Full version: Jag har inte tid
Lady Hamilton
Denna text fick jag i min hand i veckan Den är tänkvärd anser jag (det är alltså inte jg som "skrivit" texten)

En liten betraktelse för dej som inte anser att du har tid

Jag har inte tid

Min farfars farfar arbetade 12 timmar varje dag, även lördagar Det var en arbetsvecka på 72 timmar.
Dessutom skötte han en trädgård med ett litet hus, var kassör i skyttelaget, brandman vid den lokala brandkåren, tenor och notskrivare i sångföreningen. Han klippte själv sina 6 barn, halvsulade familjens skor, högg 8 m³ ved till vintern samt gjorde det mesta husgerådet själv.

Min farfarsfar hade kommit ner till en arbetstid på 54 timmar. Han övertog trädgården och var också brandman. Likaledes var han medlem i skyttelaget och i sångföreningen var han baryton. Men han hade varken tid att vara kassör eller notskrivare. Han klippte inte sina 4 barn och hans vedhuggning inskränkte sig till 1m³, för han hade börjat elda med kol. Husgeråd var något man köpte.

Min farfar arbetade 48 timmar i veckan, också han var trädgårdsmästare och medlem i skyttelaget. Men han hade varken tid med sång eller frivillig tjänst i brandkåren. Hans 2 barn gick till frisören. Vedhuggning till vintern? nej, men han gjorde lite slöjd då och då.

Min far är traditionstrogen och därför medlem i skyttelaget, men han går aldrig dit, han har slutat med familjeträdgården, det lönar sig inte längre och har inga barn hemma. Bränsle och kol till vintern? nej, han har fått elvärme, hur skall han annars få tid till någonting i våran jäktade tid? Han arbetar ju trots allt 45 timmar i veckan.

Och jag själv? Jag har överhuvutaget inte tid till någonting, inte till att sjunga och absolut inte till frivillig tjänst.

HUR skulle jag kunna det med en så slitsam och lång arbetstid som 40 timmar i veckan? eller mindre............
Biggan_
Ja tänk vad dom hann med förr innan all teknik kom!! ohmy.gif
Det som stjäler mest tid idag är nog TV och datorer.
AnnammA
...jag trodde i min enfald, att den nya tekniken skulle göra pappersarbetet effektivare och minska ner på pappersarbetet, men... jag tvivlar ibland på det...Hm...
anna_rispan
Tänkvärt.

Men ibland får jag känslan av att det ändå inte går att jämföra.
Alphaville
Mycket tänkvärt, Lady Hamilton.

Vad gör vi egentligen med tiden som blir över? g.gif
Netha
Mycket tänkvärt.

TV och dator tar stor del av tiden... oavsett ålder.
Snöflinga
CITAT (Alphaville @ 04-11-2007, 18:24) *
Mycket tänkvärt, Lady Hamilton.

Vad gör vi egentligen med tiden som blir över? g.gif

Sitter här giggle.gif

CITAT (Snöflinga @ 04-11-2007, 21:59) *
Sitter här giggle.gif

oj .. tryckte fel, ursäkta coolgleam.gif
Netha
Sitter också här just nu ... men har mer o mer börjat prioritera bort surfandet. smile.gif
Snöflinga
CITAT (Netha @ 04-11-2007, 22:03) *
Sitter också här just nu ... men har mer o mer börjat prioritera bort surfandet. smile.gif

Jag med, för jag har inte tid och det känns ganska bra ...
Netha
CITAT (Snöflinga @ 04-11-2007, 22:18) *
Jag med, för jag har inte tid och det känns ganska bra ...

Jag gör det fastän jag har all tid i världen. wink.gif
Snöflinga
CITAT (Netha @ 04-11-2007, 22:20) *
Jag gör det fastän jag har all tid i världen. wink.gif

Vad gör du istället då ... fast det har ju inte jag med att göra unsure.gif ursäkta, blev bara nyfiken ...
Netha
CITAT (Snöflinga @ 04-11-2007, 22:29) *
Vad gör du istället då ... fast det har ju inte jag med att göra unsure.gif ursäkta, blev bara nyfiken ...

