Full version: Elaeagnus multiflora
Jan Lindgren
Hej!
Är det någon som har Elaeagnus multiflora? Det verkar vara en intressant bärbuske så jag skulle gärna vilja ha lite erfarenheter från Sverige. Det vore också kul om någon kunde sälja småplantor, sticklingar eller frön till mig.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
härdig till -35c och fröna tar minst 2år innan dom gror eller längre tid . sticklingar är svår rotade .

tork och salt tålig . bästa är att köpa plantor . har ingen egen eranehet ,men detta har jag läst allmänt om den och att den är vacker .
Jan Lindgren
Hej!
Enligt www.pfaf.org så är den tämligen lätt från sticklingar.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 02-11-2007, 20:36) *
Hej!
Enligt www.pfaf.org så är den tämligen lätt från sticklingar.
MVH
Jan Lindgren

då jag bara läst det på nätet har jag ingen egen erfarenhet , http://www.floridata.com/ref/E/elaeag_m.cfm läste här om den
du får testa och se vad som händer
Jan Lindgren
Hej!
Jag har beställt frö från England. Nu tar det nog bara åtta år innan jag få smaka bären.
MVH
Jan Lindgren
Eva 33c
Jag har inte ens hört talas om busken i fråga och blev nyfiken och googlade på den. Hittade en tysk (tror jag i allafall) plantskola som tydligen säljer den. Men det kanske du redan visste?
Eggert baumschule
Jan Lindgren
Hej Eva!
Tack för tipset.
MVH
Jan LIndgren
Jan Lindgren
Hej Eva!
Det var ett dyrt tips. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att göra en beställning. 2000kr fattigare! Förhoppningsvis blir det några nya växter.
Flaxxs, vad tror du om Ziziphus?
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 09-11-2007, 16:55) *
Hej Eva!
Det var ett dyrt tips. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att göra en beställning. 2000kr fattigare! Förhoppningsvis blir det några nya växter.
Flaxxs, vad tror du om Ziziphus?
MVH
Jan Lindgren

Ziziphus zizyphus - härdig i zon 1-3 , torrt läge och soligt
Christer i Falköping
Linus, är det något du faktiskt vet eller är det något du läst dig till? För när jag kikar på var de växer så är det ganska så långt söderöver i USA. Visst kan det bli kallt där, men de har å andra sidan riktigt långa varma sommrar. Våra korta, ganska blöta somrar gör att de inte alls blir lika härdiga, men det tror jag du vet. Själv har jag två små fröplantor, men skulle nog inte riskera att plantera ut dem även om jag bodde i bättre zon än jag gör.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 09-11-2007, 18:16) *
Linus, är det något du faktiskt vet eller är det något du läst dig till? För när jag kikar på var de växer så är det ganska så långt söderöver i USA. Visst kan det bli kallt där, men de har å andra sidan riktigt långa varma sommrar. Våra korta, ganska blöta somrar gör att de inte alls blir lika härdiga, men det tror jag du vet. Själv har jag två små fröplantor, men skulle nog inte riskera att plantera ut dem även om jag bodde i bättre zon än jag gör.

därför jag skrev torrt och soligt . sandjord längre vegations period och ett söderläge en högre temperatur summa under sommaren och en mildare temp på vintern . dvs den klara vintern bättre . samma som för nålpalm som är en härdig palm men kräver varm sommar temp . odlas den här så i sand jord och söderläge då kommer den palmen växa lite . den kommer inte klara sig hos dig så bra Ziziphus då . men skåne är inte kallt, -20c -25c i norr och -10c i söder och det klara denna busken om den står torrt och soligt . även om den inte kommer växa optimalt alla somrar så kommer den ändå klara sig . vad jag har för mig kommer Ziziphus från Asien (västra) och medelhavs området . då behöver den inte lika lång vegations period som dom har i usa inget tvunget . utan den klara sig fint här också med rätt läge och jord den får ändå en godtag bar summa temp under sommaren ca runt 30-45 som kan bli även i sverige
Jan Lindgren
Hej!
Har idag fått en sändning plantor från Eggert baumschulen. Det var bra plantor och utmärkt packat. Jag fick tyvärr inte Ziziphus men det andra kom. 21 buskar varav en del ganska stora. Frakten var bara 30 Euro vilket jag tycker var bra i jämförelse med England där jag brukar handla. Så nu har jag min E. multiflora. Hoppas att den blommar i vår så att det blir några bär.
MVH
Jan Lindgren
xenyen
CITAT (flaxss @ 09-11-2007, 18:34) *
därför jag skrev torrt och soligt . sandjord längre vegations period och ett söderläge en högre temperatur summa under sommaren och en mildare temp på vintern . dvs den klara vintern bättre . samma som för nålpalm som är en härdig palm men kräver varm sommar temp . odlas den här så i sand jord och söderläge då kommer den palmen växa lite . den kommer inte klara sig hos dig så bra Ziziphus då . men skåne är inte kallt, -20c -25c i norr och -10c i söder och det klara denna busken om den står torrt och soligt . även om den inte kommer växa optimalt alla somrar så kommer den ändå klara sig . vad jag har för mig kommer Ziziphus från Asien (västra) och medelhavs området . då behöver den inte lika lång vegations period som dom har i usa inget tvunget . utan den klara sig fint här också med rätt läge och jord den får ändå en godtag bar summa temp under sommaren ca runt 30-45 som kan bli även i sverige

Hej!

Vad bra att se det här tråd.. Jag är är en nybörjare i trädgården, och letar nu överallt efter zizyphus sticklingar / små växter för att odla hemma.

Är det någon som vet var man kan få tag i det, här i Sverige eller i Europa? Jag letar efter zizyphus jujube / zizyphus spinus christa /zizyphus mauritania.. alla är av intresse.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/406

Tacksam för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon