Full version: Kalabass
Marina i Hällekis
Har sett fågelholkar av kalabass, är det lämpligt? och i så fall, vilken sort är bäst?

www.123minsida.se/Marina_i_Hallekis
KURT
Håller de att sitta utomhus och om ingångshålet inte är alltför långt ned så kan nog de mesta som är ihåligt fungera.
Myosotis
Är inte kalebasser för små?! Fåglar lägger mindre kullar om holken är för trång.
Kalebass
Jag har själv inte gjort någon holk, men det är inte svårt att odla fram tillräckligt stora kalebasser i växthus. Det viktiga är att torka kalebassen ordentligt först så att den blir som trä.

Det finns mängder med info allt om har med kalebass att göra på amerikanska websidor. Inte minst om fågelholkar. Man kan också beställa många trevliga (billiga) böcker om kalebasshantverk av olika slag från adlibris.
Marina i Hällekis
thanks.gif för tipsen, ska testa till sommaren.
Ska försöka hitta frön till en riktig stor sort, och hoppas på en varm, lång sommar.
Kalebass
Den sort som de säljer på Runåbergs fröer, vanlig flaskkurbits, blir lagom stor för en holk om den får tillräckligt med värme och vatten (i växthus för min del). Utomhus blev mina såna däremot mycket mindre och lämpliga för annat, men de torkade fint de också. Så samma sort kan bli olika stor men ändå mogna och bli torkningsbar.

Det finns en ännu större sort vars frön man kan beställa från USA. Den heter "Bushel gourd". Jag försökte med ett par sådana plantor i somras i en tunnel av byggplats, men det blev bara en stor kalebass, men ingen jättestor. Fast det berodde nog mest vädret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon