Jag har tagit 3 st sticklingar på en inomhus murgröna och satt i vatten i slutet på september...2 av dem har dött och den sista lever och är fin...jag har den ståendes på akvariumrampen så att den är varm om 'foten'...
...men jag har inte sett en antydan till rötter någonstans...hur lång tid tar det egentligen???...ska jag strunta i vattnet och stoppa den i jorden i stället???
Christer i Falköping
03-11-2007, 18:58
Personligen sätter jag alla mina sticklingar i jord direkt, men det är nog mest en smaksak. Men jag tror nog att det fungerar bättre om du ställer dem ljust först och främst och varmt om du kan. Men nu under vinterhalvåret ljust först och främst.
Lycka till!
Christer.
Okej...då ska jag ta och ställa den i söderfönstret...tackar för svaret...
SWE_Monstro
26-02-2008, 09:11
Våra sticklingar tar vi oxå och bara sticker ner i jorden direkt... nu har jag bara gjort detta utomhus och de flesta av dem har tagit sig fint... enklare kan det inte bli...
Sticklingar kan kvävas av att stå i bara vatten, de behöver ju andas också. Sen kan man nog säga att vedartade sticklingar (utan blad) ska ha varmt om fötterna och kallt om knoppen (ljus ovesäntligt) för att rota sig. Örtadade sticklingar (med gröna blad) vill först och främst ha ljust och medelvarmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.