Raija på Närkeslätten z3
Satte härom veckan en himlans massa lökar, tulpaner, alliums och krokusar.

Och blir så rådvill när jag på morgnarna kliver ut och det återkommande ligger några lökar ovanpå jorden istället för fin nedgrävda därunder. Krokuslökarna - inte ska jag behöva gräva ner dem ännu djupare bara för att de ska få ligga kvar?

Några tips och knep?
Och vem är det som retas med mig?
Svante i Säve
-har du använt benmjöl vid planteringen så är räv, hund eller grävling i farten.
Raija på Närkeslätten z3
Benmjöl? javisst har jag pytsat ner lite av det. Kan det vara anledningen??
zaaritha
Japp! Speciellt grävlingen sniffar sej till det!
ewa zon 3
Hos mig är det katter som gräver upp lökarna angry.gif
I alla fall smålökarna som inte ligger så djupt
Har kommit på dom flera gånger när de står och sprätter i den nygrävda mjuka jorden.
Dom tycker säkert jag är jättesnäll som far runt och ordnar lättgrävda katttoaletter åt dom på tomten duh.gif

/Ewa
Raija på Närkeslätten z3
jahaja, då får jag nog bara ta det som det är. Mums till hundar eller kattoalett? Båda lika rimliga med tanke på vilka som lufsar omkring här. Grävling hoppas jag däremot att det INTE är! Gillar inte tanken att ha en sån utanfrö trappen.
Wilmer
Hos mig är det räven som gräver upp löken. Testade benmjöl i år för första (och SISTA) gången!

WIlma
Kilmister
Varför används benmjöl? Har det någon speciellt gynnsam effekt?
Jag brukar röra i en massa blodmjöl istället bara för att jag brukar ha problem med rådjur.
Jag försöker inte vara dryg nu, utan vill veta vad benmjöl är bra för.
KURT
CITAT (Kilmister @ 09-11-2007, 03:00) *
Varför används benmjöl? Har det någon speciellt gynnsam effekt?
Jag brukar röra i en massa blodmjöl istället bara för att jag brukar ha problem med rådjur.
Jag försöker inte vara dryg nu, utan vill veta vad benmjöl är bra för.

Benmjölet ger lökarna kalk och fosfor, bra för blomningen. Blodmjöl brukar vara värre än benmjöl att locka till sig allätare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon