Ellan10
Är det någon som vet hur jag ska ta hand om min planta? Citrusväxten är 75 cm hög och har spinn sedan ett par veckor tillbaka. Den har börjat tappa blad. Ska jag bespruta den? I så fall: med vad?

/E
Åsa, mälardalen zon 2
Provado Plus sprayen är det enda medlet som finns på marknaden som är mot spinn på växter. Det finns många provado produkter men står det plus på sprayflaskan är det den som även tar död på djur som hör till spindelfamiljen (=kvalster, som har 8 ben och således hör till spindelfamiljen).

Spraya växten ett par omgångar och placera sedan gärna växten så som den vill ha det på vintern = kallt + ljust á la medelhavsvinter.
CillaM
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-11-2007, 21:30) *
Provado Plus sprayen är det enda medlet som finns på marknaden som är mot spinn på växter. Det finns många provado produkter men står det plus på sprayflaskan är det den som även tar död på djur som hör till spindelfamiljen (=kvalster, som har 8 ben och således hör till spindelfamiljen).

Spraya växten ett par omgångar och placera sedan gärna växten så som den vill ha det på vintern = kallt + ljust á la medelhavsvinter.

Skulle vilja tillägga att när jag själv har haft problem med spinn gör jag som följande när det drabbar: Stoppar växten i en stor soppåse (plast), minskar hålet så att jag kan spruta in Provado, knyter till hålet o så får eländet stå så en bra stund. 2 omgångar brukar räcka med den 'tekniken'. Plus att det kan vara bra att göra så med tanke på att vissa växter inte tål kyla o när sånt här händer med ohyra så är det givetvis ganska så kallt ute
Inka
Hej!
Jag brukar ogärna duscha med gifter, tycker det är läskigt. Varför ska jag använda gifter själv på mina växter när jag helst köper kravodlade produkter?
När jag får spinn eller annan ohyra på mina växter, på balkongen eller inne, så brukar jag släpa in dom i duschen och duscha med så varmt vatten det går. I kranarna brukar det vara 55 grader, det upplever vi som ganska hett men växterna klarar det. Men spinnet försvinner efter några omgångar! Ett par gånger i veckan brukar räcka. Man kan behöva täcka jorden med plast om man tycker det blir för blött för rötterna. Klart lite jobbigt, men jag tycker det är värt det.
Går ju inte med de meterlånga slingerväxterna förstås...
/Inka
CillaM
CITAT (Inka @ 03-11-2007, 20:54) *
Hej!
Jag brukar ogärna duscha med gifter, tycker det är läskigt. Varför ska jag använda gifter själv på mina växter när jag helst köper kravodlade produkter?
När jag får spinn eller annan ohyra på mina växter, på balkongen eller inne, så brukar jag släpa in dom i duschen och duscha med så varmt vatten det går. I kranarna brukar det vara 55 grader, det upplever vi som ganska hett men växterna klarar det. Men spinnet försvinner efter några omgångar! Ett par gånger i veckan brukar räcka. Man kan behöva täcka jorden med plast om man tycker det blir för blött för rötterna. Klart lite jobbigt, men jag tycker det är värt det.
Går ju inte med de meterlånga slingerväxterna förstås...
/Inka

Jag är heller ingen användare av gifter, normalt sett. Men spinn är ett h*****e att bli av med. Jag gjorde som du beskrev nu förra året men det ville sig inte alls. Enda lösningen tyckte jag var att använda Provado. Ett plus med det hela var att spinnet hade inte hunnit sprida sig andra växter så det blev bara behandling av just de 6 krukväxterna.
Ciczi
Spinnen gillar inte mina fönsterkarmar... gamla och lite dragigia...

Ciczi
freddie
Nu kommer en dum fråga: Vad exakt är spinn?
Ciczi
Spinn är ett litet kvalsterdjur och heter eg. spinnkvalster. Den suger ur cellerna i bladen och sitter på undersidan av bladen. SPinner även trådar mellan blad och stam på angripen växt.

Här kan du läsa mer om spinn.

under kapitlet Ohyra kan man läsa en intressant notis om provado och spinn.

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon