Full version: fuchsiafrö
annaviktoria
Jag petade ner några fuchsiabär i lite jord när de första fuchsiabären kom nu i sommar, och några av dem har grott! Hur ska jag bäst ta hand om de små liven när vintern kommer? Jag lutar mot att ställa dem inne, men de kanske klarar att övervintra med sina mammor? Frösådd är något nytt för mig...
Ti bee
Kul att du lyckats! Jag har tagit tillvara massor med små fuchsiafrön från frukter nu, men tänkte så dem i vår.
Tyvärr inget svar på frågan dock.
smile.gif
annaviktoria
Hur sparar du fröna över vintern? De verkar vara lätt att de ruttnar., när bären är så... geggiga wink.gif ...
Ti bee
Jag lade en massa ordentligt mosade, mogna bär i vattenbad i 1 dygn, sedan samlade jag upp de små fröna med hushållspapper genom att dra försiktigt över ytan där många frön ligger och guppar. Vilka variationsrika frön! Många olika former, färger och storlekar!
Sedan fick de torka på papperna och sedan satt jag med pincett och plockade vart och ett under bra belysning. Lite tålamod krävs, men annars inga problem.
Sen återstår det att se om de gror i vår när jag planterar dem.
smile.gif

ps Ofta är det bra att ta bort fruktköttet runt fröna eftersom det innehåller groningshämmande medel, det lärde jag mig nyligen, fast det gick ju bra för dig ändå! biggrin.gif

Visst är det kul med frösådd!? wub.gif
Eva i Skåne
Fuchsior klarar inte övervintring ute AnnaViktoria, så du måste ta in "mammorna" också över vintern.
Det lär visst finnas någon typ som kan stå ute, men inte de vanliga sorterna. huh.gif
annaviktoria
Jag tänkte ställa fuchsiorna på en vind, där det blir kallt men inte minusgrader, och som har bara en liten fönsterglugg. Jag tänkte att de nya småplantorna inte skulle klara det, kanske... Men jag kan ju ta några och ställa där, medan andra får stå i "ljuset" hemma hos mig.

Ti bee> wow, ett sådant tålamod! Ska se ifall jag orkar göra det med årets andra skörd - fuchsiorna blommar igen!

Jo då, det är ju jätteroligt när man sår något och det faktiskt blir något efter ett par veckor. Jag blir alltid lika förvånad och förundrad över att det faktiskt fungerar!
AnnaVattenkanna
sleep.gif
När det gäller sk "perenna" Fuchsior och övervintring ute, beror det på zonområde och läge och hur den kommande vintern kommer att bli. Jag bor i Zon 1 och har någon perenn Fuchsia, som klarat ett par tre vintrar nu(även den förra hårda kalla vintern...)Om man läser i katalogen från Rockdala står det också att man odlar dessa som perenner "på egen risk".
Hälsn
AnnA
e_sedell
En perenn fuchsia ska jag satsa på, jag bor i zonII, men kanske klarar de sej. Ped lite täckning i af...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon