Full version: Jippi! Rosleverans!
noranettan
Idag kom ett paket adresserat till maken. Om vi var nyfikna på vad det var? Jag har inget beställt sa han - och jag väntade på mina rosor. Jag kunde väl aldrig drömma om att rosorna var adresserade till honom, men det berodde nog på att vi beställde rosorna på plats hos Peter Beales. Jättefina plantor.
Tre pimpineller: Frühlingsschnee, Frühlingsanfang och Mrs Colville, samt sju gallicor:
Antonia d´Ormois, Comtesse de Lacèpéde, D´Aguesseau, Daphné, Oeillet Flamand, Pompon Panachee och Tricolore. Så slank det också med en Rosa roxburghii ´Plena´(har för mig att Dag har visat så underbara bilder på den på AoT-forumet - ja, någon har frestat mig) Jag hoppas verkligen att det inte börjar snöa imorgon, för här ska planteras!! bravo.gif Anette
kerstin z5-6
sick.gif Grattis .. fy så fina sorter ! 000.gif
Kajsa
Åh så roligt att dom var fina, rena julafton. Bara det nu inte blir snö, men du är ju medlem i Vintergrävarklubben så ...
Citrona
Oj, Nettan, vilka tungvrickare!! Måste säga att jag är liiite avundsjuk på dig som har så mycket plats! Jag som vrider och vänder på min tomtkarta och ritar och suddar för att få plats med kanske fem rosor till nästa år g.gif
Dag
Gratulerer Anette! Du har gjort noen fantastiske valg.
Min roxburghii, er 'hirtula' og ikke plena som er den fylte varianten.
Den skulle jeg gjerne ha hatt! Tror også det er den som har gule nyper.
Frühlingsanfang har jeg sagt mye bra om. Den står antagelig på
egen rot og blir en stor og omfangsrik busk.
Dag
renate
Oj vilken lycka med så många fina rosor,Comtess de Lacèpéde köpte jag i våras på Rosenposten.

Comtesse de Lacépède.JPG Den första blomman på en av mina nya rosor

Mejal
Vilka spännande rosor. Vilken Gallicasamling du har nu! De flesta har jag aldrig hört talas om. Nu är det ett måste att komma och titta till sommaren. Bäst du ser till att pyssla om de små godingarna, så att de blommar fint till sommaren smile.gif
noranettan
CITAT (renate @ 02-11-2007, 23:20) *
Oj vilken lycka med så många fina rosor,Comtess de Lacèpéde köpte jag i våras på Rosenposten.

Comtesse de Lacépède.JPG Den första blomman på en av mina nya rosor

Den Comtessa som jag har beställt är rosa. I äldre litteratur beskrivs den som rosa och jag tror att Peter Beales är den enda i Europa (+Roskraft) som säljer den rätta. Den du har på bilden renate är Mme Hardy. En helt underbar damascena med grönt öga och en doft som man nästan blir yr av (visst är den underbar renate??) Det är så himla trist det här med namnförbistringar (jag har ju redan nämnt R. gallica ´Splendens´, Valamorosen, Francofurtana - samma ros som tom säljs på plantskolor som olika fast det är samma) Det finns inga vita gallicor.
smile.gif Anette
Nina H i NÖ Skåne
Oj oj oj Anette! Man blir sick.gif .... av avund alltså! Lycka till med dom! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon