Full version: Märklig palm...
Dr rock
Har en palm som jag skulle vilja veta lite mer om, tror att den heter mocca-palm, men får inga träffar på det namnet någonstans...
När jag fick den för ca 3år sen så var den 1,5m hög med blad som var "rabarberliknande".
Jag tog blad från den och satte i jord, och nu har jag 3st små välmående plantor med ca 8 blad på varje, ca 20cm höga och pekfingertjock stam.

Bladen är hårda med en sammets-liknande yta...och är...ehh.... militärgröna...=)
Någon som sett, vet, kan något om denna växt? confused.gif
Christer i Falköping
En palm är det inte, däremot en släkting till höstglöden. En kalanchoe någonting. Typiskt att namnet skall vara helt borta i huvudet nu! Sköts ungefär som höstglöden.
Christer.
sqrulan
http://www.tibidao.se/bilder_nyheter/d62fe...86d913af5_2.jpg

Kalanchoe beharensis " mockaplanta"
Dr rock
Ja då får man tacka för hjälpen då... tummenupp.gif

Det var lite lättare att hitta info när man hade rätt söknamn minsann!
lissa
Ursäkta mig, men är den 1.5 meter hög ?? Vilken bjässe !!!
Eva-Helene
Jag såg den i "min" blombutik och där kallades den för Kanel-kalanchoé. Själv har jag tre st som liknar denna men helt gröna (småplantor som dök upp själva, modern har tyvärr gått hädan tack vare en lekfull katt crying.gif ) Ska lägga in en bild så fort jag har tillgång till en digitalkamera.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt SKUD ska växten ha det svenska namnet Kamelhårskalankoe
sqrulan
giggle.gif Kärt barn har många namn,fniss! Kanel,kamel och mocka!?
HannaLisa
vi har också alltid kallat den för Kamelhårskalanchoe. Är urtålig o häftig!
fixarn
Hmm, ja de ränner gärna iväg, liksom ingen ide' att "toppa". I sitt vilda habitat grenar de sej nog har jag sett på bild, men svårt i hemmiljö kanske. Min rackare är snart 3,5 meter hög! Och nej, jag har inte gjort hål i taket, men funderar snart på det... smile.gif ... Jovisstja, måste berätta också att det kommer småsticklingar ur jorden nere i krukan. Några har jag grävt upp och satt i egen kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon