Full version: Färgtv?
Marina i Hällekis
Jag tittade på ett nyhetsprogram här om dagen. De diskuterade svenska tv satsningar och varför publiken sviker.
De trodde själva, att serierna kanske var för långa och gick för sällan i repris, det kanske stämmer, men för egen del så ledsnar jag redan i reklamen, har de inte färgbilder i svenska filmkamror?

Jag såg på Isprinssesan i fredags, jag gillade boken, men serien var ju bara grå!
Visserligen är vintern ofta grå och specielt vid kusterna, men inga färger på människorna, bilar eller möbler.
Reklamen som gått i veckan för nästa avsnitt av, Andra avenyn är också grå, de har även lyckats att göra skogen med barrträden grå.

Är det inte tillräckligt grått i Sverige på vintern, utan att behöva se det på tv?
jag förstår inte varför de bryr sig om att spela in i HD, det brukar ju stå att de tv apparaterna kan visa miljarder nyanser av färger, men finns det så många olika grå?

De "nöjes"programmen som brukar ha många tittare, som t ex Så ska det låta, är ju riktiga färg karameller, vi behöver färg!

Mer färg åt nordfolket!!!! smiley_small_hug.gif
Pirum
Det är konstnäärligt och på modet att tona ner färgskalorna i TV-serier/filmer. Jag retar mig också på det, och har gjort det i säkert ett decennium. Dessutom har många produktioner för 'skarpa' bilder. Ska man visa 25 bilder per sekund bör man ha ca 1/25s slutartid antar jag, men de verkar använda i storleksordningen 1/250s...mitt helt subjektiva intryck alltså, jag har inte undersökt saken närmre.
anna_rispan
Oj det har jag inte tänkt på! att det är så mycket grått. Fast det kan nog vara skönt ibland för mina synitryck iallafall.Så några är nog glada för det.

Pirum: jag fattade ingenting av det du skrev. skarpa bilder. 1/25 o 1/250 och allt vad detvar. vad menar du??
Pirum
CITAT (anna_rispan @ 04-11-2007, 11:06) *
Pirum: jag fattade ingenting av det du skrev. skarpa bilder. 1/25 o 1/250 och allt vad detvar. vad menar du??

Jag förklarar dåligt, men det jag menar är ungefär att rörelserna blir ryckiga och inte mjuka.
anna_rispan
jahaaaa. det har jag inte heller tänkt på. smile.gif slarvig tv-tittare kanske. smile.gif
Tezzla
Jag retar mig också på de dåliga bilderna, de dåliga ljuset. Jag vet inte vad som är syftet med det. Vill man visa något slags svenskt vemod, eller vad? Irriterande är det i alla fall och det påverkar tyvärr helheltsintrycket av programmet.
MariaS
Knycker lite av tråden, med frågan: Varför är alltid ljudet på svenska filmer och serier så dåligt? För att överhuvudtaget kunna höra vad som sägs i t.ex. svensson svensson, så måste volymen höjas markant. Är det dessutom på en reklamkanal, får hela huset en ljudchock när reklamen börjar, eftersom reklamen sänds 10 volymer högre.
Snöflinga
CITAT (MariaS @ 04-11-2007, 14:48) *
Knycker lite av tråden, med frågan: Varför är alltid ljudet på svenska filmer och serier så dåligt? För att överhuvudtaget kunna höra vad som sägs i t.ex. svensson svensson, så måste volymen höjas markant. Är det dessutom på en reklamkanal, får hela huset en ljudchock när reklamen börjar, eftersom reklamen sänds 10 volymer högre.

Javisst är ljudet dåligt i de flesta program thumbdown.gif fast guchelov att text-TV finns, tex för Svensson Svensson tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon