Blackfield
01-11-2007, 20:56
För ett tag sedan tog jag en stickling av en rumslind och planterade den direkt, med plastpåse över. Nu har den rotat sig så jag tog bort plastpåsen idag, och såg då att det är små svarta fläckar på den. Jag antar att det har med för hög luftfuktighet och göra (det luktade unket och instängt när jag tog bort påsen). Vet någon vad det är och hur jag får bort det?
[attachment=9009:HPIM0128.JPG]
[attachment=9010:HPIM0129.JPG]
[attachment=9011:HPIM0131.JPG]
Tack på förhand
Vågar inte vara säker... men såna svarta "prickar" fick jag på en hel del av mina krukväxter...
mest troligt var det bladlöss.
Mina prickar var knappt millimeterstora.
Blackfield
01-11-2007, 22:19
Hur blev du av med dem då?
har en sparrmannia africana, rumslind, sedan 4 år nu, den är inte lätt att ha i rumstemperatur under höst och vinter. den vill ha det svalt och ljust under vintern. jag övervintrar min ljust och svalt. den står ute under sommaren och när jag tar in den på hösten så brukar bladen bli fula och falla av.
det ser ut som den drabbats av någon ohyra så ta provadopinnar och stoppa i jorden och se till att vattna så pinnarna löser upp sig.
mvh¨
inger
Lilla Birka
01-11-2007, 23:14
Rör de svarta prickarna på sej? Går de att lyfta bort? Annars kan det vara mögel, helt enkelt och då är väl bara luftning det enda som kan tänkas hjälpa om det inte gått för långt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.