huskatt
Nu är det så många gäster ute i trädet framför köksfönstret igen.Katterna tycker oxå det är intressant...Gamlekatten Måns sitter inne o tittar ut-men Lillkissen är ute o smyger!
Kathy
CITAT (huskatt @ 03-11-2007, 08:33) *
Nu är det så många gäster ute i trädet framför köksfönstret igen.Katterna tycker oxå det är intressant...Gamlekatten Måns sitter inne o tittar ut-men Lillkissen är ute o smyger!

Ja, visstja!

Jag måste fixa en ny anordning för talgbollen utanför köksfönstret.
Den förra rasade ner efter det att en ekorre wub.gif hade suttit på den för att smaska på tagbollen.
Det är i alla fall populärt hos kissarna att ha live-TV utanför fönstret.
Bettis
Jag började mata fåglarna för några veckor sedan, även att vi har 10g varmt och härlig höstsol. Det finns ju inte så mycket kvar att äta för dom, så jag har fågelbordet och talgbollarna fullt med småfåglar wub.gif
Mollis
Jag har också börjat mata fåglarna nu, brukar ha talgbollar, ost, frukt, jordnötter och olika fröer. Jag får jättemycket fina gäster, bl a Stenknäck, Steglits, Tofsmes, Stjärtmes, Titor, Rödhake och Svartmes, det är så jätteroligt!

//Mollis
kira
Har hört att man skall mata först när snön kommit då hittar fåglarna inte mat i form av fröer m.m.Matar man för tidigt så kan vissa fåglar stanna som annars inte klarar övervintringen här.
KURT
CITAT (kira @ 03-11-2007, 16:07) *
Har hört att man skall mata först när snön kommit då hittar fåglarna inte mat i form av fröer m.m.Matar man för tidigt så kan vissa fåglar stanna som annars inte klarar övervintringen här.

Nej det fungerar inte så. Läs gärna Niklas Aronssons bok "Mata fåglar". SOF har sammanställt råd om fågelmatning:

Skall du lyckas med fågelmatningen bör du starta tidigt. Då vänjer sig fåglarna i din närhet vid att det finns mat hos dig. Om grannen börjar tidigare så kanske han lockar till sig alla fåglarna först och då kan det bli svårare för dig att lyckas.
aldo
Vi har oxå börjat mata våra fågelkompisar .

Våra rödhakar får havregryn + rapsolja blandat .
Blir det riktigt kallt äter ju även övriga fåglar av detta .

Det går åt många säckar solrosfrö + hampfrö + havregryn och rapsolja .[
b][/b]
Tosan
Ja jisses så fort de äter upp en 5-kilos säck fröblandning!
De äter mycket så små de är smile.gif Och de är ju ganska många åxå...
MariaS
Laddar en 35-liters vinhink med solrosfrön och viltfågelblandning. 1 kg jordnötter ligger i nästa hink. (Möss!) Alla matstationerna upphängda och laddade. Fick gubben att knäcka två kockosnötter. Väntar på att mitt nya kök ska bli klart, så jag kan smälta kockosfett och göra egna fågelgodisar också.
kira
CITAT (KURT @ 03-11-2007, 16:31) *
Nej det fungerar inte så. Läs gärna Niklas Aronssons bok "Mata fåglar". SOF har sammanställt råd om fågelmatning:

Skall du lyckas med fågelmatningen bör du starta tidigt. Då vänjer sig fåglarna i din närhet vid att det finns mat hos dig. Om grannen börjar tidigare så kanske han lockar till sig alla fåglarna först och då kan det bli svårare för dig att lyckas.

Kanske du har rätt i det Kurt..........intressant med fåglar .Har så många fåglar så grannen får gärna ta sin andel av matningen.Även en del ekorrar häsar på dagligen hos mig.Då går jag in för att mata fåglar med gott samvete utan att behöva vara rädd för "övervintrare". yes.gif
zaaritha
Rödhakar tycker om kattmat också--de är ju insektsätare.
pejori
matar här numera också....solros och jordnötter tummenupp.gif tummenupp.gif
här ratas talgbollar och havre, dom är kräsna dom små rackarna ranting.gif giggle.gif
Ciczi
CITAT (Tosan @ 03-11-2007, 16:08) *
Ja jisses så fort de äter upp en 5-kilos säck fröblandning!
De äter mycket så små de är smile.gif Och de är ju ganska många åxå...

Ha! Fem kilo är inte ens lönt att köpa hem här... slut på ett par dagar... Här går det cirka 60 kilo solrosfrön (+20 kg jordnötter och åtskilliga talgbollar) per säsong och då börjar jag mata i mitten av november och matar så länge snön ligger eller tills de slutar att komma till mig.

Har mest blåmesar, talgbollar.. f'låt talgoxar, en o annan bofink samt sparvar av olika slag. Hade domherrar för ett par år sedan men inte sett dem på länge tyvärr. När jag har som mest fåglar har jag cirka 100 kring de olika borden...

Ciczi
Tosan
Oj jisses!
Det är första året jag matar dem. Har inte haft nåt bra ställe förut, så vi får se hur mycket som går. Hittills har de ätit upp drygt en säck fröblandning, och nästan en säck jordnötter och strax 2 kokosnötter...
ängsvädd
Jag har hört att det finns fåglar som bara äter insekter. Stämmer det? Ska köpa insektsfoder för fåglar i välsorterad zooaffär enligt tips på forumet som tillägg till fröerna. Det har ju varit så ont om insekter i år.
Prillan
Vi har matat våra småfåglar flera veckor redan, de knackar på fönstren när det är dags. Talgoxarna vet vilka fönster de kan få uppmärksamhet i. Vi köper också massor med säckar solrosfrön och jordnötter, men vad gör man inte för sina små vänner, de är rogivande att studera dem utanför fönstren. Tänkte när det var någon som matade med havregryn och olja, sväller inte havregrynen i magen på fåglarna eller har de svällt klart innan de läggs ut? Har hört på radio att gryn inte är bra men det var inte i kombination med olja tror jag. Här är ialla fall full rulle på ätendet!

Prillan
KURT
CITAT (MimmiH @ 04-11-2007, 07:51) *
Jag har hört att det finns fåglar som bara äter insekter. Stämmer det? Ska köpa insektsfoder för fåglar i välsorterad zooaffär enligt tips på forumet som tillägg till fröerna. Det har ju varit så ont om insekter i år.

De fåglar som bara äter insekter stannar inte över vintern. Däremot finns det ju fåglar som äter insekter på sommaren och frön vintertid. Dessutom stoppar många undan insekter och spindlar, för att äta dem vintertid. Matar du med insekter så kommer de att äta det också, men det kan nog bli lite dyrt i längden, om du inte föder upp insekterna själv.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 04-11-2007, 07:55) *
De fåglar som bara äter insekter stannar inte över vintern. Däremot finns det ju fåglar som äter insekter på sommaren och frön vintertid. Dessutom stoppar många undan insekter och spindlar, för att äta dem vintertid. Matar du med insekter så kommer de att äta det också, men det kan nog bli lite dyrt i längden, om du inte föder upp insekterna själv.

Tack då vet jag. Då behöver jag alltså inte nmata med insekter under vinterhalvåret för att hjälpa några fåglar.
160kvm stort hus
Hej!
Jag har oxå börjat mata våra små vänner. Ett hiskeligt tjatter utanför. Men det är så mysigt att sitta och titta på dom.
Tyvärr har vi ett skatpar som äter upp talgbolarna och jagar iväg de andra, men i helgen är dom förhoppningsvis ett avslutat kapitel. ( pang pang ) Grananrna har oxå problem med dom.
Jagar deras katt bla...

En fråga, jag har bara solrosfrön, jordnötter och hampafrön. Samt talgbollar och kokosnötter.
Räcker det? Vill inte köpa fågelblandning för enligt mina erfarenheter så är det inga fåglar som äter havre. Och alla blandningar jag hittar innehåller typ 90% havre. (som sen ligger nerslängt under fågelborden )

Men hur matar man med havregryn? Och göra godis av kokosfett??

På julafton tänkte jag köpa såna där stänger som finns i djuraffären, frukt,nöt,honung... osv.
Som en liten extra julklapp...
Mollis
Jo det finns en del arter som äter havre, t ex gulsparv, bergfink och pilfink. Frukt, gärna lite halvgamla mjuka äpplen och även ost finns det dom som tycker mycket om också....

//Mollis
160kvm stort hus
ja äpplen brukar jag hänga upp, och ostkanter och sånt. Däremot inte bröd eftersom det bara är bukfylla utan näring...

Aha, här finns lite bra info... djurskydd.org.

Koltrastar vill helst ha fläskkorv, sen äpple och finns inte det så russin... Ingen aning.

Dessutom finns det en korsning som heter pilfinksgråsparv?

Mollis
CITAT (16kvm stor balkong @ 09-11-2007, 13:48) *
ja äpplen brukar jag hänga upp, och ostkanter och sånt. Däremot inte bröd eftersom det bara är bukfylla utan näring...

Aha, här finns lite bra info... djurskydd.org.

Koltrastar vill helst ha fläskkorv, sen äpple och finns inte det så russin... Ingen aning.

Dessutom finns det en korsning som heter pilfinksgråsparv?

Jag har aldrig hört talas om pilfinksgråsparv, var har du stött på det?

//Mollis
160kvm stort hus
det är tydligen en bladning mellan pilfink och gråsparv...

Har aldrig sett någon vad jag vet. men dom är tydligen ovanliga...

gå in på djurskydd.org och kolla under djurfakta.
Mollis
CITAT (16kvm stor balkong @ 09-11-2007, 14:19) *
det är tydligen en bladning mellan pilfink och gråsparv...

Har aldrig sett någon vad jag vet. men dom är tydligen ovanliga...

gå in på djurskydd.org och kolla under djurfakta.

Tack! Jag kollade och tydligen får pilfink o gråsparv ibland ungar tillsammans, men om deras ungar i sin tur får ungar så kläcks äggen aldrig, därför är dom väldigt ovanliga, ja man lär sig nått nytt varje dag:-)

//Mollis
bahia1
[font="Arial Black"][/font] Hej!
Vi satte ut våra fågelbon utanför köksfönstret och utanför fönstet vid vardagsrummet igår och redan i morse fick vi fylla på för fullt igen. Vi har blåmesar, taloxar, gråsparvar och pilfinkar än så länge. Koltrastarna tittar snällt på men dom skall få lite äpplen.
God Helg
Bahia/lena
160kvm stort hus
hej!
Vad tror ni om ex majs och ärtor, kan det va något att ge fåglarna?
MariaS
CITAT (16kvm stor balkong @ 09-11-2007, 09:50) *
...Men hur matar man med havregryn? Och göra godis av kokosfett??...

Hur man matar med havregryn vet jag inte, men att göra godis av coccosfett är inte svårt. Jag tar vanliga bullformar, ställer dem tätt och fyller med solrosfrön och annat frögodis. Sen smälter jag bara fettet i en vanlig kastrull och häller över fröna i formarna. Efter en stund har formarna stelnat.
Vill man hänga upp godisarna, lägger man en ögla av bummulsgarn över kanten på formen, innan man fyller den.
zaaritha
Majs, gillar en del fåglar.
Bör då vara torr majs, blandad m solrosfrö, hirs, havre, vete, mm.
renate
Jag köpte en 25 kg säck solrosfrö och hängde ut fröautomaterna på olika platser i trädgården.Några talgbollar har jag också hängt upp.Nötterna väntar jag med till det är riktigt kallt.Ska köper en kokusnöt,det är bara så jobbigt att dela den. Det är många fåglar som besöker foderautomaterna i trädgården.koltrasterna får äpplen,men det tycker mesarna också om.
Bilden är från januari 2006 inte speciellt tydligt,men det är en rödhake i bokhäcken.

[attachment=9382:Rödhake_...en_z_b_b.jpg] [attachment=9383:Rödhake_i_häcken_b.jpg]
huskatt
Da´n före da`n före doppareda`n-brukar jag hänga ut skinksvålen som julklapp till fåglarna.
Såg EN ekorre här i trädgården-den första på 17år! Tilläggas ska att jag bor mitt på landet,med bara gamla träd runtom.
Har haft ett ugglepar i varje fall.Kajerna har försökt bygga bo i skorstenen,men då fick sotaren komma.Nu sitter ett galler ivägen för fåglarna.(Dyra "husdjur").Jag köper vildfågelblandning på ÖB,det räcker ett bra tag.
KURT
CITAT (16kvm stor balkong @ 09-11-2007, 16:38) *
hej!
Vad tror ni om ex majs och ärtor, kan det va något att ge fåglarna?

Duvor äter det gärna, men småfåglarna vill bara ha feta frön vintertid. Så feta om möjligt bra.
Myosotis
Man får inte glömma att man ofta matar fåglarna mest för sin egen skull. Att som mes leva på solrosfrön en hel vinter är ungefär lika nyttigt som om vi uteslutande skulle äta chips. Det finns forskning som visar att sådana fåglar på våren är i sämre kondition än de som inte matats. Visst överlever individer som annars skulle ha dukat under, och det låter grymt att säga att det är naturligt att de ska dö. Men om de häckar i dålig kondition är det ju synd om deras ungar som kanske får dåligt med mat. Talgbollar är bra. Det har redan nämts insektsfoder, här en länk (tyvärr på tyska) där man kan beställa:
http://www.vivara.de/main_category/id=1/pr...ogelfutter.html
Rödhakar, järnsparvar och nuförtiden tydligen även svarthättor kan övervintra i södra Sverige. De gillar insekter men kan även äta annat (russin, havregryn, torkade bär, smulor från talgbollar...). Hygienen är jätteviktig. I bl.a. bröd och jordnötter bildas det snabbt mögelgifter. Fodret som ligger på marken blir lätt förorenat av spillning, och de fåglar som äter på marken kan då bli sjuka. Blir det en salmonellaepidemi så dör de. Det är mord att fortsätta mata då. Håll rent under fågelbordet, byt gärna plats på det ibland och SLUTA mata så fort du ser en hängig fågel som inte orkar flyga (såvida den inte har råkat ut för en katt eller ett fönster så klart). Det är en MYT att man måste fortsätta att mata när man väl har börjat. Fåglarna drar runt mellan olika foderplatser, äter bokollon i skogen, lägger upp förråd (den som inte tror mig får gärna komma och titta på mina entitor som tillbringar hela dagarna med att flyga fram och tillbaka med frön i näbben), hittar övervintrande insekter och spindlar och klarar sig alldeles utmärkt. De är ju anpassade för att övervintra här och man visar dem ringaktning genom att påstå att de inte klarar sig själva. Enda gången som de verkligen har problem är på våren när insektsätarna har kommit och det blir bakslag i vädret.
Sätt aldrig ut varmt vatten till fåglarna när det är minusgrader, det kan frysa fast i fjäderdräkten. De äter snö. Skulle det inte vara någon snö kan man krossa isbitar.
På våren är det viktigt att sluta mata när fåglarna börjar häcka. De allra flesta fåglar, även fröätare, föder upp sina ungar med insekter. Om de förleds att fortsätta hämta frön eller bröd vid fågelbordet och mata sina ungar med det, får ungarna bristsjukdomar.
Det spenderas massor av pengar på fågelmat varje vinter. Tänk om de pengarna skulle gå till fågelskydd istället där de gör nytta (biotopskydd t.ex. eller varför inte forskning). Det är bara några få arter som kommer till fågelborden, och ingen av dem är hotad. Ett billigt tips är att lämna lite brännässlor och tistlar, ha det lite stökigt i ett hörn av trädgården. Där finns både ogräsfrön och småkryp till fler fågelarter än dem som kommer till fågelbordet.
Ja, ursäkta om det blev en lång harang det här men jag är så engagerad i det här för jag tycker att fåglarna ska ha det så bra som möjligt. Tyvärr hör man ofta s.k. „fakta“ om fågelmatning på TV etc, men de människorna är sällan experter och säger bara vad som förväntas av dem.
Skulle kanske tillfoga att jag själv matar fåglarna, men jag medger att jag gör det för min egen skull och ser till att maten är omväxlingsrik. Problemet med nötskrikor som snor talgbollar löser jag genom att hänga dem (talgbollarna alltså) i takrännan. Då kann man dessutom stå helt nära bakom fönstret och titta på fåglarna. Ni som har balkong kan hänga fläsksvålen där, det hjälper mot katter och ekorrar.
KURT
Man skall inte glömma att fågelmatningen också är ett bra sätt att få se rovfåglar slå byten vid fågelbordet! Även det en anledning att mata fåglarna, för sin egen skull!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon