Mina liljebulber som jag plockade i höst har börjat gro i fröpåsen,vad gör jag nu?
Pionfrön tänkte jag lägga i fuktig vitmossa i påse inne för att gro,hur gör ni?
Helleborus
Mosesbrinnande buske
Blodax
Pipört
Flenört
Penstemon digitalis"huskers red"
Jag tar gärna emot tips och erfarenheter om dessa frösådder. Tack på förhand!
Helen i Piteå Zon 5
04-11-2007, 17:16
Alla mina olika sorters Liljebulbiller har jag sått så fort dom var 'klara'... redan i slutet av aug. Dom har jag ute fram till nov/dec. då ställer jag dom under huset där jag har full kontroll över mina sådder 8(+0,5-+5,0) fram till feb/mars då tar jag in dom, ställer svalt för att dom ska få börja gro. Helleborus har jag redan sått, jag gör likadant med den kruka... svalt fram till feb/mars månadskifte då tar jag in för drivning. Resten kan du vänta och så i början på jan. ställa ut i ca. 8v. sen in för groning ifall du har lysrör och svalare plats för uppdrivna plantor, annars så gror det ute under våren. Förresten så tror jag att både Pipört och Flenört gror bra utan kylperiod... jag skulle nog så det i början/mitten av mars Mina Pionfrön ligger redan i vitmossa och i rumstemp. jag prövade den medtoden för första gången -06/-07 med lyckade resultat, så jag gör om det igen.
sqrulan
04-11-2007, 17:41
Tack så jätte mycket,då ska jag också göra så.Men jag kan inte
ställa nåt under huset så jag får nog tänka om där? Det får nog bli sval och mörk
potatiskällare istället.
Väldigt snällt av dej att svara,det känns bättre att veta hur andra gör med vissa fröer
då man inte sått dom tidigare.
kerstin z5-6
04-11-2007, 18:04
Nja jag skulla ställa dem ute under snön -de som ska kylas i så fall -jordkällare låter för varmt
-där är också helt rätt temp , så länge de är täckta av snö -Helleborus ska sås färska dvs nu och ut
Penstemon digitalis Husker red behöver 8 v kyla
sqrulan
04-11-2007, 19:07
Så får det bli då!Det underlättar ju faktiskt.Tackelitack!
kerstin z5-6
04-11-2007, 19:09
och det är bara Helleborus o ev andra "färskafrö " ( aconitum , trillium tex ) som måste sås NU Övrigt kan sps i jan-feb o ställas ut under snön
sqrulan
04-11-2007, 19:14
Jo jag vet,jag kollade ett tidigare inlägg från dej om detta så jag har noterat vilka som
ska sås färska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.