|
På torpet finns alla dessa trevliga djur. Har till våren tänkt plantera:
* pioner * magnolia * hemerocallis * clematis * rosor
Vilka av dessa kommer att överleva djuren om vi inte skyddar dem med nät och annat?
CITAT (sirugo @ 03-11-2007, 19:06)  På torpet finns alla dessa trevliga djur. Har till våren tänkt plantera:
Vilka av dessa kommer att överleva djuren om vi inte skyddar dem med nät och annat? Pionerna ska nog klara sig. Har aldrig haft åverkan på dessa och då kan du lägga till sork, till din lista. Rådjur lär ska vara förtjusta i magnolia och klematis. Rosornas skott vet jag att de gillar (inga taggar då) Haren kan nog ge sig på magnolian vintertid. Det är då som haren är som värst. Detta är mina erfarenheter. Det kommer säkert fler svar från de sakkunniga också.
Jan Lindgren
03-11-2007, 19:50
Hej! Inhägna med viltstängsel. Det är det enda som hjälper. Tyvärr inte mot sorkarna. MVH Jan Lindgren
Tackar, men...
Hur är det med de olika sorterna av hemerocallis? Gillar någon den?
...och hur högt ska stängslet vara?
Jan Lindgren
04-11-2007, 13:27
Hej! Jag har inhägnat min trädgård så mina hemerocallis är otestade. För att vara någorlunda säker mot älg så använd två meters höjd. För att stoppa rådjur så tycks en meters med en extra tråd en bit ovanför hjälpa hyfsat. En älg som verkligen vill komma in hoppar över vad helst annars går den rätt igenom stängslet, som tur är är djur lata. Jag lyckades en gång få in ett rådjur i en av mina lamahagar och han lyckades inte hoppa över 1,7 meter. Rådjuret smakade gott. MVH Jan Lindgren
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-11-2007, 14:14
Och mot kaniner/harar måste du gräva ner nätet i jorden annars gräver dom in sig
Elisabeth
Jag kan bara svara för just våra rådjur, eftersom de inte alltid har läst menyn ordentligt och kan sätta i sig sånt som "ska vara rådjurssäkert".
Vi har i alla fall många sådana gangstrar i trädgården. Rosornas blommor och knoppar slinker ner lätt men clematisarna (tre olika sorter) har överlevt flera år utan en skråma. Även dagliljan och pionen har fått vara ifred.
CITAT (sirugo @ 03-11-2007, 19:06)  På torpet finns alla dessa trevliga djur. Har till våren tänkt plantera:
Vilka av dessa kommer att överleva djuren om vi inte skyddar dem med nät och annat? Pioner har rådjuren ratat. Nypon smakar gott enligt rådjuren men själva blommorna verkar dem rata. Dessa små söta bambis tycker inte om starkt och illa luktande saker så att du kan väl gömma små lammull tussar nära plantorna.
Om det är ett torp som ni inte bor i permanent så tycker jag att ni skall anpassa trädgården efter djuren. Altså, köp bara växter som är ganska djursäkra, om ni inte vill inhägna då, men sådant kan ju bli dyrt. Dyrt blir det ju även med uppätna växter.
Och jag fortsätter att tjata om mitt blodmjöl. Strö ut en tunn sträng runt rabatten och de ger sig inte på växterna. Ca 2-3 ggr/år brukar vi göra så. Och då har vi gott om älg och rådjur här. Och vi har öppen terräng utan nån form av staket. Tyvärr så hjälper inte blodmjölet mot sorken och haren vet jag inte. Lycka till
Fågelvägen
07-01-2008, 22:01
I vårt villaområde (zon 2-3, öster om Stockholm) vandrar flockar av rådjur ungefär dagligen, vanligen bara 2-3 st, men ibland upp till 8! Mest skada har de gjort genom att feja hornen mot buskar och träd: syrener, Taxus (fast de är giftiga), äppelträd, bärbuskar, plommonträd, fläder, Juniperus, hassel... Jag blir fruktansvärt arg när nånting nyplanterat, eller äntligen framrensat och nyansat, förvandlats till barkstrimlor! Säkra sorter finns inte, de äter ALLT, säger de riktigt rådjurs-luttrade. Och dieten tycks växla från ort till ort. Hemerocallis, pioner och clematis har rådjuren inte rört hos oss. Också rhododendron, stormhatt, Helleborus, prydnadsgräs, narcisser, lavendel, buxbom och vitlök har fått vara i fred - hittills. Rosor räknas nog som läckerheter för våra lokala rådjur. Förra ägarens enda ros (en vanlig rugosa) blev avbiten 4 år i följd så fort nya skott syntes. Vi har försökt med blodmjöl, men skatorna kommer direkt och pickar i sig alltsammans. RåVäck har ingen effekt, inte heller upphängda CD-skivor eller fårull. RåOdör har fungerat någotsånär för att skydda enstaka plantor, men inte för att hålla rådjuren borta från trädgården. Så staket är väl det enda som hjälper. Men det ska vara 2 m högt, sa kommunens rådgivare. Fordrar bygglov, förstås - och en smärre förmögenhet!
mamamaggan
08-01-2008, 07:16
Vi har lyckats få ha en hel del begärliga växter i fred för rådjuren vid vår stuga genom att sätta en rad med vitlök i framkant av rabatterna. Använder också RåVäck i träd och buskar . Sätter alltså i september helt vanliga vitlöksklyftor , från vitlök från affären , med 10-15 cm mellanrum . Har iaf räddat många tulpaner,krokusar mm.
Kostar ju inte så mycket att prova. Lycka till!
Det där med vitlöken kan jag tänka mig att det fungerar. För övrigt så förstår jag inte varför inte fler använder sig av Blodmjölet! Själv fick jag tipset av en bekant för mååånga år sedan och provade. Efter lyckat resultat gav jag tipset vidare till vänner och bekanta runt om i landet ( alltså inte enbart grannar runt omkring ), och alla har lika bra resultat!!! Inga rådjur eller älgar som äter på plantorna! Det här med skatorna begriper jag inte heller? Vi har mängder med skator ( så pass många att jag önskar att nån "prickskytt" kunde komma hit och få bort dem  ), men inte lyckas de med att få i sig blodmjölet??? Jag har inte ens sett att de smakat på det? Jag eftersöker en undersökning som skulle kunna visa varför blodmjölet fungerar hos vissa, men inte hos andra? Det är ju både ett billigt och giftfritt alternativ som borde vara till gagn för de flesta  . Jag vill verkligen förstå det här motsägelsefulla dilemmat OBS!! Vi har massor med både Rådjur och Älg här ute på "vischan"...............några andra grannar har vi inte.
Både blodmjöl och benmjöl kan locka till sig grävling, räv och andra djur. Risken är mindre i staden. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=64605Dessutom hjälper det inte med något som skall avskräcka djuren, om man inte själv är där och kuntinuerligt fyller på när det regnat bort, eller snöat över.
CITAT (KURT @ 08-01-2008, 08:04)  Både blodmjöl och benmjöl kan locka till sig grävling, räv och andra djur. Risken är mindre i staden. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=64605Dessutom hjälper det inte med något som skall avskräcka djuren, om man inte själv är där och kuntinuerligt fyller på när det regnat bort, eller snöat över. Tack för länken Kurt. Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Vi strör ut Blodmjölet högst tre ggr/år och mer behövs inte. Doften finns kvar längre än vad själva strängen av Blodmjöl syns, tror jag. Och dessutom tror jag inte att Benmjöl ger samma verkan som Blodmjöl. Det har jag visserligen inget belägg för. Endast mitt eget antagande. Mina erfarenheter ligger inte enbart i vart vi bor just nu. Det fungerade precis lika bra där vi bodde förut, ca 10 mil härifrån. Och alla som vi "påtvingat" att prova, har ju också samma resultat? Varför? Det enda bevis jag har, är att om vi "glömmer", då är de där direkt och äter  .
Lisbeth zon2
10-01-2008, 16:33
Sniglar äter inte pioner.
Hej
Min man Olle hörde på radion under veckan när han var ute och rattade sin långtradare att om man strödde ut klippt fårull eller människohår runt tex. tulpaner och andra växter så blir Bambi ledsen och låter bli dessa växter.
Nån som provat? Nu blir det till att fjäska för frissan så man får lite hår till rabatterna. Prova måste man ju !!!!!!
Om man blandar vitlöksklyftor och blodmjöl ( tidigare tips här i forumet) med håret från människa eller fåret så kanske man klarar en säsong iaf.
Vad tror ni, kan det vara något?
Rissen
CITAT (rissen @ 19-01-2008, 16:22)  Hej
Min man Olle hörde på radion under veckan när han var ute och rattade sin långtradare att om man strödde ut klippt fårull eller människohår runt tex. tulpaner och andra växter så blir Bambi ledsen och låter bli dessa växter.
Nån som provat? Nu blir det till att fjäska för frissan så man får lite hår till rabatterna. Prova måste man ju !!!!!! Om man blandar vitlöksklyftor och blodmjöl ( tidigare tips här i forumet) med håret från människa eller fåret så kanske man klarar en säsong iaf.
Vad tror ni, kan det vara något?
Rissen Grannen har planterat fårull med tall och gran i hela skogen, just för att rådjuren låter bli plantorna då. Men det ska vara otvättad ull och ullen måste sättas på varje planta och gren som man vill skydda. På en yvig buske blir det mycke ull. Men där ullen sitter, fungerar det mot rådjur, dock inte mot älg och hare. Älg och hare reagerar mer mot sånt som sticks på mulen/nosen.
Lisbeth zon2
27-01-2008, 20:43
Blodmjöl gör ju katter och hundar nyfikna och de börjar gräva..
Mr stängsel
16-08-2008, 20:03
viltstängsel är nog det ända som hjälper. Klicka på länken för att få hjälp med montaget.
Järfälla
16-08-2008, 20:16
Be gubbarna slå sina drillar kring era värdefulla växter!! Det säger i alla fall Bosse Rappne ska funka mot både rådjur och älg. Markera revir.
Det står också i en bok jag har.
Där står även att rådjur över huvud taget inte gillar starkluktande saker, så doftgranar och trasor med sköljmedel ska också funka
Älg: Bästa sättet ska vara att hämta vargspillning från närmsta zoo.
Kaniner är svårast. Men sämst gillar de läderartade blad (mahonia, silverbuske, korneller, lagerhet, rododendron, martorn). Och växter med silvriga blad. Lavendel och sånt som luktar citron.
Citronlukt (rivet skal) och kaffesump ska även vara bra mot katter. (de gillar inte att börja dofta konstigt om tassarna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|