Full version: Vad har jag stulit?
MariaS
Var på bilprovningen med bilen idag. Där "råkade" innocent.gif jag få med mig denna stickling i fickan. Den kommer från ett träd, där det kom ut mängder av såna här stiklingar från stammen, och liksom slingrade sig. När jag bröt sticklingen kom en vit mjölkaktig vätska ur.
[attachment=9001:Vad.jpg]
Och hur sköter jag den? help.gif
sqrulan
Gummiplanta.
Rossi
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:14) *
Gummiplanta.

Från bildäcken! naughty.gif
sqrulan
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Nu var du rolig som tusan!!!!
MariaS
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 15:14) *
Gummiplanta.

tummenupp.gif Kan du det vetenskapliga också?

CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 15:16) *
Från bildäcken! naughty.gif

På bilprovningen... giggle.gif
sqrulan
http://www.odla.nu/giftinformation/synadenium_grantii.shtml

Ähhh,jag vet inte hur man länkar thumbdown.gif
Ha,jag klarade det ju,fniss.
MariaS
Det gick väl bra. Har läst på odlingsanvisningarna också. Tar den sig inte, får jag väl besiktiga fler bilar shy.gif
sqrulan
Jag har haft både den gröna och den med rödspräckliga blad i flera år
och den är väldigt lätt.
Jag skulle klippa av stjälken lite mera för den blir bara lång och ranglig.
Sätt sticklingen direkt i jord med plastpåse över så det blir som ett eget
växthus,så brukar jag göra.
Men jag tycker att det är lättare med alla sticklingar på våren.
MariaS
Har satt den i lite högre kruka med jord, så jag fick ner sticklingen långt istället, sen står den i växthuset +10, men det kanske är för kallt. Bättre med tropiska rummet kanske (+24) med hög luftfuktighet?
Fenja
De brukar rota sig lätt, jag skulle satsa på vanlig rumstemperatur, ljust men inte soligt och håll den lätt fuktig tills den börjar visa tillväxt. Toppa OFTA annars blir den lång och ful. Allergiker kan reagera häftigt på växtsaften - jag tål den inte alls. Tvätta händerna noga om du får den på dig. Vill du ha en rödbrokiga kan jag klippa fina sticklingar? wink.gif
Mvh
Fenja
MariaS
CITAT (Fenja @ 01-11-2007, 16:02) *
De brukar rota sig lätt, jag skulle satsa på vanlig rumstemperatur, ljust men inte soligt och håll den lätt fuktig tills den börjar visa tillväxt. Toppa OFTA annars blir den lång och ful. Allergiker kan reagera häftigt på växtsaften - jag tål den inte alls. Tvätta händerna noga om du får den på dig. Vill du ha en rödbrokiga kan jag klippa fina sticklingar? wink.gif
Mvh
Fenja

Får se om jag lyckas med denna innan jag ger mig på fler.

Ska hämta in den från växthuset nu.
CillaM
CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 15:48) *
Det gick väl bra. Har läst på odlingsanvisningarna också. Tar den sig inte, får jag väl besiktiga fler bilar shy.gif

Annars kan du få av mig, har så det räcker smile.gif

CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 15:56) *
Har satt den i lite högre kruka med jord, så jag fick ner sticklingen långt istället, sen står den i växthuset +10, men det kanske är för kallt. Bättre med tropiska rummet kanske (+24) med hög luftfuktighet?

Vanlig rumstemperatur är bra, lite svalare går också fint. Köld klarar den inte. När du knipsar/toppar den, se till att du har en blöt bit papper som du torkar av de stympade ändarna så slutar de "blöda".
Ciczi
ja inte undra på att jag blir förvirrad när ni pratar om gummiplanta men jag ser att det är en mjölkbuske. Det är ju samma planta... ojojoj... idag är inte botanikhuvudet rätt påskruvat...

Ciczi
KURT
Gick bilen igenom besiktningen (trots sticklingen)?
MariaS
CITAT (KURT @ 02-11-2007, 06:02) *
Gick bilen igenom besiktningen (trots sticklingen)?

Ja självklart... blush.gif Det var ju Chryslern jag besiktigade, så det var inte så viktigt att följa med besiktningsmannen, utan jag kunde "inspektera" gummiplantan nogrant innan dådet shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon