Full version: Beskärning
Jacki
Har ett körsbärsträd av sorten Stella som jag planterade i våras. Undrar om jag ska beskära det innan vintern eller om jag ska spara jobbet till våren?
Vilka tumregler gäller vid beskärning?
Lena i Torslanda
Körsbärsträd ska du helst inte beskära alls och def. inte ett sådant ungt träd. Ta bara bort skadade eller döda kvistar.
MariaS
Hej och välkommen till forumet blomma.gif REgeln för alla prunusar (Plommon, kösbär, persika, mandel...) är OM DET BEHÖVS. Det är mycket sällan man behöver ge sig in i en prunus och bskära, dessa träds naturliga tillväxt är sådan. Skulle man nu mot förmodan behöva göra något liknande gör detta i JAS. Det vill säga Juli, Augusti, September månader. Prunus har nämligen problem med gummiflöde och kan därmed lida svåra nederlag om man beskär vid fel tidpunkt.
Cilla
Utöver det som redan skrivis så är det beskärningsingrepp man kan (inte måste) göra på körsbär att stamma upp det, dvs ta bort de nederst sittande grenarna på stammen. Man tar ett par stycken per år med snitt strax utanför grenkragen i JAS. Det är inte lika viktigt att göra som med päron och äpple eftersom körsbär stammar upp sig själva bra, men vill man kunna sitta eller gå under trädet snabbare än körsbärsträdet fixar det själv så är det ett beskärningsingrepp man kan göra.

Ett tillägg till det som redan sagts också är att körsbär alltid är beskurna i plantskolan och att denna beskärning oftast räcker. Det är ett som är bra med körsbär - man behöver inte beskära! Däremot behöver det vattnas på våren och sedan vid torka de första säsongerna innan rotsystemet fått sådan utsträckning att trädet klarar att hitta vätska själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon