnasiekamrater och med tre av mina kusiner som jag inte träffat på typ 20 år.
greven
Jag har facebook
Farbror Blå
Facebokk är ju bara ÄNNU ETT ställe att logga in på, skriva till konakterna, kolla vem som är online, dela med sej av bilder och tankar...

Behöver vi nåt mer än odla?
vickeva
Jag är med!
Tycker också att det är ett utmärkt ställe att träffa gamla kompisar. Nu är jag som är född 64, lite gammal tror jag, för inte sååå himla många av mina gamla kompisar är med, men de kommer väl när de upptäcker hur kul det är. Mina systrar som är yngre, har betydligt fler vänner än vad jag har (åtminstone på FB)

Fast ibland tycker jag att det blir lite mycket olika applikationer som mna ska lägga till, men det kan man ju skita i faktiskt..
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 18-11-2007, 16:30) *
Facebokk är ju bara ÄNNU ETT ställe att logga in på, skriva till konakterna, kolla vem som är online, dela med sej av bilder och tankar...

Jamen det är ju kul med lite variation och så finns det ju kompisar på Fejsbook som inte finns här på Odla. Om man har tid över o det inte hänt särskilt mycket här kan man alltid logga in där och kolla lite.
Hannele
CITAT (Farbror Blå @ 18-11-2007, 16:30) *

Ja.
Aqvakul
Nej!
Är nog för gammal för sånt.
Odla.nu är tillräckligt komplicerat att sköta för mig.
"Gubben höst"
vindspel
Har aldrig hört talas om det. Är med i StayFriends.....Där hittar man gamla klasskompisar.
Fick ett mail från facebook men vågade inte öppna det, rädd för virus.......
Aqvakul
Virus är farliga. nono.gif Dom ska man akta sig för!
jaken
AnsiktsBURK...
sqrulan
rotfl.gif rotfl.gif Den var rolig! tummenupp.gif
*Stintan*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jaken
CITAT (sqrulan @ 21-11-2007, 10:22) *
rotfl.gif rotfl.gif Den var rolig! tummenupp.gif

Jasså ni gillade den, det är en gammal klassiker gjor under 90-talet någon gång.

Ni missade inte

Fiskpinnar av samma skapare.

Sedan när vi ändå är igång så finns ju även den lite nyare.

Hatten
*Ulrica*
Ja, nu har jag iaf provat. I två dagar var det inte särskilt kul. Så nu är jag inte med där längre.

Tacka vet jag Odla! wub.gif
sqrulan
thanks.gif Det blev ett gott skratt Jaken! rotfl.gif
Magdis
CITAT (*Ulrica* @ 09-12-2007, 14:29) *
Ja, nu har jag iaf provat. I två dagar var det inte särskilt kul. Så nu är jag inte med där längre.

Tacka vet jag Odla! wub.gif

Ja du försvann verkligen snabbt! unsure.gif
cic
Jag tillhör en av dom som håller på med facebook. Tycker det är lite kul och inte särskilt ansträngande. Inte som att hålla sig uppdaterad på odla iaf. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon