|
Vi köpte en jättevacker vit Cyklamen i helgen. Jag läste en artikel här på Odla som beskrev hur man ska sköta den för att den ska klara sig flera år.
Är det någon här som har lyckats med det och haft den som krukväxt år ut år in eller blir det som vanligt: en slit- och-släng-växt?
Själv har jag planterat ut en Cyklamen ett år och den blommade snällt i rabatten mitt i sommaren. Men som krukväxt har jag aldrig sparat den.
Alexander-VG-zon3
01-11-2007, 16:10
för att den ska hålla så länge som möjligt sätts den ute, när den sedan blommat klart eller om man tar in den . men när den ger upop så tar man veck jorden och förvarar knölen svalt till våren planterar man om dom och har dom ute och gör sedan om allt igen . då blommar dom från år till år .
Ja, precis så stod det också i Odlas artikel om dem.
Har du provat detta själv och vet om det funkar bra? Hur frodigt blommar dem när de blommar om inomhus?
Alexander-VG-zon3
01-11-2007, 18:18
mina är aldrig inne , har dom ute vår-höst sen vintervila +10c . det funkar att övervintra knölarna
Jag har lyckats med minicyklamen,hade den i flera år o den blommade om o om satte frön i massor.Blev en hel del plantor...tillslut lessnade jag o planterade ut den o då bara försvann den.
Alexander-VG-zon3
01-11-2007, 19:47
CITAT (kira @ 01-11-2007, 20:23)  Jag har lyckats med minicyklamen,hade den i flera år o den blommade om o om satte frön i massor.Blev en hel del plantor...tillslut lessnade jag o planterade ut den o då bara försvann den. hade du dom kvar över vintern ? , cyklemen man har inne tål inte vintern den tål bara -3c .
Anita S
01-11-2007, 20:36
Läste inlägget för två timmar sedan... rusade ut och fotade mina cyclamen i trädgården.... Men sen hade jag svåra problem med formatet, för bilden... Men så här hoppas jag att de ser ut, mina cyclamen nepa.... cyclamen
Piccante
01-11-2007, 20:46
CITAT (Anita S @ 01-11-2007, 20:36)  Läste inlägget för två timmar sedan... rusade ut och fotade mina cyclamen i trädgården.... Men sen hade jag svåra problem med formatet, för bilden... Men så här hoppas jag att de ser ut, mina cyclamen nepa.... cyclamenvad är det för sort du har ?
Alexander-VG-zon3
01-11-2007, 20:47
CITAT (Markus_H @ 01-11-2007, 21:46)  vad är det för sort du har ? ups ,, Flaxss skrev det
CITAT (flaxss @ 01-11-2007, 20:47)  hade du dom kvar över vintern ? , cyklemen man har inne tål inte vintern den tål bara -3c . Mi cyklam som blev flera med tiden hade jag i norrfönster kyligt vintertid,den tålde inte att vara utomhus över vintern ,ruttnade bort men kanske om den hade stått relativt torrt hade den kanske klarat sig.Ivf.kan jag rekommendera om man vill ha fröer ,gror fort. Markus .H vilka fina cyklamer du har,lite avundsjuk blir jag allt,att få ha i en rabatt ute.......får prova på nytt någon gång.
Alexander-VG-zon3
02-11-2007, 12:53
CITAT (kira @ 02-11-2007, 12:40)  Mi cyklam som blev flera med tiden hade jag i norrfönster kyligt vintertid,den tålde inte att vara utomhus över vintern ,ruttnade bort men kanske om den hade stått relativt torrt hade den kanske klarat sig.Ivf.kan jag rekommendera om man vill ha fröer ,gror fort.
Markus .H vilka fina cyklamer du har,lite avundsjuk blir jag allt,att få ha i en rabatt ute.......får prova på nytt någon gång. det va Anita S som hade sina ute , nja den cyklamen man köper som krukväxt tål BARA -3c -5c sen ger den upp och dör . och det var jag som frågade ''vad är det för sort du har ?'' i denna tråd är flaxss - Markus_H jag har med härdiga cyklamen ute om du vill se bilder kira?
