Full version: Gentiana
tavvas

Jag vill gärna ha namn på min gentiana.
Jag funderar om det finns gentiana som blommar tidigare. Min gentiana har varit som vackrats i september. Vore underbart med dessa blå vackra lite tidigare att njuta av. Bor i zon 5
zaaritha
SÅ vacker, tyvärr kan jag ej namnet--men; det får du säkert svar på!
kerstin z5-6
Din Gentiana ser ut som Gentiana sino ornata en höst gentiana -I zon 5 som jag bor i rek jag för tidigare blommning Gentiana asclepiadea-knippgentiana
Finnas i vitt kobolt blå och rosalila
Lång blomningstid stadig trogen perenn -dessutom 45-50 cm hög så den syns -blomman med början slutet juli hela augusti

Även om det är trevligt med septemberblommande med : )
Det finns vårblommande gentianor Gentiana angulosa
Gentiana dahurica blommar juli
Här knippgentianan
Blomstertanten
Det ser ut att vara en Gentiana sino-ornata, höstgentiana

Finns ju andra sorters gentianor som blommar andra perioder
Kan inte komma på någon speciell just nu
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och var har mnitt inlägg tagit vägen? Borta......

Jag hade många olika gentianor med blomning från tidigt vår till sena hösten.

Tacksam är t.ex. G. septemfida. Blommar mitt på sommaren.

Hämtar bilden igen och hoppas att ja lyckas denna gången

Elisabeth

Någonting är konstigt.

Första inlägg jag skrev försvann bara....

Andra kom in här

Så gjorde ja ett inlägg till med en bild, och vad hände? Bilden kom in i inlägget före, coh tredje bilden också ????? Jag fattar ingenting

Skall bli spännande att se var det här nu hamnar?

Elisabeth
Jan Lindgren
Hej!
Troligen är det en G. sino-ornata hybrid. Det är osäkert om det går att hitta den rena arten i handeln idag. Jag har ca 20 olika hybrider men skillnaden mellan sorterna är ganska liten. Blomningstiden varierar dock något. Jurgen Peters har ett stort sortiment av gentiana så kolla hans hemsida. www.staudenshop-peters.de Han har också ett underbart sortiment av blåsippor. Jag var där i våras och han visade mig alla sina tusen olika blåsippor. Många var helt nya varianter så det dröjer oerhört många år innan de finns på marknaden till ett pris som jag har råd med.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2007, 09:17) *
Hej!
Troligen är det en G. sino-ornata hybrid. Det är osäkert om det går att hitta den rena arten i handeln idag. Jag har ca 20 olika hybrider men skillnaden mellan sorterna är ganska liten. Blomningstiden varierar dock något. Jurgen Peters har ett stort sortiment av gentiana så kolla hans hemsida. www.staudenshop-peters.de Han har också ett underbart sortiment av blåsippor. Jag var där i våras och han visade mig alla sina tusen olika blåsippor. Många var helt nya varianter så det dröjer oerhört många år innan de finns på marknaden till ett pris som jag har råd med.
MVH
Jan Lindgren

till Peters skall man åka utan plånbok, för annars blir man svag.

Har varit där några gånger, bl. an. en gång när alla vårgentianer blommade. Det lyste blått överallt, då är det nära att man svimmar av alla dessa skönheter

Elisabeth
Gåsis
Verkligen vackra är gentianorna. Blåaste blått.

Lena i Torslanda
Den vackraste av mina tycker jag är G. paradoxa. Växer visserligan slingrande och okontollerat men med så här vackra blommor står man ut med det.

Gentiana paradoxa

CITAT (Lena i Torslanda @ 04-11-2007, 12:39) *
Den vackraste av mina tycker jag är G. paradoxa. Växer visserligan slingrande och okontollerat men med så här vackra blommor står man ut med det.

Gentiana paradoxa

Lena den är ju så fin

Stämmer färgen?
Lena i Torslanda
Jodå färger stämmer bra. Den är alltså inte så "gentianablå" som många andra.
Alpiner i Halmstad
Det finns faktiskt gentianaarter och sorter, så att man kan få blomning från tidig vår till sen höst. Av höstgentiana finns det några hundra namnsorter, med något olika utseende och växtsätt.
Vi har ett tiotal namnsorter av höstgentiana, främst för att få utsträckt blomningstid.
Gentianbilder från vår trädgård
M.v.h. Bernt
Siv i Bollnäs
Det är inte för inte som jag har valt Gentiana sino-ornata som signaturbild! Det finns knappast någonting som är så underbart lysande blått! Men nu är det slut med dom för den här gången - det kom snö i går och visserligen har snön smält bort igen, men gentianorna ser ledsna ut så... Det finns ju många olika sorters gentianor har man sett i denna tråd, man hur ska dom odlas? Dom jag har ska absolut stå i sur jord, det gör dom nu och stortrivs med det! Frågan är vilka som vill ha surt och vilka vill ha något annat? Jag skulle vilja ha flera gentianor gärna olika sorter, därför undrar jag med er som har en massa redan.
Siv g.gif
renate
[attachment=9186:PICT0001..._Medium_.JPG] [attachment=9187:PICT0003..._Medium_.JPG]

Jag håller med Siv,höstgentiana Sino ornata är otroligt vacker,mina blommar än,jag har en vit också.När det lovas nattfrost täcker jag mina med fiberduk då har jah blomningen lite längre.
Siv i Bollnäs
Vad roligt - finns det vita också? Det var dumt av mig att inte tänka på att lägga på fiberduk! Det gjorde jag i fjol och då kunde dom klara sig ett tag till fast det kommit snö. Men nu är det nog försent...
Hälsningar Siv
renate
Mina sjunger sista versen med nu glömde fiberduken igår kväll när det var några minusgrader,det gröna börjar blir gul nu,men blommorna är kvar än såg jag idag.
KarinSKARA
Det finns nog inget släckte (eller så finns det fast jag missat, så rätta mig gärna men kom inte med Nävor, för dom blommar inte riktigt så tidigt och inte så länge) som blommar så länge som just Gentianor.
Från tidig vår till sen höst.

Finns i de flesta blå nyanser, vita, rosa, röda och gula.

Fick med mig några skönheter när vi var i Tyskland för ett par veckor sedan.
Kan lova att det är svårt att välja när det finns ett 50:iotal blommande krukor att välja på.
Men en dubbel fick lov att följa med i alla fall:

Tyvärr har jag inte varit förutseende att lägga över fiberduk så den är lite slaskig.

Finns det bara knoppar kvar så brukar de slå ut, även om det varit några kalla nätter eller kommit snö över, så tåliga är dom allt.
Det är vackert när det kommit lite pudersnö och det lyser blått i rabatten.
kerstin z5-6
Ja ascleipiada tex finns i vitt
Och så finns/fanns en underbar bok om gentianor. Enziane und Glockenblumen. Den är visserligen på tyska men är en mycket bra bok.

Tyvärr finns den inte längre i handeln men är man intresserad av gentianor och har möjlighet att köpa boken så får man inte missa det.

Elisabeth
tavvas
Bättre sent än aldrig. Tack alla för hjälpsamma råd. Snön ligger fortfarand på backen. Hoppas på en tidig vår med tanke på att det inte är någon tjäle.//Brita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon