susa
mina fuchsior får ävervintra i växthuset, frosfritt men inte mer. De står alltså i ljuset och varmadagar kan tempraturen gå upp till 15 - 16 grader. Jag har fortsatt att vattna dem väldigt sparsamt. Flera stycker har fällt löven och ser mer döda än levande ut. Min fråga är om de har det bättre i mörkret med jämn sval temratur så att de får vila helt?

Susa
Lady Hamilton
De gånger jag övervintrat mina fuchsior i växthus har de varit nergrävda (va 30-40 cm ner i marken) och avlövade. Tror inte att det är bra med så stora temperatur växlingar som upp emot 15° Men HUR är de förvarade i växthuset? på golvet? på en hylla? Det kommer säkert snart någon som kan svara bättre än jag
Lottas
Jag ställer helt enkelt in mina fuchsior i garaget i närheten av fönstret. De är ingen vacker syn, bladen vissnar. Framåt januari-februari brukar det komma ljusgröna blad och knoppar! Som sedan trillar av lagom tills det är dags att ta fram krukorna igen thumbdown.gif Beror säkert på att jag brukar glömma att vattna... blush.gif
Framåt slutet av semestern brukar de vara i full blom igen...
Med andra ord, ta inte råd av mig!
Ville bara säga att fuchsior är mycket tåligare än man kan tro
inglan
Vet faktiskt inte vilket som är bäst, har mina i potatiskällaren mörkt 5-10 grader. De ser verkligen helt döda ut nu, men om man fram i februari skrapar lite på stammen så ser man att det (förhoppningsvis) är liv i dem, de är grönt under "barken". Då är det bara att klippa ner och plantera om och det brukar skjuta skott fort när de får ljus.

Hälsningar Inglan
Kajsa
Det är nog bättre med ett svalt rum och mörkt, 15 grader börjar dom växa igen. Har mina i garaget ca 3-5 grader och mörkt, jag stänker lite på dom ibland, lite sparlåga och alla bladen faller av nu.
susa
Tack för svaren, har flyttat hälften till en kompis källare, vi får se hur det går med resten i växthuset...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon