Full version: Oknd ohyra p rumslind
Blackfield
Fr ett tag sedan tog jag en stickling av en rumslind och planterade den direkt, med plastpse ver. Nu har den rotat sig s jag tog bort plastpsen idag, och sg d att det r sm svarta flckar p den. Jag antar att det har med fr hg luftfuktighet och gra (det luktade unket och instngt nr jag tog bort psen). Vet ngon vad det r och hur jag fr bort det?
[attachment=9009:HPIM0128.JPG]
[attachment=9010:HPIM0129.JPG]
[attachment=9011:HPIM0131.JPG]
Tack p frhand
Netha
Vgar inte vara sker... men sna svarta "prickar" fick jag p en hel del av mina krukvxter...
mest troligt var det bladlss.

Mina prickar var knappt millimeterstora.
Blackfield
Hur blev du av med dem d?
igl
har en sparrmannia africana, rumslind, sedan 4 r nu, den r inte ltt att ha i rumstemperatur under hst och vinter. den vill ha det svalt och ljust under vintern. jag vervintrar min ljust och svalt. den str ute under sommaren och nr jag tar in den p hsten s brukar bladen bli fula och falla av.
det ser ut som den drabbats av ngon ohyra s ta provadopinnar och stoppa i jorden och se till att vattna s pinnarna lser upp sig.
mvh
inger

Lilla Birka
Rr de svarta prickarna p sej? Gr de att lyfta bort? Annars kan det vara mgel, helt enkelt och d r vl bara luftning det enda som kan tnkas hjlpa om det inte gtt fr lngt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon