|
Full version: Austinrosor
Raija på Närkeslätten z3
04-11-2007, 15:24
Anna "lurade" snyggt in mig på Austins sidor för att kolla in en mörk skönhet - hittade den och fler därtill. Men undrar om nån här har nån av dessa snyggingar? Vill veta lite om möjlig höjd här i vårt klimat + om de håller sig friska. Själv har jag sandjord i zon 3. Munstead Wood http://www.davidaustinroses.com/english/Sh....asp?Showr=4922Tradescant http://www.davidaustinroses.com/english/sh....asp?showr=3116Claire Austin http://www.davidaustinroses.com/english/Sh...3653&Theme=Crocus Rose http://www.davidaustinroses.com/english/Sh....asp?Showr=4920The Nun http://www.davidaustinroses.com/english/sh...e.asp?showr=903
Blomstersmurfen
04-11-2007, 15:34
Wow, dom hade jag inte sett förut. Måste ha, tror jag...
Titta i roslistan om du hittar någon där. Har ett album med Austinrosor, titta där, många klarar zon 4 ev. mer, tycker bäst om Mary Rose, Charles Austin, James Galway, Christopher Marlowe och några till. Annars skriver man oftast zon 3 på alla Austinrosor, sedan är det upp till oss som bor kallare att testa och det tar många år, så alla nyheter köper man på " egen risk " Hade jag bott varmare skulle jag köpt fler Austinrosor men många blir för klena här och fryser i botten varje vinter. Sandjordar ska det till kogödsel varje år om dom ska trivas, man måste fjäska lite extra, har sandig jord här.
Mary Rose blir en buske och fryser aldrig ner, zon 5 ros.
Christina i Taxinge~
04-11-2007, 16:13
Instämmer med Kajsa Jag har ingen av dem du visar, men jag vet att Anna köpte en Tradescant en gång och den tvärdog första vintern har jag för mig...? Kanske Anna kommer in och berättar själv
Raija på Närkeslätten z3
04-11-2007, 16:29
Då väntar jag snällt in Anna. Mary Rose har jag hört mycket gott om - måste kika närmare på den....vill förstå på vilket sätt den utmärker sig bland alla andra. Såg föresten att Austin hade Christine - en klättris som jag haft på önskelistan....hmm....mmmm
Åsa, mälardalen zon 2
04-11-2007, 16:30
Tradescant finns hos Rosenposten (98dkr/st), enligt dem är den härdig till svensk zon 3 men de brukar nog oftast använda lite mer härdiga grundstammar än vad man använder i england.
Vill du ha en bra Austin klätteros köp Constance Spry, finns i mitt album, men den blommar bara 1 ggn. fryser inte ner något här. En annan är James Galway finns också i mitt album, har mycket växtkraft och blir ca 2 m, men den kan frysa ner men var snabbt uppe igen och är 2 m nu.
svennis
04-11-2007, 17:08
Mycket nöjd med Crocus Rose, blommar fortfarande. Bilden någon vecka gammal Crocus.jpg
Christina i Taxinge~
04-11-2007, 17:26
'Mary Rose' - kanske den bästa av Austinrosorna...? Iaf min stooooora favorit numera! [attachment=9139:96_1127157274_mary.jpg] Växer stadigt rakt upp, har varit frisk hela säsongen och har knoppar fortfarande efter att ha blommat jättebra hela säsongen.
noranettan
04-11-2007, 17:41
Crocus Rose fanns hos Plantmarknaden i Lindesberg i somras. Den kommer nog in nästa år med. Men Munstead Wood är häftig! Wow. Den ska jag hålla ögonen öppna för.
kerstin z5-6
04-11-2007, 18:26
och Gertrud Jekyl klarar z6
Anna NV Uppsala
04-11-2007, 23:55
Det stämmer att jag hade en Tradescant. Impulsköp på Löta. Tror det stod zon 2 på lappen, men den var oemotståndlig med sin mörka sammetslyster, lite vågiga kronblad och fin doft. Den fick den allra bästa plats jag kunde ge den... fast nu märker jag att rosorna inte trivs så jättebra där... nej ut på leråkern ska det nog vara i alla fall!
Hur som helst, den dog knall och fall första vinten, buhuuu...
Mia, zon 3
05-11-2007, 11:46
Har bara haft mina Austin i max 2 vintrar, så jag vet inte om jag kan ge något generellt svar... Hittills har det gått kanonbra. Jag har rejält tung lerjord, men rabatten är upphöjd och kantad med stora stenblock, så det kan ju vara en förbättring. Hittills tycker jag mig ha märkt att alla mina Austin som jag har flyttat har haft väldigt små rotsystem, oavsett om de är rotäkta eller ej. (Det jag jämför med är iofs rotäkta gammaldags rosor, och de har ju närmast ogräsartade rotsystem....) Men kanske kan det göra att de har svårt att hitta ned till fukten om man har sandigare jord? Har också hört att Rosenposten och t.ex. Flora Linnea är att föredra framför att beställa direkt från England, med tanke på grundstammarna. Jag sätter dessutom mina riktigt djupt, upplever att det gör att de inte blir så ledsna för att jag alltid glömmer att kupa dem.... Jag återkommer om några år, då bör jag veta mer, för i eftermiddag ska jag gräva ned 13 nya Austinvarianter som kom på posten idag!
Christina i Taxinge~
05-11-2007, 18:14
Wow, Mia! Och vilka 13st var det....? Ska de stå i samma rabatt eller har du nåt speciellt projekt på gång? *nyfiken, jag....??  *
Austinrosen Mary Rose, älsklingsrosen för oss som inte bor i zon 1-3 här kommer mina bilder från Rosforum, där den fått ett eget album, har tagit många bilder på mina 5 ex. Mary Rose
Raija på Närkeslätten z3
06-11-2007, 00:01
Oooooh detta funkar verkligen på mig. Nu bara msåte jag ha ´Mary Rose´ , ´Crocus Rose´. ´Munstead Wood´ och den där ´Tradescant´är också givna. Och ´Claire Austin´....och suck, det verkar inte finnas några gränser. Och plats har jag ju också. Många´, många kvadrat gräsmatta som maken kanke kan fås att gräva i. ´Constance Spry´ kan jag förstå att du (Kajsa) rekommenderar. Den har jag och skulle också rekommendera den varmt, en underbar ros! Och du menar att ´Mary Rose´ är bättre ändå?? Säger en hel del
stanwell
06-11-2007, 08:59
Många Austinrosor är riktigt härdiga, säkert zon 5. Dock har ju växtplatsen stor betydelse som vanligt. Visst behöver de gödning, liksom andra rosor som blommar rikligt. Poulsen-rosorna är varken härdigare eller mindre kinkigare i mina ögon. Inte minst doften som ofta är helt ljuvlig gör att Austinrosorna har en given plats i min trädgård.
Tradescant är läcker, men en av de minst härdiga Austin tagit fram och ganska känslig. Munstead Wood och Clarie Austin är helt nya hos Austin och jag vet inte mer än att Flora Linnea får in dem till hösten 2008.
Crocus Rose är mycket härdig och frisk, säkertligen zon 5. Mary Rose är också i den klassen. Andra rosor som jag förstått fungerar bra i högre zoner (5) är:
A Shropshire Lad, Crown Princess Margareta, Gertrude Jekyll, Harlow Carr, Eglantyne, James Galway, Leander, Queen of Sweden, The Pilgrim, The Mayflower, Wild Edric och Winchester Cathedral.
Grundstammarna spelar nog viss roll, men vad jag förstått odlar man även i Danmark ibland på Laxa, som är den som används i England. Det är viktigt i alla avseende att plantera djupt.
Kontakta Flora Linnea, jag vet att de har en dialog med Austin angående vilka sorter som lämpar sig för nordligare klimat.
Rolf i Västmanland
07-11-2007, 13:27
Nu längtar jag ännu mer efter att den eländiga vintern ska passera. Köpte en Mary Rose på Löta i somras och den producerade ju några blommor innan kylan stoppade den. Men jag är litet orolig att den står för inklämd bland höga perenner. Fick sfs som alla mina rosor, hoppas nästa säsong blir bättre i det avseendet.
Mia, zon 3
07-11-2007, 13:42
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-11-2007, 18:14)  Wow, Mia! Och vilka 13st var det....? Ska de stå i samma rabatt eller har du nåt speciellt projekt på gång? *nyfiken, jag....??  * Kul med nyfikna... Har gjort en tråd nu, kolla denna
noranettan
07-11-2007, 13:57
Hur gör man för att länka som du gjorde Mia?
Mia, zon 3
07-11-2007, 14:00
Jag kopierade i adressfältet när jag var inne i den nya tråden, och sedan skrev jag inlägget till Christina, och infogade en länk som vanligt (gröna plusknappen, alltså) där jag klistrade den adressen. Var jag förståelig nu...?
Anders Roslagen
07-11-2007, 20:58
Munstead Wood är nyplanterad idag. Jag är imponerad av Austinrosorna och tänker i alla fall köpa varenda som har skålformad blomma, för det är den formen som är mest tilltalande för mig. Här en Ambridge rose med en fin och speciell doft. Ingen hittills som doftat den har undvikit att bli salig...
Jättevacker Anders, tycker den liknar min älskling Charles Austin.
Anders Roslagen
07-11-2007, 21:59
Hmmmmmm... När jag läser om Charles Austin så ska den faktiskt vara skålformad, till en början i utvecklingsfasen i alla fall. Farligt nära beställning med andra ord...
 Charles Austin som blir 1.5 - 2 m hög, en massa växtkraft det är väl det jag gillar, många Austin är lite för klena. Charles hänger inte heller med en tung blomma.
Mia, zon 3
08-11-2007, 07:53
CITAT (Kajsa @ 07-11-2007, 22:13)  Charles hänger inte heller med en tung blomma. Fasen också - där sprack min eventuella diagnos på min okända Austin.... Den stämmer nästan helt med färg och form på blomman, men den växer icke så där upprätt. Rejält nickande blommor oftast. Jaha - undrandet fortsätter.... Pict5019.jpg
noranettan
08-11-2007, 08:42
Den som hänger mest av mina Austinrosor är Abraham Darby. Den här bilden visar inte det så tydligt, det är en egenskap som jag inte gärna framhåller.
Vacker bild Anette. Mia här två bilder till av Abraham Darby om du ev. blir klokare på vad du har för Austin ?   Abraham Darby
Mia, zon 3
09-11-2007, 08:41
Ja... det skulle nog sjutton kunna vara han.... Han var ju lappad som Heritage, men det tror jag inte när man tittat på andras bilder.... Nu har jag ju precis planterat en nyinköpt Abraham och två nyinköpta Heritage (  ) , i närheten av den okända, så till sommaren blir det upp till bevis, får man hoppas! (Och vad gäller nickandet - jag tycker att det ofta är charmigt.... Särskilt som jag har upphöjda rabatter och mycket staket att binda mot, då blir det fint när man kan titta upp och möta blomman som tittar ned, så att säga...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|