Full version: Lite rostips
Raija på Närkeslätten z3
Jag kommer alldeles nu på att jag nog måste börja drömma om lite nya rosor. Jag har nämligen en omgrävd rabatt där jag ska ha rosor istället. Platsen är solig och varm och rabatten är nog ca 5-6 meter lång utmed altanen.

I ena änden har jag redan planterat ´Menja´ som får bli lite buskig och i andra änden ´Rose de Rescht´.
Fler rosor som jag har på gång och som är tänkta att landa här är:
- Burgundy Iceberg
- Madame Figaro
- Purple Tiger (kanske om jag inte bestämmer mig för en annan plats)

Men där ryms ju många till :-) Har ju lite på min önskelista men tänkte att ni kanske har fler tips på rosor. Färgerna ska gå i vitt-rosa-vinrött. Vill nog helst ha buskrosor (dock max 80-90 cm höga), kan tänka mig att ha nån rabattros också.

Så - har ni några härliga rostips?
Christina i Taxinge~
Ett tips, så här på kvällskvisten - Scarborough Fair!

[attachment=9119:96_11276...rborough.jpg]

En riktig favorit-Austinros som blommar hela säsongen. Blomfärgen kan skifta rätt mycket från bubbelgumsrosa till vitt beroende på blommans ålder och kanske väderlek....

Samma ros här:

[attachment=9120:96_1121286360_scar.jpg]

Min har blivit ca 70cm hög och ungefär lika bred - taget ur minnet, som inte är det bästa...

Anna NV Uppsala
Håller med om Scarborough Fair, en klar favorit. Någon annan Austinros också kanske. Hmmm det hade kommit en ny vinröd doftande och -tror jag - härdig hos Austins, glömt namnet men den borde finnas på deras hemsida bland nyheter.
AnnammA
Rosa rosor:

"Leonardo da Vinci" alltid tacksamma tycker jag; och en petig, men ack så förtjusande och doftande:

"Mrs John Laing".

Mrs John Laing.JPG

Leonardo2.JPG

Raija på Närkeslätten z3
Det här var bra för lilla mig - drömma mig bort och fouksera på rosor. Vilka snyggingar! Särskilkt Scarborough fair och Mrs John Laing. Och den där vinröda från Austin måste jag kolla upp. Blev genast nyfiken. Tack tjejer! tummenupp.gif
kerstin z5-6

Duchesse De Buccleaugh från Rosenposten
Kajsa
Titta i mina olika ros album rose.gif hojta till så svarar jag på rosornas storlek om något passar.

Närkeslätten., är det zon 4 ?
Raija på Närkeslätten z3
kul med fler tips. ska kika vidare på dem.
Bor i Södra Örebro och har sandjord, zon 3 här.
Christina i Taxinge~
Den där nya, vinröda Austinrosen som Anna skrev om är verkligen en snygging! wub.gif

Munstead Wood

Undrar bara om den också är en sån där glesväxt sort som många av Austinrosorna är.....det står att den är 'bushy' så man kan ju hoppas!
Om nån ska beställa från Austin i vinter är jag gärna med på en MW. Slutsåld nu, men finns för leverans i november 2008.
Håhåjaja - vilken fruktansvärt dålig karaktär jag har!!!!!!!!!!!!!!! crazy.gif
Raija på Närkeslätten z3
visst var det en snyggning, Christina. Kollade den för en liten stund sen. Undrar också över "buskigheten" men även om den är frisk. Undrar om nån har den sen förut?

Hittade lite annat mått och gott också. Måste nog länga ut en liten fråga om dem....
Christina i Taxinge~
MW är alldeles ny vad jag förstår, så jag tror inte nån här på forumet har den....
Och skulle nån ha den så dreglar vi efter info! smile.gif
Raija på Närkeslätten z3
MW.....nä, säkert ingen som har den....än.
Kanske blir det några rostokar snart som inte kan hejda sig... shy.gif
Blomstersmurfen
CITAT (Raija på Närkeslätten z3 @ 04-11-2007, 15:27) *
MW.....nä, säkert ingen som har den....än.
Kanske blir det några rostokar snart som inte kan hejda sig... shy.gif

Skulle tro det... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon