dodder
hej!
har en stor tomt som är totalt igenväxt av hallon, nässlor och div ogräs. jorden består av tung lera så när jag i sommras skulle ta mig an en del av trädgården fick jag knappt ner spaden i jorden.
nu skall vi låta maskiner ta hand om det hela..
mina frågor:
hur skall vi gå till väga efter maskinerna har planat ut marken?
mäste man gräva ur?
i så fall: hur många meter ner? för att ogräset ej skall komma tillbaka.
är det grov fiberduk som gäller under allt, när nya jorden skall på?
går det att elda bort snåret? dör rötterna då?

Att lägga presening under 2 års tid är inget alternativ för oss, vi har aldeles för stor tomt för det.
gräv gubben sa att det bara var att lägga ny fin jord så skulle det lösa sig..men jag tvivlar på detta, ogräs är ogräs..
nässlor, kirskål, och hallon.........

är tacksam för svar..
lotta
Gossen Ruda
2-3 dm räcker säkert för dom flesta rotogräs men nån dm till skadar inte om du ändå skall använda grävmaskin. Ingen fiberduk om du gräver bort så här, det är ett otyg och du lär inte få några daggmaskar att trivas om du använder sånt. Observera att du skall gräva bort ytskiktet först innan du gör ev utplaningar, för annars planterar du om ogräset.
MariaS
Vad har ni tänkt att ha ytan till? Är det till gräsmatta, räcker det att ta bort 10cm och lägga ny jord. Resten av utrotningen sköter gräsklipparen. biggrin.gif
dodder
vi har tänkt att anlägga uteplats med marksten, rabatter, gångar,träd, "gröna rum", odlings plats samt förberedelse för växthus....
ytan är på ca 1000 kvm hela tomten är 4200 kvm.
altså ingen gräsmatta, det finns redan på andra sidan av huset... jag är slad om jag slipper klippa mer......... wink.gif
MariaS
Då är det lite andra saker som gäller. Där uteplatser och gångar ska anläggas, behöver du minst ett bärlager på 30cm= utgrävning 30 cm + ev plattdjup+ fiberduk för att skilja materialen. Där du planerar rabatter och odling, kan jag (som styv lerjordsägare) rekomendera att det grävs ur 50cm, sätter någon form av avskiljare, (formplyfa, platonmatta, fiberduk eller liknande)och fyller på med god matjord. Träden gräver du ner och gör sedan en "växtfri" yta (1m i diameter) genom att använda Tidningspapper, vaxad kartong eller fiberduk. Täck sedan den ytan med finsingel, täckbark eller flis. Tänk bara på att täckmaterialet inte bör gå upp mot stammen. Mycket slit och arbete vid anläggning, men så mycket mer tid att njuta senare.
dodder
tack för svar!!
längtar redan till våren....pust!
hann inte med tomten, så krävande lerjord, i våras/somras då vi köpte huset.. har renoverat varje dag sen maj.. men nu är det nästan redo inför vintern!!
Jag fick i alla fall gjotrt en bär rabatt och en perenn/örtagårds rabatt i somras....

en fråga till: finns det risk för att lerjorden äter upp den nya matjorden? kan inte lägga fiberduk på hela området, det är för stort..
Känns ju hopplöst att ta hit en grävare, betala massa och om några år är det samma jord igen....
MariaS
Det var därför jag rekomenderade avskiljare i sidled. Gräver du ur 50, är det ingen större riska att leran äter upp sig underifrån, och skulle den det, gör det inget. Leran är MYCKET näringsrik. Ta gärna av de undre lagren och blanda in i matjorden där du ska rosor. Rosorna fullkomligt ÄLSKAR lerinblandningen.
Juli S
Vi köpte vår trägård i presis samma skick för 2 år sedan sick.gif . Ingen har skött den under sista 10 åren rtfm.gif . Ytan är 2 200 kvm och det är bara lera och stenar. Alla öppna ytor vi kör med gräskliparen, så det syns inte att det är massa ogräs i gräsmattan. Anlägger nya rabatter, varje kvm tar ett par timmar av hård arbete. Plockar bort alla möjliga rötter. Jag har gjord massa fynder i trägården också - där man förväntar sig inte något - ploppar upp någonting så fint smile.gif ! Blandar kompost, vissna växter och löv och träaska och gräsklipp i jorden, den blir fint och mullrik bravo.gif . Jorden som jag har bearbetad under 2 år är väldigt lätt att sköta nu och allting växer fint och fort !

Lycka till med din trägård Dodder rose.gif !
MVH, Julia.
kerstin z5-6
har svarat i din andra tråd smile.gif
Anna NV Uppsala
Först: Lera är underbar jord, om man blandar med massor av kompost, grus, brunnen dynga. jag som bor i torrt klimat med ont om vatten skulle knappast kunna odla alls om jag inte hade lera!

Men på sina håll blir ogräsen bara mer än man klarar, när man ska plantera nytt.

jag har tre olika strategier:

1. Som man egentligen SKA göra. Dvs gräv bort (o)grässvålen, gräv igenom resten av jorden så djupt som behövs, pillra bort rotogräs och jordförbättra. Plantera. Detta är det jobbigaste sättet.

2. Lägg rejält med tidningar på leran. Ovanpå det lämplig jordblandning (jag använder ganska mycket grus och brunnen dynga, bark, kompost), Plantera. Efter något/några år har ogräsen dött och om man vill kan man gräva ner godiset i leran så man får en djupare jord som är jordförbättrad. Detta är ganska enkelt och behändigt. Man kan även plantera träd så, men då bör man nog gräva mer på djupet runt trädet något år efter 'fuskplanteringen' så det blir djupare bearbetad jord.

3. Struntar i ogräsen, gräver och jordförbättrar, planterar, och täcker sen med markväv plus lämpligt täckmaterial. Enkelt. man får hålla koll på de rotogräs som smiter emellan, men det blir rätt hanterligt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon