Full version: Tjäder
moriana
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig!

Har fått en tjädertupp(som jag lagt i frysen) men jag vet inte hur jag bäst skall tillreda denna skogens fågel.
Snälla någon, hjälp mig med tips.

Ha en trevlig helg.
Moriana
Tosan
Mamma brukar steka den, krydda med salt och allkrydda, häll på vatten och låt eftersteka tills den är mör.

Ta av skyn, red av, ha gärna i lite grädde, smaka av krydda mer om det behövs.

Servera med kokt potatis.

Får jag komma på middag?
Margith
Hej Moriana och välkommen hit!

I vilket skick är tjädern i din frys? Ser den ut som när den föll i backen?

Isf ska huvud, fötter och vingspetsarna klippas av, sen tar du ur inkråmet och flår den.
Är du med så här långt, eller har du svimmat av äckel?? tongue.gif

Har du klarat av det här, skölj den i kallt vatten och sen lägger jag den i en stekpåse. In i ugnen, tiden beror på hur stor den är.
I stekpåsen har du sen sky som är underbar att använda till sås.

Åhhh vad hungrig jag blir.....

PS. De enda kryddor jag tycker passar här är salt, vitpeppar och krossade enbär. Skyn reder jag av med några teskedar svartvinbärsgelé, mer krossade enbär och vispgrädde. Gillar du svamp och har några kantareller, murklor el dyl i frysen kan du ju slänga ner en näve finhackade sådana också DS.

moriana
Tack snälla för tipsen.
Oh jadå, ni är välkomna.

Hälsar
moriana
Tosan
TAck! smile.gif
Jag älskar tjäder! Det är till och med godare än älg! *dreglar*
KURT
Hur är det med tillagningstiden? Den borde väl ha lite kraftigare muskler än t ex kyckling!
Tosan
Jo man får steka ganska länge för att få det mört, men det beror ganska mycket på storleken på fågeln och framförallt åldern.
Mamma visste som vanligt inte vad hon använder för beräkning crazy.gif Hon bara gör det...
Men får jag komma med en vild gissning så skulle jag tro på en tumregel på en timme/kilo, lite mindre på ung fågel och lite mer på en gammal. Det funkar på allt annat kött så...
Man får sticka och kolla tills man är säker.
Margith
Om det är en ung fågel väger den 2-3 kilo och då brukar 2-2,5 timme vara lagom.
Kolla den noga, har du den för länge i ugnen blir den bara torr och tråkig.

KURT
Jag har sett en tjäder som grillades på högspänningsledningen vid järnvägen, den var välstekt!
Tosan
Hoppla!
Men jag tvivlar på att den smakade särskilt gott sick.gif
Felicia
Jag tycker att den blir lite torr och tråkig om man steker den hel så vi brukar oftast stycka upp den och steka delarna utan benen, brukar då eftersteka ca en timma med en skvätt vinäger som gör det mörare. Sen dit med vispgrädde, lite vinbärsgele och gärna lite kantareller och lök. Salt och pepparmix och kanske lite soja som krydda och så hasselbackspotatis till, mums rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon