MickeK
Jag har en Hibiskus sedan många år och på något sätt har den själv vridit på året och kommer oftast in i en intensiv blomningsperiod under hösten. Just nu (slutet okt/början av nov) levererar den blommor på löpande band. Undrar därför om jag skall sköta den på "omvänt sätt" d.v.s. beskära den mot slutet av sommaren i stället för senvintern och låta den leva sitt blomår som den själv valt. Den behöver beskäras nu då jag har ett par långa stänglar men det känns inte rätt att göra det mitt i dess blomning. Tacksam för svar från någon erfaren odlare.
igl
erfaren o erfaren men jag har ett gäng med hibiscusar.
det jag tänker är att om du beskär mot slutet av sommaren så kommer den ju att fortsätta slå ut nytt under hösten och det blir då ganska rangligt.
är det av utrymmesskäl du måste beskära den? jag gör det aldrig med mina utan tar bara och klipper in det som dött under vintern. fast jag förvarar ju mina i källaren, svalt o ljust. du kanske har din i rumstemperatur hela tiden.
det är bra om man kan ge dem en viloperiod lite svalare under vintern.
men om man beskär den så är det väl bäst att göra det i april, maj för att den ska hinna blomma. sedan har ju den här kalla sommaren inte varit den bästa, jag har mina ute.
inte mycket hjälp kanske....
mvh
inger

Towny.JPG

Alexander-VG-zon3
har du bild på den ?

Lady Hamilton
Jag är inte heller erfaren men jag har Hibiscus och jag brukar beskära dem efter avslutat blomning (oberoende årstid) På våren kan jag även klippa in vissa grenar om jag tycker det behövs rent kosmetiskt (eller för att ta sticklingar)
Malva15
Det där med när man skall beskära en hibiskus är ett klassiskt ämne. Vissa anser att höstbeskärning är bäst och andra att senvinterbeskärning är bäst. Jag har beskurit mina hibiskusar vid båda dessa årstider med ett gott resultat. Jag beskär helt enkelt när de ser ut att behöva det. yes.gif
Med andra ord kan du göra som du tycker verkar bäst.
Om du vill veta mer kan du titta på den här sidan: www.hibiscus-sinensis.com
Ciczi
Brukar låta mina blomma som de vill under hösten för det är då jag tycker att de är som finast. (Och då blomman piggar upp som mest) En gång fick jag tillochmed en blomma på självaste julafton.

Beskär alltid mina på senvintern.

Om du inte vill störa den i blommningen så låt den vara nu, den kommer att sluta blomma om ett tag när det inte finns ljus nog och sedan vilar den ett tag och så skär du in den på senvintern istället.

Växten borde vara på väg in i sin vila nu och om man skär på senvintern istället när den är på väg att dra igång igen så blir det lättare för växten att sätta nya skott.

lycka till

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon