|
Full version: direkt solsken
Hej! finns det NÅN växt som kan stå i direkt solsken? Man läser på etiketter o här o överallt... "vill stå ljust men ej i direkt solsken" Inte ens kaktusar vill stå i direkt solsken har jag hört? Men NÅN växt finns det väl??
Hos mig funkar hoya carnosa, spindellilja, silverkalla och några fler som jag inte vet namnet på. Vet inte om de vill stå där eller inte, jag har inte frågat dem
kaktusar har jag i direkt solsken och några st paulior (fast dom vill nog inte egentligen).
stella08
02-11-2007, 22:52
Bägarranka (Dipladenia) trivs utmärkt i gassande sol. Även Jasminum sambac och passionsblomma.
Epiphyllum, gummiplanta, clivia, pelargoner och bladnässlor klarar sig fint här i solskenet. Mvh Fenja
Malva15
03-11-2007, 00:02
CITAT (Tosan @ 02-11-2007, 20:18)  Hos mig funkar hoya carnosa, spindellilja, silverkalla och några fler som jag inte vet namnet på. Vet inte om de vill stå där eller inte, jag har inte frågat dem  Silverkallor vill ha ett norrfönster eller stå en bit in i rummet och är kända för att vara de mest mörkertåliga bland krukväxterna... Men du har tydligen haft turen på din sida?
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2007, 00:18
Håriga kaktusar + kaktusar med en massa taggar brukar kunna stå i de allra soligaste fönstrena där allt annat bränns sönder, håren och taggarna skuggar växterna mot det värsta solgasset.
Christer i Falköping
03-11-2007, 07:01
Allamandor.
CITAT (Malva15 @ 03-11-2007, 00:02)  Silverkallor vill ha ett norrfönster eller stå en bit in i rummet och är kända för att vara de mest mörkertåliga bland krukväxterna... Men du har tydligen haft turen på din sida?  Haha, ja där ser man... Men du har rätt i att de klarar sig var som helst... däremot vill de inte bo ihop med brödrostar, de gillar inte värmen från den.
Jag har Paradisträd,kaktusar o pelargoner i full sol samt yuccapalm ,men den kan förstås få litr bruna blad ibland.
tack såå heeeemskt mycket för alla svar. Fick några bra tips där också...... Sen undrar jag en till sak ni som vet allt: Om en växt vill ha sol.. eller ljust... måste den stå ljust HELA växten? Räcker det inte med en del av bladverket? Eller hur funkar det?
Jag tror att blommor ska ha ljus åtminstone en del av blomman ,medan rötterna skyddas ,de är förstås i blomkrukan men har hört att speciellt svarta krukor i full sol kan vara skadligt för rötterna.
Oj, svarta krukor inte bra  Jag har många såna ute, tur att mina plantor inte vet om att dom står i krukor som inte är bra för dom Hibiskus och Bouganvilla vill ha full sol, plus som någon skrev högre upp Jasmin, Passiflora( vissa) Kanna, Klematis ( så länge krukan står i skugga) Däremot klara inte min fredskalla så mycket sol, men min sol är ju väldigt varm på sommaren, och en del får lite skugga av en markis , däribland fredskallan, men inte dom andra jag har nämnt här....
CITAT (ehlana @ 03-11-2007, 17:38)  tack såå heeeemskt mycket för alla svar. Fick några bra tips där också...... Sen undrar jag en till sak ni som vet allt: Om en växt vill ha sol.. eller ljust... måste den stå ljust HELA växten? Räcker det inte med en del av bladverket? Eller hur funkar det? Det beror lite på vad det handlar om för växter. En del vill ha varmt om fötterna och svalt upp till och andra tvärt om. Ciczi
CITAT (lissa @ 04-11-2007, 01:34)  Oj, svarta krukor inte bra  Jag har många såna ute, tur att mina plantor inte vet om att dom står i krukor som inte är bra för dom Hibiskus och Bouganvilla vill ha full sol, plus som någon skrev högre upp Jasmin, Passiflora( vissa) Kanna, Klematis ( så länge krukan står i skugga) Däremot klara inte min fredskalla så mycket sol, men min sol är ju väldigt varm på sommaren, och en del får lite skugga av en markis , däribland fredskallan, men inte dom andra jag har nämnt här....  Det är inget fel med svarta krukor, bara man vet om att krukorna blir extra varma och vattnet försvinner fort ur jorden. Man kan ju sätta ner krukan i jorden så är det lätt att ta upp och skölja av den till hösten när den ska in. Rötterna mår mycket bättre och därför mår hela plantan bättre. De står också stadigt annars är det ju lätt att de blåser omkull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|