Jag har samlat fröer från mina blåa och vita agapanthus, har någon erfarenhet av hur fröerna skall behandlas och när det är dags att så?
Susa
Jill-Ulrika
03-11-2007, 09:29
CITAT (susa @ 03-11-2007, 06:51)

Jag har samlat fröer från mina blåa och vita agapanthus, har någon erfarenhet av hur fröerna skall behandlas och när det är dags att så?
Susa
Jag har också samlat ihop agapanthus-frön och undrar samma sak. Ska googla lite för att se vad som finns:)
Jag tog fröer från mina för många år sedan och satte dem på våren. Första året kom bara som grässtrån och andra året lite större grässtrån sedan växte tuvan och blev större och större. Hade läst mig till att det skulle ta minst sju år innan den blommade - riktigt så lång tid tog det nog inte men en rejäl portion tålamod är nog bra att införskaffa för att vänta på blomningen - men åh vad kul det var när den äntligen började blomma. Den har blivit såååå stoooor att jag fått dela den åtskilliga gånger under åren. Har ganska många både vita och blå men det är nog de frösådda jag gläder mig allra mest åt
SÅ LYCKA TILL
Tack, sju år låter lite långt men jag prövar i allafall och hoppas att det i likhet med dig går snabbare, det är ju extra roligt med frösådda.
Susa

Skickar dig lite extra tålamod här och önskar dig Lycka till de är väl värda att vänta på
Jill-Ulrika
04-11-2007, 17:23
Gissade att det var frön som tog lång till att dra upp. Tyvärr har jag riktigt dåligt tålamod särksilt med frön
Kommer nog ändå att prova att så några men resten ger jag nog bort till någon mer tålmodig person
Nu tänkte jag så fröna som har legat i kylskåpet sedan i höstas. Vet någon vad som gäller nu -skall de ut i kylan eller är det värme som gäller?
Susa
sqrulan
27-01-2008, 10:19
Dom ska sås innomhus och behöver ingen kyla för att gro.
Jag ska själv så den för första gången,den blå ska jag så,visste inte att det fanns vit annars hadde jag nog sått den istället.
Det kommer att bli en lång väntan på blommningen,men att vänta är ju halva nöjet,ha,ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.