Enigma_
Hej!

Jag har varit tvungen att strukturera om en hel del på min lilla uteplats efter att jag "råkade" köpa fler lökar än jag egentligen har plats för... Jag fick bl.a. dra upp citrontimjan, apelsintimjan och en funkia. Timjanen tryckte jag ned i gamla plaskrukor och funkian står numera i en stor plastpåse (i brist på kruka). Finns det någon möjlighet att vinterförvara växterna utomhus eller är de redan dödsdömda? Klarar Funkian vintern ute i en stor kruka? Det känns så hemskt att bara slänga dem!

Jag har dessutom tömt ur flera stora, icke frossttåliga krukor. Även de växterna som krukorna innehöll tryckte jag ned i plastkrukor. Tror ni att chokladblomma, stjärnflocka, stockros, penningblad och lavendel klarar av att överleva vintern i dessa plastkrukor utomhus? Ska jag klä in krukorna i säckväv, fiberduk el dyl? Alternativet är att ställa ned dem i mitt förråd i källaren. Där är det rumstemperatur men becksvart. Jag bor strax utanför Sthlm, zon 2-3.
Åsa, mälardalen zon 2
Timjanen borde det bara vara att trycka ner ovanpå lökarna de brukar kunna växa upp mellan timjanen den är inte så tät att lökarna inte kommer upp, det går bra att plantera växter ovanpå de flesta lökar annars skulle inte mina rabatter fungera jag har massor av perenner som växer supertätt + jag har massor av lökar under perennerna.

Chokladblomma brukar man övervintra likt Dahlia = kallt men frostfritt den är inte härdig i sverige. Men de andra kan nog övervintra ifall krukan inte är alltför liten.

I rumstemperatur + mörkt tror jag inte någon av dessa växter kommer att överleva vintern.
kerstin z5-6
Annars är ju Funkian -Hostan idealisk att plantera nära vid nästan ovanpå lökarna -de är mycket senare än lök men döljer när de väl kommer upp de fula lökblasten som ju helst ska få visssna i lugn o ro
Knö ihop -det går blomma.gif
Enigma_
ojoj, det var snabba svar! biggrin.gif TACK!

Så min väldoftande chokladblomma går en bister död till mötes, usch vad tråkigt... Men det låter ju iaf bra att de andra förhoppningsvis kommer att klara sig!
Jag har kvar en funkia i rabatten (som jag har planterat lökar alldeles intill), men hade jag inte tagit bort den andra skulle jag inte ens ha en kvadratmeter att plantera på...
Men hur gör ni med Krokusar då? De ska ju bara petas ned 5 cm, hur får man plats med andra blommor ovanpå? g.gif Eller är det bättre att ha andra perenner och helt enkelt strunta i krokusar?
Haha, det skulle verkligen underlätta med en stor trädgård!
kerstin z5-6
krokus behöver ingen stor plats ,de petar jag ner runt perennerna -blommar fint på våren ch döljs av de andra sedan ..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-11-2007, 21:23) *
Timjanen borde det bara vara att trycka ner ovanpå lökarna de brukar kunna växa upp mellan timjanen den är inte så tät att lökarna inte kommer upp, det går bra att plantera växter ovanpå de flesta lökar annars skulle inte mina rabatter fungera jag har massor av perenner som växer supertätt + jag har massor av lökar under perennerna.
Chokladblomma brukar man övervintra likt Dahlia = kallt men frostfritt den är inte härdig i sverige. Men de andra kan nog övervintra ifall krukan inte är alltför liten.
I rumstemperatur + mörkt tror jag inte någon av dessa växter kommer att överleva vintern.

chokladblomman säljs som härdig perenn i zon 1(2) . tål ner till -17c -20c ska stå torrt om vintern .

CITAT (Enigma_ @ 02-11-2007, 20:27) *
Hej!

Jag har varit tvungen att strukturera om en hel del på min lilla uteplats efter att jag "råkade" köpa fler lökar än jag egentligen har plats för... Jag fick bl.a. dra upp citrontimjan, apelsintimjan och en funkia. Timjanen tryckte jag ned i gamla plaskrukor och funkian står numera i en stor plastpåse (i brist på kruka). Finns det någon möjlighet att vinterförvara växterna utomhus eller är de redan dödsdömda? Klarar Funkian vintern ute i en stor kruka? Det känns så hemskt att bara slänga dem!

Jag har dessutom tömt ur flera stora, icke frossttåliga krukor. Även de växterna som krukorna innehöll tryckte jag ned i plastkrukor. Tror ni att chokladblomma, stjärnflocka, stockros, penningblad och lavendel klarar av att överleva vintern i dessa plastkrukor utomhus? Ska jag klä in krukorna i säckväv, fiberduk el dyl? Alternativet är att ställa ned dem i mitt förråd i källaren. Där är det rumstemperatur men becksvart. Jag bor strax utanför Sthlm, zon 2-3.

alla växter du nämner där (utom chokladblomman) överlever vintern hos dig i bara plastkrukor . timjanen och lavendeln och stockros behöver väldränerad jord om vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon