Full version: Planterade björkar
Huggorm
Jag har lagt märke till ett märkligt fenomen under mina omfattande resor på svenska och norska landsvägar. Björkar tål inte att planteras. Ja, så verkar det i alla fall, då en påfallande stor andel av alla planterade björkar man ser är tydligt illamående. Finns alla sorters krämpor på dom, en del är knöliga och krokiga så man knappt tror dom lever, andra ser ut som stora häxkvastar hela träden, och ytterligare andra ser helt sönderblåsta ut trotts att de står i hyggligt lä. Det är då främst björkar planterade längs vägkanterna och i samhällen. Ibland ser man dom stå tillsammans med andra, normalt sett ömtåligare träd som ser helt friska ut. Men jag har även lagt märke till en björkplantering där träden ser förskräckliga ut. Visserligen fungerar dom nog som amträd till några ädellövträd eller kanske fruktträd, varannan pinne är någon helt annnan art och hälften så stor. Men ändå, björkar skall ju frodas vart än dom hamnar.

Varför är det så här? Björkar klarar ju de annars de sämsta förhållanden, långt efter att alla andra lövträd gett upp ser man ståtliga björkar som verkar trivas helt utan besvär. Men så fort dom är planterade så ser dom ut så man tycker synd om dom.
KURT
Om de står nära vägar, så kan de ha problem med att de är känsligare än andra för salt + kompakt jord. Sedan kanske de är planterade på alltför torra platser? Naturligt växer björk oftare på fuktigare platser.
MariaS
Mycket beror på vilken typ av björkar det är också. Planterar man björk, är det ju inte vårtbjörken man lägger ner pengar på först, utan gärna lite finare och känsligare arter. Vårtbjörkarna finns ju där ändå...
Jan Lindgren
Hej!
Planterar du björkar måste du känna till härstamningen. Björken är lite speciell. Den går inte att flytta särskilt långt norr- eller söderut. En del planterar också masurbjörk och den växer fult men virket är dyrt.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Ja så är det nog ofta, men det finns också goda exempel på björkalléplanteringar och björkklungor vid väg.

Ett är att björk inte tål beskärning bra alls. Ett annat att de inte gillar att få rötterna kapade vid vägbyggen och omläggningar. Ett tredje som är vanlig orsak också är att de behöver stödbevattning de första åren för att utvecklas bra.

Men som sagt - det finns goda exempel. De jag kommer på så här på kvällskvisten är en allé i Djursholm i Stockholm, Vendevägen tror jag den heter, där man också föryngrar på ett i mitt tycke snyggt sätt.
Huggorm
Verkar som dom är ömtåligare än man kan tro då. Eller snarare kanske man skall säga att dom vill vara ifred och sköta sig själv för att trivas riktigt bra
Anders Roslagen
Ofta har man köpt björkar där de varit billigast. Tyska plantskolor har levererat en hel del björk till Sverige genom åren. Kan tänka mig att det är så också idag om man köper en björk på Plantagen, att den inte är från den breddgrad där man befinner sig.
Min farfar planterade en björk som kom helt av sig och inte växte på tjugo år och sedan togs bort. De andra han planterade växte fint men det kanske ligger något i det där att de inte tål skador på rötterna.
Aqvakul
Finns det männsikor som planterar vanliga björkar?
MariaS
CITAT (aq42 @ 09-11-2007, 09:33) *
Finns det männsikor som planterar vanliga björkar?

Visst finns det. Essunga plantskola är sveriges största leverantör och "uppfödare" av just björk. De är så kallade hovleverantörer till bland annat Umeå, Björkarnas stad?!
CGB
Planterade en tårbjörk, Betula pendula 'Youngii' senaste vår eftersom jag ville ha en hängande paraplyform i ett hörn av trädgården. Tårbjörken torde vara den härdigaste arten av möjliga alternativ för det här syftet.
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 09-11-2007, 19:06) *
Visst finns det. Essunga plantskola är sveriges största leverantör och "uppfödare" av just björk. De är så kallade hovleverantörer till bland annat Umeå, Björkarnas stad?!

Mitt inlägg var måhända lite slarvigt.
Vad jag menade var att i de flesta fall så har man för mycket björkplantor, som man får rycka upp. Dessa "naturliga" plantor verkar sällan ha några tillväxtproblem.
Mvh
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon