Full version: Perilla i mängder!
sanna
Gratis självplock! Jag odlade denna färggranna ört i år och har fått hysteriska mängder! Tyckte tyvärr inte att den var så god i sallad, lite för besk för min smak. Frågan är nu vad man kan göra av den? Någon som har testat att tillreda den på något sätt? Visst har den väl en medicinsk användning också?

Tips emottages tacksamt!

Hälsningar Sanna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Perilla kallas även Shiso och det brukar finnas gröna och röda sorter. De röda brukar nog främst användas till dekoration. I matlagning brukar ofta Shison användas i mindre mängd i ex. sallat.

Runåbergs fröer har ett litet recepthäfte och där hittas ett recept på en sallad

skivad slangurka
strimlad kinakål eller pak choi
grön Shiso strimlad

Blanda slanggurka med kålen och salta och låt stå till nästa dag. Tillsätt shison, rör om och servera.

I häftet står även att shiso + fisk passar utmärkt ihop så man kan slänga ner några blad i en fiskgryta. (I Japan äts Shiso till rå fisk för att ta död på ev. parasiter, det är även vanligt att man friterar blad och blommor i tempura)

Har du röd Shiso så kan du färga vinäger läckert röd genom att låta några blad ligga och dra i vinägern ett par dagar.
Man kan även färga ris om man smular sönder torkade blad i en skål och tillsätter lite salt och låter stå en stund, rör sedan ner det i riset.

Shison ska vara bra mot div. åkommor: Allergier, väderspänningar, hosta, huvudvärk mm
sanna
Tack Åsa! smile.gif
Har sagt det tidigare, men jag säger det igen: du är ett levande uppslagsverk och du är alltid så schysst och generös med dina kunskaper!

Jag har den purpurröda varianten av shiso/ perilla, när jag har färgat min vinäger och strimlat ned lite i salladen så finns det fortfarande ca 3 ton kvar, kanske jag skulle sälja på torget?

Hälsningar Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon