råse-marie
01-11-2007, 13:55
IMG_0129.JPG vår dvärghamster LInnea har så lång klor vart kan man vända sig för att få hjälp att klippa dom om dom nu ska klippas ?
Men gud så söt! Jag vet inte hur det är med hamstrar och klor, men Veterinären kan ju alltid klippa om du inte vill klippa själv.
Wilma
Alla djur som hålls i bur kan få alltför långa klor, de slits ju inte som de normalt gör i det vilda. Man bör också se upp med tänderna, för endel djur, de äter ju ofta inte lika grovt foder som i det vilda.
Med hjälp av en baby-nagelsax kan man klippa yttersta spetsen själv. Är du osäker, kontakta en veterinär.
Lady Hamilton
01-11-2007, 15:24
Eller så kan man fråga på djuraffären vissa klipper klor mot betalning
råse-marie
01-11-2007, 15:45
ok då ska jag fråga på djuraffären där vi köpte henne .
Det är nämligen så att jag är liiiiite rädd för små djur med klor och vassa tänder
vet inte varför ..... något tidigare liv kanske ....... uppäten av råttor eller nåt ....
Vära kaniner klipper vi med en klotång/sax. Finna att köpa på djuraffären. Akta att klippa i pulpan bara.
thelottis
13-03-2009, 09:58
Jag gick med vår lilla hamster till djuraffären och de tog 45 kr för att klippa. Hon visade mig hur man skulle göra, så jag har gjort det ett par gånger själv, men det är svårt =P De är ju väldigt spralliga och man vill ju inte hålla för hårt...och så får man ha en handske på sig.
Meriona
13-03-2009, 10:32
CITAT (KURT @ 01-11-2007, 14:49)

Alla djur som hålls i bur kan få alltför långa klor, de slits ju inte som de normalt gör i det vilda.
Nix pix inte gerbiler, de gräver dem korta.
skogstroll
13-03-2009, 16:28
Ofta kan man se pulpan (den del där man kan se blodet, lys gärna med en lampa) genom klon, ta på handskar och klipp med en nageltång en bit utanför pulpan så ska det inte blöda
Jag och min dotter har haft hammsteruppfödning ,dottern jobbade då extra på Zooaffär dit vi sålde våra hammstar!vi har aldrig klippte några klor på dom vilket aldrig behövdes ,om man sätter in frukt trädsgrenar i buren typ äpple päron eller körsbär så har de möjligheter att slipa ner sina klor och tänder på ett naturligt sätt!tycker det här kloklippandet har gått till överdrifft,kanniner har möjlighet att slipa sina klor om de är ute och får gräva ,men är de inne kanniner bör man hjälpa till med kloklippning och eventuellt klippa deras gnagtänder,hammstrar är lite annorlunda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.