Fyller korsord... och umgås med min man. wub.gif
|Birgitta|
*raderat*
Lady Hamilton
Ok för att man inte kan jämföra "rakt över" Men håll med om att visst är det konstigt att vi blir mer och mera stressade ju mera "tekniken" går frammåt. (Och borde ha all tid i världen över)
Vi får mer och mer "måsten" Det kan nog vara bra om man i bland stannar upp och funderar på
Vad som är viktigt just nu för mig (Måste jag verkligen göra allt)
Vad vill jag göra med min tid (Prioritera det man verkligen vill göra och strunta i det andra)
Mycket man gör kanske är ren "slentian"? Kanske saker kan göras på annat vis (Eller av någon annan)
Man måste även lära sig att säga NEJ till det som man inte vill/kan eller är intresserad av

Jag till exempel har upptäckt att jag visst hinner gå i skog å mark (gärna en mil om dagen) bara jag låter bli att sätta mig vid datorn bara för att "kolla" någonting. Numera kan jag "kolla" när jag kommit hem från min promenad och konstigt nog så verkar det som att ni på Odla klarat er lika bra (om inte bättre giggle.gif ) medans jag varit ute......................
Tesa

CITAT
Min farfars farfar arbetade 12 timmar varje dag, även lördagar Det var en arbetsvecka på 72 timmar.
Dessutom skötte han en trädgård med ett litet hus, var kassör i skyttelaget, brandman vid den lokala brandkåren, tenor och notskrivare i sångföreningen. Han klippte själv sina 6 barn, halvsulade familjens skor, högg 8 m³ ved till vintern samt gjorde det mesta husgerådet själv.

Men farfars farfar hade en hustru som skötte hela hushållet med hjälp av barnen vilka idag istället ska skjutsas till diverse aktiviteter och övertalas att städa sina rum...som ofta är lika stora som det rum hela familjen delade på då, gamla mamma bodde förmodligen hos dom och passade de minsta barnen som alltså inte skulle köras till dagis, inte heller behövde nån tid läggas på att åka och hälsa på mamma..istället för att åka till affären så pysslade han i sin trädgård där han odlade det som behövdes, husgeråden tog ungefär lika lång tid att tillverka som det tar att åka och köpa dem färdiga, att laga barnens skor tog kortare tid än man idag lägger på att välja skor, 8 kubikmeter ved motsvarar några timmar på gym...
Att klippa alla sex barnen med hjälp av en potta och en fårsax gick fortare än bara resan till frisören idag...
Lägg då till att vi idag duschar lika lång tid varje dag som de kanske la i veckan på att tvätta sig...överhuvudtaget.. Vi byter till rena kläder när de andra blivit smutsiga..då bytte man till söndagen kanske..och till jul..
Som brandman la han förmodligen mindre tid än ,man idag lägger på att läsa om bränder...att vara kassör för skytteföreningen var troligen betydligt mindre betungande än att hantera barnens veckopengar och sången tränade han nog mest på när han jobbade...

Så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att han hann med "allt det"..
anna_rispan
CITAT (Tesa @ 05-11-2007, 12:04) *
Men farfars farfar hade en hustru som skötte hela hushållet med hjälp av barnen vilka idag istället ska skjutsas till diverse aktiviteter och övertalas att städa sina rum...som ofta är lika stora som det rum hela familjen delade på då, gamla mamma bodde förmodligen hos dom och passade de minsta barnen som alltså inte skulle köras till dagis, inte heller behövde nån tid läggas på att åka och hälsa på mamma..istället för att åka till affären så pysslade han i sin trädgård där han odlade det som behövdes, husgeråden tog ungefär lika lång tid att tillverka som det tar att åka och köpa dem färdiga, att laga barnens skor tog kortare tid än man idag lägger på att välja skor, 8 kubikmeter ved motsvarar några timmar på gym...
Att klippa alla sex barnen med hjälp av en potta och en fårsax gick fortare än bara resan till frisören idag...
Lägg då till att vi idag duschar lika lång tid varje dag som de kanske la i veckan på att tvätta sig...överhuvudtaget.. Vi byter till rena kläder när de andra blivit smutsiga..då bytte man till söndagen kanske..och till jul..
Som brandman la han förmodligen mindre tid än ,man idag lägger på att läsa om bränder...att vara kassör för skytteföreningen var troligen betydligt mindre betungande än att hantera barnens veckopengar och sången tränade han nog mest på när han jobbade...

Så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att han hann med "allt det"..

Bra skrivet Tesa!

Det är såna jämförelser som gör att jag tycker att grundhistorien inte går att jämföra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon