CITAT (Christer i Falköping @ 09-11-2007, 18:16)

Linus, är det något du faktiskt vet eller är det något du läst dig till? För när jag kikar på var de växer så är det ganska så långt söderöver i USA. Visst kan det bli kallt där, men de har å andra sidan riktigt långa varma sommrar. Våra korta, ganska blöta somrar gör att de inte alls blir lika härdiga, men det tror jag du vet. Själv har jag två små fröplantor, men skulle nog inte riskera att plantera ut dem även om jag bodde i bättre zon än jag gör.
därför jag skrev torrt och soligt . sandjord längre vegations period och ett söderläge en högre temperatur summa under sommaren och en mildare temp på vintern . dvs den klara vintern bättre . samma som för nålpalm som är en härdig palm men kräver varm sommar temp . odlas den här så i sand jord och söderläge då kommer den palmen växa lite . den kommer inte klara sig hos dig så bra Ziziphus då . men skåne är inte kallt, -20c -25c i norr och -10c i söder och det klara denna busken om den står torrt och soligt . även om den inte kommer växa optimalt alla somrar så kommer den ändå klara sig . vad jag har för mig kommer Ziziphus från Asien (västra) och medelhavs området . då behöver den inte lika lång vegations period som dom har i usa inget tvunget . utan den klara sig fint här också med rätt läge och jord den får ändå en godtag bar summa temp under sommaren ca runt 30-45 som kan bli även i sverige