Vill ha några bra vita buskrosor. Gärna stora, härdiga zon 5 helst och det gör ju inget om dom är remonterande. Har redan bestämt mig för Nevada och Louise Bougnet, funderar på Mme Hardy oxå, men bara en av dessa är ju remonterande.
noranettan
04-11-2007, 17:33
Jo, men Mme Hardy är så snygg att man förlåter henne att hon är engångsblommande.

Andra vita favoriter är Nova Zembla (har ingen bild) och en ny för i år Schneeberg (rugosa - ingen bild) Jag undrar om inte några Austinrosor kan gå hos dig??? Bland de vita Austinarna så är Glamis Castle utan tvekan bäst.
noranettan
04-11-2007, 17:38
Hur i hela friden kunde jag glömma några riktiga favoriter???
Rosa x dupontii

Rosa fedschenkoana - pamirros, blommar precis hela säsongen

De vackra alborna inte att förglömma som Suaveolens, Maxima och Mme Plantier. Den sistnämnda nedan.
Nja. Austinrosorna vågar jag mig inte på. Rosor gillar mig inte nåt vidare, tom Flammentanz fryser ner här,men jag gör ritningar på en stor sittplats omgärdad av rosor, nu j-ar skall dom få!
Alborna klarar jag dock bra, någon sådan skall nog få plats, och dom blir ju stora, det är bra!
noranettan
04-11-2007, 17:43
Precis! Och ju mer häckar du sätter desto bättre microklimat får du! Jag som odlar rosor i z 4-5 har faktiskt på ett bra ställe z 2-rosor (R. mulligani)
I höst har jag planterat två vita buskrosor, Pimpinellen Karl Förster, blommar om ca 2 m, zon 4. Och rugosan Souvenir de Philémon Cochet, ca 1.5 m blommar till hösten, zon 7.

Schneekoppe, rugosa ros mest vit men aningens rosa, ca 1 m och doftar, zon 7 tror jag ?

Henry Hudson, rugosa Kanadaros ca 1.20 och lika bred, zon 7

Marie Bugnet, rugosa ca 1.20 ev. högre också en tuff Kanadaros, blommar till hösten.
kerstin z5-6
04-11-2007, 18:54

Mme Legras de St Germain
Mme Zoemans
Bägge robusta stora, doftande buskrosor -engångs men blommar mer än en månad
Jovisst, men det är inte direkt något mikroklimat där dom skall stå. Högt berg mott norr kommer avgränsa åt ett håll, öppet och sluttning åt öst, ganska skyddat mot söder/väster.
Mängder med regnvatten från berget, bor i västsverige med mycket växlande vintrar vilket jag tror är det största problemet hos oss, växlar mellan flera + och flera - många ggr per vinter + en massa regn och tidiga höstar, sena vårar. (första frosten fick vi här för ett par månader sedan).
Glömde nämna lerjord.
Fast vi skall lägga en dränering längst med berget.
Och framförallt, rosor verkar inte gilla mig även om jag gillar dom, det jag har nu är någon alba, en Louise Odier (min favorit) och finlands vita. Jo, en Tuscany som är himla fin har klarat sig här en vinter.
Ja då borde väl Pimpineller, Rugosa och Kanadarosor gå bra som tål kyla och lite svårare läge.
Christina i Taxinge~
04-11-2007, 19:12
Men jag är inte så säker på att Kanadarosorna är bra i Gbg-klimat......
De verkar gå bäst uppe i Norrland med rejäla vintrar! Framtagna som de är för Kanadaklimat.
Jag tycker att vissa Kanadarosor blir bara skräp härnere i "södern" med våra konstiga, omväxlande vintrar.
Lac Majeau och Louise Bugnet är undantagna - de klarar detta fint!
Oj då, jag som trodde att Kanada-rosorna var säkra kort. Fast ni har ju redan tipsat mig om en massa fina vita, det skall inte bli något problem att hitta lämpliga bland dom här. Har en lång lista jag skall ta med till plantskolorna till våren.
kerstin z5-6
04-11-2007, 21:21

Så här ser mina P Dawn kandarosor ut ..
De rekommenderade jag gladeligt till Christer i F -skulle låtit bli det ..
Mer anskrämliga svartfläckssjuka usliga rosor än de har han aldrig skådat .. så det gäller nog att välja rosor beroende på zon på mer än ett sätt ...
Anna NV Uppsala
04-11-2007, 23:31
Håller med om att kanadarosorna kan vara lite skrabbiga om man inte bor i Canada eller Burträsk ;-)
Men Morden Snowbeauty sköter sig faktiskt jättebra här.
Annars tänkte jag fortsätta heja på allt vackert som sagts om rugosor, och bara påminna om gamla vanliga att Blanc Double de Coubert är en riktigt vacker väldoftande tuffing. Fast.... eeehhh inte så vacker i regnigt klimat förstås. Här i sommartorra Uppland går den däremot jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.