Ser nu att jag tog fel!Vill gärna se dina bilder!Tack på förhand.
Eva i Skåne
02-11-2007, 20:42
Min mamma har en vanligt krukväxtcyklamen som hon haft i ett år nu och den kommer med massor av nya blommor varje gång man tror att den är utblommad. Den har blommat fyra eller fem gånger nu på ett år och det är minst lika många och fina blommor som när den var ny. Jag tror inte ens hon gjort något med den under tiden mer än vattnat. Jag tror den står i samma jord som när hon fick den. Rena mirakelblomman.
Anki på Öland
03-11-2007, 10:58
Min står också kvar i samma jord som jag fick den i förra året. Den stod ute hela sommaren, mer eller mindre bortglömd, och i oktober såg den ut så här.
[attachment=9102:cyklamen0710.jpg]
Anki
Alexander-VG-zon3
06-11-2007, 11:56
CITAT (flaxss @ 02-11-2007, 12:53)  det va Anita S som hade sina ute , nja den cyklamen man köper som krukväxt tål BARA -3c -5c sen ger den upp och dör .
och det var jag som frågade ''vad är det för sort du har ?'' i denna tråd är flaxss - Markus_H
jag har med härdiga cyklamen ute om du vill se bilder kira? här är bilder på min Kira (obs såg att jag tat en dålig bild) men blommorna är jätte vita och bladen är med vackra . finns jätte många olika sorter av frilands cyklamen [attachment=9220:höst_156.jpg] CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2007, 10:58)  Min står också kvar i samma jord som jag fick den i förra året. Den stod ute hela sommaren, mer eller mindre bortglömd, och i oktober såg den ut så här.
[attachment=9102:cyklamen0710.jpg]
Anki åhh så vacker den va
HEJ Jag tycker att alla kruka växter behöver special behandling under kalt väder , ta den inne till norrfönster ta henne lite vatten när behöver. LYCKA till H: Bassam
Alexander-VG-zon3
06-11-2007, 14:59
CITAT (Bassam @ 06-11-2007, 14:41)  HEJ Jag tycker att alla kruka växter behöver special behandling under kalt väder , ta den inne till norrfönster ta henne lite vatten när behöver. LYCKA till H: Bassam cyklamen även krukväxt cyklamen trivs bättre ute . så länge det inte bli för mycket frost
Aqvakul
06-11-2007, 16:44
Hej! Jag har en liten minicyklamen som jag fick som present för fyra år sedan. Efter några månader blommade den om. Sedan har den blommat oavbrutet i över tre år. Bladen har varit få och sett lite ynkliga ut. Den står kvar i orginalkrukan. Orginaljorden är nästan slut. Min fru har varit på mig om omplantering. Men jag har inte vågat riskera blomningen. Som en kompromiss valde jag i augusti att sätta den i en ytterkruka med lecakulor i botten och att gödselvattna den regelbundet. Resultatet är många och stora frodiga blad, men tji blommor. En liten saga ur livet...  Mvh Anders
Elinzon1-2
19-03-2008, 12:15
För två och ett halvt år sedan fick jag en stor, fin, vit cyklamen. Den står i en ytterkruka fylld med lecakulor och jag fyller ytterkrukan med vatten, när växten sugit åt sig allt fyller jag på. Den har stått i ett västfönster över ett element hela tiden och får ingen näring. Det kommer blommor mest hela tiden och blad som blir alldeles för långa. Ibland rycker jag bort alla blad så den skall se snyggare ut  och den har tålt det. Ibland har jag glömt vattna och då har den vissnat ner, men kommit igen. Nu är den omplanterad i samma kruka och löken ovan jord. Den verkar ha tagit det hela ganska bra, men jag kanske ställer ut den under sommaren i år efter att ha läst alla tips nu. Hur som helst blev det ingen slit och släng växt utan en överlevare. Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|