Full version: Flasklilja
kira
Köpte idag en flasklilja.Expediten sa att den vill stå för sig själv o skall ha lite vatten.Undrar nu hur gör ni ?
Alis
Mina flaskliljor har jag typ inte bytt jord på på flera år, de står i trånga krukor och får vatten ca varannan vecka, lite näring ibland, och dom är enorma nu.. har två i ampel och deras blad hänger ner på fönsterbrädet nu... !
Själva "lökarna" är nog över 15 cm i diameter nu....
En lättskött och trevlig växt enligt mej... Det enda felet du kan göra är nog att vattna för mkt smile.gif
MariaS
Sköter inte alls. Vattnar som kaktus i bästa fall. Den tål inte frost. (Glömde ta in en). Ute på sommaren och inne på vintern i vanlig rumstemperatur. Som garderobsblomma, den växer ändå.
kira
Tack för svaren!Ska vara försiktig med bevattning.........kanske en ampel är något att tänka på då får den vara "för sig själv" som de rekommenderade i blomsteraffären. blomma.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 02-11-2007, 15:29) *
Sköter inte alls. Vattnar som kaktus i bästa fall. Den tål inte frost. (Glömde ta in en). Ute på sommaren och inne på vintern i vanlig rumstemperatur. Som garderobsblomma, den växer ändå.

lätt frost tål om dom står trångt men jag tar också in mina innan frosten vill inte utsätta dom för det .

CITAT (Alis @ 02-11-2007, 15:04) *
Mina flaskliljor har jag typ inte bytt jord på på flera år, de står i trånga krukor och får vatten ca varannan vecka, lite näring ibland, och dom är enorma nu.. har två i ampel och deras blad hänger ner på fönsterbrädet nu... !
Själva "lökarna" är nog över 15 cm i diameter nu....
En lättskött och trevlig växt enligt mej... Det enda felet du kan göra är nog att vattna för mkt smile.gif

det är inte lökar , det är en stam
Alis
CITAT (flaxss @ 02-11-2007, 15:34) *
lätt frost tål om dom står trångt men jag tar också in mina innan frosten vill inte utsätta dom för det .
det är inte lökar , det är en stam

Jo just därför skrev jag "lökar" inom parentes flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon