Citrona
03-11-2007, 12:13
Jag är ju ny på detta med rosor. Planterade 7-8 st i våras och har haft ytterligare några i krukor i sommar. Krukorna grävde jag ner i grönsakslandet för ett par veckor sedan. Men rosorna som redan är planterade på sina rätta platser, de skall ju täckas/kupas inför vintern, eller hur? Jag undrar bara hur jag skall göra det på bästa sätt. Inatt har det snöat ganska mycket, 5-6 cm blöt snö. Maiden's Blush låg helt ner på marken (1 m långa grenar), men verkar inte vara avbruten som tur är. Mina rosor är planterade som solitärer än så länge. Två står i gräsmattan, två i anslutning till en stenlagd uteplats och övriga i öppen jord intill andra enstaka buskar (usch vad svårt att förklara). Problemet är att jag inte har en massa jord att kupa upp kring rosorna. Kan jag ta kogödsel från påse och göra en hög runt varje ros?
Alexander-VG-zon3
03-11-2007, 12:20
kogödsel är inte bra , för mycket torv . vilket material som är bäst får nån annan svara på . jag kupar inte mina stora rosor är lat och bor milt .
noranettan
03-11-2007, 12:33
De enda rosor som jag duttar med är rabattrosor. De brukar jag kupa runt, däremot täcker jag inte med granris som jag vet att den del gör. Man ska inte kupa innan det har blivit rejäl frost ~runt jul/nyår där jag bor (ibland har det blivit tidigare) Jag tänker det inte spelar någon roll vad du kupar upp med då. Jag brukar ta påsar jag har kvar från sommaren som får tina upp i källaren först. Det kan vara både kogödsel och planteringsjord. Har du satt dina buskrosor (Maiden´s Blush som du nämner) djupt nog ~15 cm över okuleringsstället, så behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket. Men kupa inte för tidigt.

Anette
kerstin z5-6
03-11-2007, 12:37
Däremot brukar jag knyta ihop grenarna så de inte knäcks så lätt av snö-fläks ut ..
Skydd mot vårsol i form av skuggväv är nog viktigare om du inte bor väldigt kallt till som jag
Jag kupar nästan inga
Citrona
03-11-2007, 12:46
Tack för bra svar. Jag är rädd att jag inte har satt rosorna
riktigt så djupt som jag borde
Skulle förstås ha bundit ihop MB i toppen, men jag visste inte att det skulle snöa redan... Inte för sent i alla fall, hon fick några riktigt långa fina grenar i somras, jag skall binda ihop dem idag så hon inte bryts av nästa snöfall.
Kupar med kompostjord och jord, lite löv, men bara zon 3-4 rosor särskilt utvalda klenisar, alla zon 5 rosor och Kanadarosor klarar sig bra ändå, dom nöjer sig med gödsel på våren.
Jo, en del snurrar jag sedan in i vinterväv, det blir en del.
Hittade denna smilisen och tyckte att den passade till dig idag Kajsa.
Anna NV Uppsala
03-11-2007, 22:52
Jag brukar lägga på ett lager hästgödel. Det verkar ha fungerat bra, även de som fryser ner klarar sig bra under dyngtäcket. men nu har grannens hästar torv som strö, så jag vågar inte lägga upp det tätt intill grenarna, lite rädd för iskaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.