Surfinian
Hej

Jag undrar hur jag ska göra med mitt pelaräppelträd. Jag skaffade det i våras och hur gör man för att det ska överleva vintern?Jag har en halvt inbyggd balkong så det står i lä i alla fall och jag bor i södra Dalarna. Skulle vara så roligt om man kunde bevara det och ha det mååånga år. Den är planterad i en stor träkruka. Sen har jag en passionsblomma som har täckt en vägg och blommar fortfarande. Finns det någon chans att få den att överleva, eller är det bara att investera i en ny nästa år.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Surfinian
Alexander-VG-zon3
pelarträdet kan du låta stå kvar ,, så lever det till våren .

den blåa passionsblomman tål bara -23c sen kolar den vippen . övervintra inne svalt +10c eller extra ljuse +15c +20c .
Surfinian
Tack för svaret,Flaxss. Det låter hoppfullt. Behöver jag inte linda in krukan i någonting och isolera och så där. Utan kan kan jag bara låta det stå som det är? Det skulle ju vara enkelt i så fall.
Surfinian
Alexander-VG-zon3
CITAT (Surfinian @ 03-11-2007, 13:55) *
Tack för svaret,Flaxss. Det låter hoppfullt. Behöver jag inte linda in krukan i någonting och isolera och så där. Utan kan kan jag bara låta det stå som det är? Det skulle ju vara enkelt i så fall.
Surfinian

är trädet härdigt för din zon behöver du inte göra nåt . ev linda in krukan i grön vinterväv eller fiberduk . det skadar ju inte
kerstin z5-6
passifloran kan du ha som krukväxt -Träkrukan bör du isolera med bubbelplast runt + ev gamla mattor
mest för att förhindra snabba temperaturväxlingar -
I vår får du hålla koll på jorden -tinar den behöver trädet vatten omedelbart
Lycka till
K
Surfinian
Tack snälla ni för råden.
Jag vet inte om trädet är härdigt för min zon. Jag köpte det på plantagen i Falun i våras. Det var ju bra tips att övervintra passionsblomman inne. Men om jag fattat rätt så kan jag ha den ute ett tag till för den är ju så stor och blommar än och har många knoppar. Fast i natt snöade det så marken ute är vit så snart fryser den väl. Men när den gör det kan jag då klippa ner den och ta in krukan och sätta i ett fönster? Eller ska jag göra det redan nu ? Oj vad jag har många frågor. confused.gif
Alexander-VG-zon3
passionsblomman tål ner till -10c utan att visa skador . under -10c fryser grenarna och då är det rötterna som överlever kylan och återvänder till våren . du kan ta in den nu eller senare . ha den ute så länge den är fin . ge den gärna extra ljuse om du har den inne om vintern .
Christer i Falköping
Tycker nog att du skall isolera krukan till pelarträdet. I och med att kylan kommer från alla håll i en kruka, fryser den mycket värre än om det var planterat i jorden.
Surfinian
Tack ska ni ha allihopa. thanks.gif Nu vet jag lite mer.Så nu ska jag gå ut och pyssla om mitt träd och isolera krukan.
Skulle vara roligt att höra om det är någon som haft någon erfarenhet av att ha ett "äppelträd" på balkongen. Och har hört att det även finns andra miniträd man kan ha. Någon som har något förslag.
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-11-2007, 13:37) *
........I vår får du håla koll på jorden -tinar den behöver trädet vatten omedelbart........
Lycka till
K

Ett tips är att du försöker fylla snö i/på krukan innanför isoleringen Då smälter snön på vårkanten när jorden har tinat. Och du har större chans att upptäcka när det börjar vara dax att vattna då du ser när snön har smält bort
Snö är inte farlig för någon frost tålig växt Däremot är snö ypperlig som isolering mot snabba temperatur växlingar som det gärna kan bli tidig vår i Mars
kerstin z5-6
Och jag skulle ta in Passiflorna nu om du bor i Dalarna -samma där -ska den ändå in måste det ju inte vara -15 först .. då har du en bladlös pasionsblomma .. inne

Träd på balkong i z4-5 går nog fler sorter -Äppelträd är ju för det mesta härdiga och bra , men som Christer säger så kan
det behövas islering just i kruka eftersom rotklumpen blir mer utsatt då

Vill du ha fler välj träd som är härdiga i din zon
tex
en liten stamsyren , en härdig klätterros eller buske ,schersmin, tuija
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-11-2007, 13:08) *
Och jag skulle ta in Passiflorna nu om du bor i Dalarna -samma där -ska den ändå in måste det ju inte vara -15 först .. då har du en bladlös pasionsblomma .. inne

som jag skrev , kan hon ha den ute så länge den är fin och sen ta in den . bladlös kommer den inte bli förens det går under -10c . tänkte är den lika fin ute kan den ju vara kvar där,sen när den börjar bli ful ute eller slutar blomma då kan den ju komma in . och väl inne är det torr luft och lite ljuse kommer den ändå tappa bladen även i rumstemp . det gör mina tummenupp.gif smile.gif
Surfinian
Hej igen.
Tänk i natt var det närmare -10 och passionsblomman är lika fin. Jag var faktiskt lite tveksam om den skulle kunna vara grön och fin och ha "pigga knoppar" när det blev så pass kallt. Men tack ni proffs, ni vet verkligen vad ni talar om. Och nu har jag bestämt mig för att ha den kvar på balkongen så länge det inte går under -25. Och i så fall sen ta in den. Annars chansar jag på att den överlever till nästa år.För krukan är nog ändå för stor att ha inne på fönsterbrädan. happy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Surfinian @ 15-11-2007, 22:15) *
Hej igen.
Tänk i natt var det närmare -10 och passionsblomman är lika fin. Jag var faktiskt lite tveksam om den skulle kunna vara grön och fin och ha "pigga knoppar" när det blev så pass kallt. Men tack ni proffs, ni vet verkligen vad ni talar om. Och nu har jag bestämt mig för att ha den kvar på balkongen så länge det inte går under -25. Och i så fall sen ta in den. Annars chansar jag på att den överlever till nästa år.För krukan är nog ändå för stor att ha inne på fönsterbrädan. happy.gif

nja rötterna kan dö vid -25c . du bör nog ta in den nu när det går under -10c . mina börjar nämligen tappa bladen vid/under -10c och under där fryser resten . sen överlever rötterna om det inte går under -20c -23c och ny tillväxt återvänder till våren i maj . ska du ha den ute hela vintern bör du vira in plantan nu i ett par lager grön vinter väv .
Surfinian
Ja just det så var det ju. Jag fick för mig att du skrev - 29 grader. Men det var ju -20-23 grader du skrev. Ja då ska jag inte ha den ute tills det blir - 25. Tack Flaxss.
Surfinian
Hjälp vad gör jag ? Äppelträdet verkar börja tillväxt redan. Det är väl inte bra?? wacko.gif
Alexander-VG-zon3
så länge det inte blir frost gör det inget om nytt kommer .
Surfinian
Det var ju bra. Fast nu kryper temp. ner. -2 just nu. Hoppas det inte blir mycket frost då. Men trädet står lite skyddat långt in på balkongen.
Förresten passísfloran är i stort sett lika grön och fin och med knoppar (som naturligtvis inte slår ut förståss) som i höstas. Otroligt tycker jag./Surfinian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon