Full version: lyckoklöver
buffy
Igår grävde jag upp mina lyckoklöver ur rabatten där de stått sedan i våras. Vi har haft ett par nätter med lindrig frost, så de var helt nedvissnade men "lökarna" förefaller friska. De är nu inte enstaka små lökar längre, utan har bildat små "kluster" som består av både lökar och någonslags rotknölar som är större än lökarna och påminner om korta istappsrädisor till utseendet. Några sådana rotknölar lade jag inte märke till förra gången jag odlade lyckoklöver, men då grävde jag upp dem redan i slutet av sommaren. Vet någon här hur jag ska göra med dessa lök-och knölkluster för att övervintra dem på bästa sätt? Ska jag plantera dem i krukor inomhus eller låta dem torka upp och förpacka dem som man brukar göra med gladiolus och doftliljelökar? Jag har dem nu i en plastpåse inomhus, jag har inte tvättat av jorden från dem. Bifogar bild.
Lena i Torslanda
De funkar alldeles utmärkt som krukväxter inomhus. Plantera dem i krukor och snart så har du nya söta plantor .Just nu har jag några som blommar i köksfönstret.
Alexander-VG-zon3
dom bildar dom när dom är ute på friland i marken mina får bara större och fler sådana för varje sommar . knölarna tål ner till -12c .
har du dom ute så pass länge har knölarna gått in i en vila därav är det bättre att låta dom övervintra svalt +10c +5c . har du dom inne åretrunt eller tar in dom innan det blir kallt funkar dom hur bra som helst i rumstemp .
Eva St
Hade samma fundering som buffy när jag tog upp och fick se dessa stora rädisliknande rotrötter. Men de små lökarna som sitter på dessa "klumpar" kan jag plocka bort dem och förvara torrt tills våren tillsammans med rotknölen
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 03-11-2007, 17:43) *
Hade samma fundering som buffy när jag tog upp och fick se dessa stora rädisliknande rotrötter. Men de små lökarna som sitter på dessa "klumpar" kan jag plocka bort dem och förvara torrt tills våren tillsammans med rotknölen

du plockar inte bort nåt ,, bara övervintra hela klumpen som vanligt .
buffy
Jag har ingen möjlighet att förvara knölarna i annat än rumstemperatur =( Vilket är i så fall att föredra, plantering i krukor eller att plocka bort de rädisliknande utväxterna och förvara rotknölarna i en låda med torv i? Förrförra vintern blev det -20 grader under en period, lyckoklöverknölarna som jag hade låtit vara kvar i rabatten den hösten har ej visat minsta livstecken sedan dess.

Vad är de rädisliknande utskottens funktion? Är de en näringsreserv ungefär som hos jordärtskockor?
Alexander-VG-zon3
CITAT (buffy @ 03-11-2007, 19:40) *
Jag har ingen möjlighet att förvara knölarna i annat än rumstemperatur =( Vilket är i så fall att föredra, plantering i krukor eller att plocka bort de rädisliknande utväxterna och förvara rotknölarna i en låda med torv i? Förrförra vintern blev det -20 grader under en period, lyckoklöverknölarna som jag hade låtit vara kvar i rabatten den hösten har ej visat minsta livstecken sedan dess.

Vad är de rädisliknande utskottens funktion? Är de en näringsreserv ungefär som hos jordärtskockor?

skulle tro så ja, att dom skulle dö under vintern . det är inte det bästa sättet att övervintra dom ( att ha dom ute)

PLOCKA INTE BORT NÅT !!!!!!! dom behövs dom rädissakerna , förvara dom i en kruka inne i rumstemp håll dom torra ev duscha lite på dom få gånger under vintern . sen i feb planterar du om dom i ny jord så kommer där blad och sen plantera ut dom ute när det går .
Eva St
CITAT (flaxss @ 03-11-2007, 18:40) *
du plockar inte bort nåt ,, bara övervintra hela klumpen som vanligt .

Hurdå som vanligt?
Torrt, frostfritt och mörkt i en kartong eller i jord i kruka 8-12 grader?
Just nu ligger de upplockade att torka men är osäker på om det är det rätta
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 04-11-2007, 12:25) *
Hurdå som vanligt?
Torrt, frostfritt och mörkt i en kartong eller i jord i kruka 8-12 grader?
Just nu ligger de upplockade att torka men är osäker på om det är det rätta

plocka inte veck nåt från den, utan övervintra den torrt +5c +10c eller rumstemp + lite mer vatten . kvittar om den är i en kruka eller kartong bara torrt om det är svalt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon