Full version: Mognar frön inomhus?
Österläge
Hejsan!

Jag har samlat en del frökapslar från min trumpetblomma. Några var bruna och mogna redan när jag plockade dem (nån hade tom börjat spricka där den satt på plantan) men så har jag även plockat några gröna kapslar för att hinna före frosten. De är nu, efter ett tag inomhus, bruna och börjar spricka. Är fröna mogna då, mognar de inomhus eller kan det bli så fast de inte kan gro?
unsure.gif
kerstin z5-6
lika , många mognar en del -blir det dåligt med groddar av om de skördas för tidigt
Österläge
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2007, 22:58) *
lika , många mognar en del -blir det dåligt med groddar av om de skördas för tidigt

Eeh, förlåt om jag är trög, men jag fattade inte riktigt... wacko.gif Menade du ungefär "Olika, många mognar men en del blir det dåligt med groddar av..." ? blush.gif
ingrid fuxwall
CITAT (uteplatsen @ 06-11-2007, 21:14) *
Eeh, förlåt om jag är trög, men jag fattade inte riktigt... wacko.gif Menade du ungefär "Olika, många mognar men en del blir det dåligt med groddar av..." ? blush.gif

Vi är två som är lika frågande.
Nu har ju inte hösten varit optimal att samla fröer - de har säkert varit mogna men har aldrig hunnit torka ute, kan man då torka dem inne och få vettigt resultat?

ingrid
Gåsis
Jag har inte alls sått lika mycket som kerstin men min erfarenhet är att om man låter fröer mogna inomhus så klarar en del sorter av det men grobarheten blir sämre, medan andra fröer inte alls vill eftermogna. Jag har inte provat några sorter som gror lika glatt efter att ha mognat inomhus. Torka inne går bra om du frågar mig. Ja, åtminstone om det inte varit så fuktigt och fröerna suttit kvar så länge ute att dom tappat stinget redan där.

/Åsa
kerstin z5-6
Suck .Nu måste jag byta tangentbord -ser ut som jag skriver med tumvantar ... blink.gif

OLIKA .. ska det vara -målet är torra /halvtorra rasselfrö "i kapslarna vid inplockning -men eftersom frö ska skördas i torrt väder -och snö kan komma tidigt plockar jag in så sent som möjligt
De som mognat ute gror bättre än de som tagits in i "grönstadiet "
Det handlar mindre om att fröna i sig ska "torka " de kan man ju åstadkomma .. men att de ska"i de flesta falll-ändra färg " från ljusgrönvita till beige, gult , brunt eller svart ...
Ett kännetecken är att frökapseln spruckit något eller att fröna från tex clematis lossnar lätt när du drar i dem

kolla i baljorna alltså smile.gif

Nu talar jag om vanliga frö -de som ska sås färska är det lika viktigt med mognad av -och de ska dessutom sås omedelbart o EJ torka upp totalt i inomhusmiljö för länge
Österläge
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2007, 21:33) *
Suck .Nu måste jag byta tangentbord -ser ut som jag skriver med tumvantar ... blink.gif

Jag trodde det var just det du gjorde, skrev med tumvantar alltså... wink.gif

Tack för era svar, nu vet jag bättre! Ska nog lägga fröna i olika påsar o märka dem så jag vet av vilka jag kan förvänta mig högre grobarhet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon