Full version: Beslutsångest!
Tosan
Har hittat 2 st måste-ha-rosor på postorder, som inte verkar finnas nån annanstans... Problemet är att jag inte riktigt vet när jag kommer hinna få dem i jorden, det är rätt mycket som ska hem till våren och jag är inte säker på att jag hinner gräva allting färdigt under nästa sommar.
Först hade jag tänkt vänta och beställa nästa år, men tänk om de inte finns kvar då? Men det är ju rätt illa om jag inte hinner gräva ner dem heller...
Vad gör man?

Förresten, hur ofta vågar man flytta runt en ros? Har 2 st som jag kommer att behöva flytta ett par gånger innan de kommer på sin rätta plats... Kanske det är bättre att låta dem stå i kruka tills det är färdigt för dem?
Christina i Taxinge~
Ja du Tosan, i den situationen har jag varit många gånger! biggrin.gif
Kan bara säga att varje gång trillade jag dit och beställde "måste-ha-rosorna"......
På nåt sätt lyckades jag alltid få ner dem i jorden nånstans.
Och det kommer du också att få, tror jag!

Förutsättningarna är förstås inte alltid lika - jag hade gott om plats men aldrig nånting färdiggrävt.
Du kanske måste tänka ut hur du ska få plats....? Har inte riktigt klart för mig dina villkor.

Flytta rosor - ja, det är ibland ett dilemma, men jag har nog ändå alltid flyttat när jag har velat.
Menar du att du skulle behöva flytta dem 2 ggr samma säsong eller med nåt års mellanrum?
Kan du inte hoppa över en av flyttningarna genom att ha dem kvar i kruka, kanske....?

Tosan
JAg har planeringen klar för en stor rosrabatt, men jag gräver så förbaskat sakta pga nackproblem, en riktigt bra dag hinner jag 15-20 cm långt, det funkar inte riktigt att bara spada, utan jag hackar och öser mig fram, samtidigt som jag rensar bort glas och gamla rötter...

Nu har jag två rosor i "vinterförvaring" Den ena vill jag ha i hörnet (rabatten blir i vinkel) och den andra i slutet, så jag skulle behöva flytta dem minst 2 ggr, den sista kanske tom en gång till nästa säsong.
Fast det var först nu jag kom på att jag kunde kruka dem, det är nog bättre, då slipper man störa rötterna så mycket.

Hm, jag måste nog beställa dem... eller... Ååååh!
Kajsa
Så nu blev vi nyfikna, vad är det för rosor ?
Tosan
Earth Song och Jan Spek... Har hittat dem på ett enda ställe i sverige...
Christina i Taxinge~
Men kan du inte beställa dem för leverans våren 2009 eller hösten 2008?
Jag skulle fråga iaf....

Men om du kan sätta dem i rejäla krukor tills de kan planteras "på riktigt" så går väl det bra!
Tosan
Iofs.. Fast då hinner väl virriga jag glömma bort det tongue.gif
Nej, jag beställer imorrn, nu har jag bestämt mig.
kerstin z5-6

Earth Song >Var har du hittat den ? smile.gif

beställ ! De enda rosor man ångrar är de man INTE beställt -.. crazy.gif

Jag vill gärna ha fler av den
Tosan
Redan gjort, mejlet gick iväg fast det såg ut att inte göra det

http://www.koggensrosor.se/valkommen.htm

Har ju fallit för din bild på earth song, och Kajsas på Jan Spek... Jag bara måste ha dem. smile.gif

Hur har earth song klarat vintrarna hos dig?
kerstin z5-6
<Nu har du förstört hela helgen .. jag ska inte ha några rosor nu !

Min dator beställer rosor av sig själv via rosvirusprogrammet roseace .. har du fått det viruset med .. ?

Den har klarat sig bra smile.gif

Jissus de har Fritz Nobis .. nu är jag stekt... sweatingbullets.gif
tack Tosan har aldrig sett sidan "!

Men har du läst nåt annat än jag -på hemsidan står det
Rosor bör beställas innan November månads utgång och levereras i April våren därpå. whistling.gif

= Nema problema smile.gif med vintervistet
Mejal
Jag har inte heller sett sidan. Var inne och kollade på lite info om några rosor och se vad jag hittade:
Mer information om denna ros
Allt Om Trädgårds rossida

Så stod det och det var väl kul att listan som har tagit sån tid, svett och tårar att göra, utnyttjas med klickbar länk och allt. Givetvis så testade jag och vad händer: Sidan finns inte!!! Tack gör det AoT!!! ranting.gif
noranettan
Aj, aj, aj!!!!!! Det är nog bäst att sitta på händerna idag! whist.gif Anette
Kajsa
Klart du ska ha dom och Jan Spek är så svår att hitta. rose.gif Den är långlivad och zon 5, ramlar jag på Jan Spek köper jag den bums.
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2007, 23:07) *
<Nu har du förstört hela helgen .. jag ska inte ha några rosor nu !

Min dator beställer rosor av sig själv via rosvirusprogrammet roseace .. har du fått det viruset med .. ?

Den har klarat sig bra smile.gif

Jissus de har Fritz Nobis .. nu är jag stekt... sweatingbullets.gif
tack Tosan har aldrig sett sidan "!

Men har du läst nåt annat än jag -på hemsidan står det
Rosor bör beställas innan November månads utgång och levereras i April våren därpå. whistling.gif

= Nema problema smile.gif med vintervistet

JA jag tyckte det var en lysande lösning smile.gif Man beställer nu och får hem dem när det (förhoppningsvis) börjar gå att gräva biggrin.gif

CITAT (Mejal @ 02-11-2007, 06:58) *
Jag har inte heller sett sidan. Var inne och kollade på lite info om några rosor och se vad jag hittade:
Mer information om denna ros
Allt Om Trädgårds rossida

Så stod det och det var väl kul att listan som har tagit sån tid, svett och tårar att göra, utnyttjas med klickbar länk och allt. Givetvis så testade jag och vad händer: Sidan finns inte!!! Tack gör det AoT!!! ranting.gif

Nej, du får gå bakvägen via aot för att hitta dem... det är väl nya adresser antar jag.

CITAT (Kajsa @ 02-11-2007, 10:39) *
Klart du ska ha dom och Jan Spek är så svår att hitta. rose.gif Den är långlivad och zon 5, ramlar jag på Jan Spek köper jag den bums.

Ja, jag har bara hittat den där och på nån norsk sida som jag inte lyckades räkna ut om man kunde beställa ifrån eller inte. Och tro mig, jag har verkligen letat!
Jo det var nån plantskola i dalarna åxå som hade den, men inte på postorder.
Kajsa
Kikat runt lite och har lagt den på mina favoriter, blir bra vinterläsning, lustigt att dom hänvisar alla rosor till Roslistan, igår grävde jag ner en ny ros från Kordes som heter Kosmos, såg att den fanns, en ros från 2006, den hänvisar dom till Roslistan, men den finns ännu inte med där ? Om vi då skriver mycket negativt om vissa rosor på Roslistan får han sälja då ? Annars visst var det lite billigare än på dom andra vi beställer ifrån, Flora Linnea är ganska dyra.
Tosan
JAg vill minnas att cedergrens åxå länkar till roslistan, fast det kanske va nån annan?
Jo, det är klart, han ska ju lita till privatpersoners erfarenheter, men å andra sidan så behöver han ju inte ta hem det folk inte vill ha...

Jo Flora Linnea tyckte jag var rätt ordentligt dyra, däremot har de ju en del bra paket som ger kanonpriser ist. Tex. 5 rotaäkta kanadensare för 395:- inkl frakt. Sånt gillar jag smile.gif

Men idag tänkte jag svänga förbi handelsträdgårn med en beställning till blomqvists biggrin.gif
Sen blir det väl ett gäng från både rosenposten och hortogreen åxå.
Kajsa
Hortogreen har ju en sak som inte de andra har, 5 - pack av rosorna, så kan man få dom för 60, 70 kr/ st det är kanon.
Tosan
Ja, det blir himla fina priser. men jag får inte plats med några 5-pack, jag vill ju ha så många olika sorter giggle.gif Fast de har rätt hyfsade priser på de flesta 1-packen åxå
AnnammA
...och jag har grävt ut lite mer -naggat på gräsmattan sas tongue.gif - så egentligen finns det plats... Och det är inte såå långt att köra, för att kunna köpa på plats...
Men jag ska försöka hålla mig,eller är där kanske också utförsäljning av rosor(krukade) till halva priset... Nä, jag vill inte tänka på det bara...
Får planera utflykt dit till våren, istället.
Tosan
Åh, ibland blir man ju lite avundsjuk när man tänker på hur mycket i den vägen som finns där nere i södern inom bara några mils radie. Här är urvalet mera begränsat, å man åker ju inte till Umeå eller skellefteå bara för att köpa en ros eller två. Tur det finns postorder biggrin.gif
svennis
Tips! Det räcker med en ROS av varja sort så får man ju plats till 'flera sorter'. angel_not.gif
Tosan
Ja det är ju det jag menar, det är därför jag inte har plats med 5 av en sort giggle.gif
kerstin z5-6
CITAT (Tosan @ 02-11-2007, 14:22) *
Åh, ibland blir man ju lite avundsjuk när man tänker på hur mycket i den vägen som finns där nere i södern inom bara några mils radie. Här är urvalet mera begränsat, å man åker ju inte till Umeå eller skellefteå bara för att köpa en ros eller två. Tur det finns postorder biggrin.gif

Jasså .. du säger det , nåja jag känner då en som åkte till Blomkvists tur ch retur samma dag över haparanda för att köpa rosor som då inte fanns på postorder .... ninja.gif

5 pack är bra av en del rosor har jag beställlt 10 st samma tillfälle
tex Prairie Dawn

crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Så passa dej -du har ju nyss fastnat -det blir värre o värre med åren
Kajsa
5-pack av buskrosor/klätterrosor är kanske inte nödvändigt men många rabattrosor är det skönt slippa betala 120 kr/st. Planterade flera Lions Rose igår från Flora Linnea 139 kr/st, men dom finns bara där så då betalar man.
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2007, 16:11) *
Jasså .. du säger det , nåja jag känner då en som åkte till Blomkvists tur ch retur samma dag över haparanda för att köpa rosor som då inte fanns på postorder .... ninja.gif

5 pack är bra av en del rosor har jag beställlt 10 st samma tillfälle
tex Prairie Dawn

crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Så passa dej -du har ju nyss fastnat -det blir värre o värre med åren

Nåja, en del är ju lite mer galna än andra crazy.gif
Fast blomqvists är ju lixom en egen liga, en liten semesterupplevelse i sig. Jag har förresten förberett gubben att jag ska dit när jag blir rik... Men jag tar nog inte vägen över haparanda tror jag, enklare att ta båten.

CITAT (Kajsa @ 02-11-2007, 17:13) *
5-pack av buskrosor/klätterrosor är kanske inte nödvändigt men många rabattrosor är det skönt slippa betala 120 kr/st. Planterade flera Lions Rose igår från Flora Linnea 139 kr/st, men dom finns bara där så då betalar man.

Jo så är det ju, det får ju kosta vad det vill om man måste ha dem biggrin.gif
Så småningom kommer säkert jag åxå att upskatta 3- och 5-pack, men än så länge vet jag ju inte vem jag tycker bäst om giggle.gif Har ju bara er andras bilder att gå efter
stanwell
Flora Linnea har också bättre pris på 5-pack. Rabattrosor kostar t ex även där under 100 kr/st för 5-pack och det är inte dyrt för rosor. Vad få verkar ta hänsyn till när det gäller rosor är huruvida de är svenskodlade eller ej. Jag tycker det har betydelse.

När det gäller Koggens Rosor har de inte många av de rosor de har på sidan i lager. De nya Kordesrosorna har de aldrig haft, fast de skriver det. Förstår inte meningen med det.
kerstin z5-6
Rabatt rosor är inte särskilt intressanta för zoner över 4 ...
Jag tycker att rospriser på 100 och däromkring är ok för gammmeldags o austin
Lillja
CITAT (Tosan @ 02-11-2007, 20:33) *
Nåja, en del är ju lite mer galna än andra crazy.gif
Fast blomqvists är ju lixom en egen liga, en liten semesterupplevelse i sig. Jag har förresten förberett gubben att jag ska dit när jag blir rik... nog inte vägen över haparMen jag tar anda tror jag, enklare att ta båten.
Jo så är det ju, det får ju kosta vad det vill om man måste ha dem biggrin.gif
Så småningom kommer säkert jag åxå att upskatta 3- och 5-pack, men än så länge vet jag ju inte vem jag tycker bäst om giggle.gif Har ju bara er andras bilder att gå efter

Näädu, så dyrt som det är att åka med båten då blir det inte
många rosor åk runt i stället även om caretan tar 2 liter milen
(åker över varje sommar).
Tosan
HAr det blivit dyrare att ta båten? Vill minnas att det kostade några hundringar att ta bilen över förut... Och det är ju inte så himla långt från Vasa heller.
Isf får det nog vänta några år, det blir alldeles för långt att åka för min nacke...
Lillja
CITAT (Tosan @ 03-11-2007, 14:45) *
HAr det blivit dyrare att ta båten? Vill minnas att det kostade några hundringar att ta bilen över förut... Och det är ju inte så himla långt från Vasa heller.
Isf får det nog vänta några år, det blir alldeles för långt att åka för min nacke...

Oj oj i somras kosta de 1000kr för en person dubbla det om
du ska ha bil du kommer ju nästan till kanarieöarna o
vilken båt sen de är för det mesta långtradare som åker
över. de hade ju funderingar att bygga en bro över att
de inte gjorde det de hade både Sverige o Finland tjänat
på.De blev ju så där när vi gick med i Eu.
Tosan
Ja jag var inne å kollade nu, det kostar 1500:- om vi två ska åka över med bilen.. Iaf enligt prislistan. Sist jag var över kostade det 600-800:- nånting för två vuxna med bil... wacko.gif
Vad ledsen jag blir... crying.gif
svennis
Säg vilka rosor du vill ha så skickar jag till dig.
Vill du ha R. Sancta, Raubritter, Aglaia.... santa.gif
kerstin z5-6
santa.gif Svennis -smile.gif
Dina rosor är så fina nu jag hoppas att de klarar vintern bra

Ja Tosan Båten -är inte någt alternativ längre -det är svindyrt ..
svennis
Hej Kerstin!. Du höll ju fint föredrag i Älvsjö. Har du Huldra. Har några småplantor.
En ros som inte stämmer med andra rosor.
Jag har fina Aicha nypon, vore inte det något till dit projekt. Det är inte så många frö i varje nypon. Jag har i kylen också, och på busken. Det räcker. Är visst inte så vanlig att Aicha har nypon.
Jag har själv sått Aicha frö. confused.gif
Huldra 015.jpg

Huldra 013.jpg

Tosan
Jag som hade hoppats på att kunna åka dit nästa sommar kanske, men det blir nog inte, såvida jag inte får ett mirakulöst tillfrisknande. Annars ska man ju övernatta några ggr efter vägen och det blir snordyrt det med...
Får köra runt och stjäla ihop ett par pontonbroar och lägga ut över pölen giggle.gif

Kul å höra om era projekt. smile.gif
Hade tänkt försöka mig på lite korsningar till sommarn, problemet är ju bara att jag inte riktigt vet vilka som får nypon, men man får väl testa och se om det börjar växa.
Ska bli kul å se vad det blir av nyponen jag stal av kompisen, men tanke på att hon bor jättenära handelsträdgårn så finns det ju en liten, liten chans att det blir nån korsning. biggrin.gif
kerstin z5-6
smiley_small_hug.gif Förlåt trådkap Tosan

innocent.gif
nej Svennis jag har inte Huldra -så söt den var ! och aicha nypon -jättegärna
Ja pmar dej smile.gif
kompiskram.gif
Tosan
Men det gör väl inget smile.gif
Jag säger ju att jag tycker det är kul, berätta gärna mer.
kerstin z5-6
För att återvända till Blomkvists -Man kan ju göra två flugor på smällen och ta Ikea först - sen det är inte så förskräckligt långt från Haparanda till LEPPLAXLepplax
Vi åkte över dagen fram och tillbaka från Bodbysund
men det är ju klart närmare för dej till Gråberg och han tar hem de du vill ha för avhämtning

Föressten har jag kontakter -tex en som varje sommar bor i Forsholm -så dit kan jag nog ordna dina blomkvistare om så önskas ..
Fundera på det du smile.gif
K
Anna NV Uppsala
Kerstin, för att något lite bota dig mot rosviruset så ... du nämnde ju Fritz Nobis.. ja alltså kan bara tala om att han frös ner vartannat år hos mig, så till sist gav jag bort honom.

Sådär, känner du dig lite piggare nu? wink.gif
kerstin z5-6
Bra -då slipper jag reta mej på Fritz smile.gif Då kan jag utöka Gallicasamligen i stället -haha ..

Tack Anna !
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-11-2007, 21:51) *
För att återvända till Blomkvists -Man kan ju göra två flugor på smällen och ta Ikea först - sen det är inte så förskräckligt långt från Haparanda till LEPPLAXLepplax
Vi åkte över dagen fram och tillbaka från Bodbysund
men det är ju klart närmare för dej till Gråberg och han tar hem de du vill ha för avhämtning
Föressten har jag kontakter -tex en som varje sommar bor i Forsholm -så dit kan jag nog ordna dina blomkvistare om så önskas ..
Fundera på det du smile.gif
K

Jo nu har jag ju möjlighet att handla därifrån via handelsträdgårn åxå plus att trädgårdssällskapet brukar sambeställa därifrån. Och ske-å åker man ju till ibland, det är ju inte sååå långt bort. Å Gråberg ligger ju lite hitanför dessutom giggle.gif
Grejjen är ju att jag skulle vilja åka dit å ha storbörsen med mig, mest för upplevelsen lixom... Men det får bli när jag blir frisk, just nu är jag mer eller mindre fast på hemmaplan.
Annars är det ju bara några mil till forsholm, och grannen tillika sambons ex har sina föräldrar där dessutom giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon