Vi tog proffshjälp förra året för att klippa körsbärs- och plommonträd. (Äpple- och päronträden blev väldigt bra)
Nu är de bara buskiga med massor med kraftiga toppskott. Inte ett plommon (ca 4 år gammalt - fick fem st förra året) Stora körsbärsträdet har haft 10-15 kart, det lilla inget.
På stora körsbärsträdet finns massor med grenar som bara har blad nertill och upptill ser trädet helt vilt ut med alla toppskott.
Skall jag klippa rubbet nu?
Generellt sett så skall man ta det försiktigt med att klippa stenfrukter som plommon och körsbär, eftersom de inte bryter nya skott som äpple och päron. Därför brukar man inte klippa stenfrukter regelbundet, utan bara ev glesa ut samt ta bort grenar som går åt fel håll. Behöver man klippa så kan man dock göra det under JAS (Juli, Augusti och September).
Järfälla
26-07-2003, 11:17
Alltså kan man glesa ur ett plommonträd redan nu, innan man skördat frukten?!!! Jag beskar plommonträdet förra augusti och har fått kraftig tillväxt i år, dock gott om plommon. Men pga av otrolig lusinvasion (och myror och getingar) så ser plommonen sockriga och fläckiga ut. Så för egen del behöver jag inte vänta på klippning för fruktens skull. Dock trodde jag man skulle vänta för TRÄDETS bästa.
Men det är alltså ingen fara om jag ansar bort värsta buskagen nu!?
(Det där med att plommon och körsbärsträd inte bryter ny ved som äppelträd är ju sant, men de reagerar ändå starkt på klippning med ökad tillväxt - så jag tror inte det är så farligt... av egen erfarenhet)
Malutten
26-07-2003, 15:37
CITAT
Behöver man klippa så kan man dock göra det under JAS (Juli, Augusti och September).
Förra sommaren satte jag mitt körsbärsträd och tyvärr vattnade jag nog lite för lite i våras så en del grenar är torra, kan jag klippa bort dessa eller ska jag låte de vara kvar??
Hälsningar från en som brukar extra jobba hos en plantförsäljare
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2003, 16:17
Det går bra att ta bort döda och döende grenar, de gör ingen nytta för trädet.
Hejsan !
Jag har hört att man kan klippa körsbär och plommonträd nu på slutet av sommaren då bladen suger åt sig sav och trädet blöder inte så mycket. Körsbär ska inte klippas mycket mer än att man formar kronan. Plommonträd har jag däremot hört att man ska klippa rätt rejält de första två åren så att det inte blir för rangliga grenar som kan fläkas vid stor skörd. Det finns ett gammalt talesätt som säger att man ska kunna kasta en keps igenom ett plommonträd, det ska alltså helst inte vara mer än tre sidogrenar för att man ska få maximal skörd. Själv har jag både plommon o körsbär hemma och jag har klippt dem nyligen. På mitt plommonträd har jag ändå sparat sex sidogrenar för att jag tycker det ser trevligare ut.
Hälsningar
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.