anilin
Har installerat en ny skrivare med scanner och i raden med program står rubrikens text. Har sökt på nätet, men hittade inget. Jag undrar om någon vet vad det är och i så fall vad ska det användas till om man gör registreringen?
MVh anilin
Pirum
Det läser av text från ett dokument i scannern (tex en bok) och gör om det till ren text i datorn.

Titta till exempel på den här sidan från Projekt Runeberg :

http://runeberg.org/nfan/0402.html

Det som står längst upp är scanningen. Det som står under är texten som OCR-programmet har plockat fram, den texten kan man sen klistra in i vanliga ordbehandlare etc.

(Så OCR-program är inget som man alltid behöver - OCR betyder förresten Optical Character Recognition, dvs, optisk teckenigenkänning - och är även det som till exempel post och bank använder för att läsa våra krumelurer på paket och avier smile.gif )
anna_rispan
O vad häftigt!!! Sån grej vill jag ha!! Inte för att jag just nu vet vad jag ska ha det till men jag minns att jag saknat en sån fantastik uppfinning. Läser den av handskrivet också??
anilin
Tack för svar!
Mvh anilin
KURT
CITAT (anna_rispan @ 04-11-2007, 17:24) *
O vad häftigt!!! Sån grej vill jag ha!! Inte för att jag just nu vet vad jag ska ha det till men jag minns att jag saknat en sån fantastik uppfinning. Läser den av handskrivet också??

Sådan här programvara är olika bra, endel läser inte ens suddig text bra. Det finns också endel sådana här tjänster på nätet b l a NLM i USA har det, man registrerar sig fritt och kan sedan ladda upp en bild eller en fil i PDF-format där texten består av grafik. Så kommer den att göras om till text, jag vet inte hur den hanterar å ä ö , jagh ar bara använt den på engelsk text:

http://docmorph.nlm.nih.gov/docmorph/
*Stintan*
anilin precis samma har jag bland mina program. Det la sig där när jag installerade min skrivare för ett par år sen men jag har inte brytt mig om att registrera det eftersom jag inte visste vad det var. Skrivaren funkar ju som den ska ändå och jag har inte märkt att jag skulle behöva något ytterligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon