Jill-Ulrika
Nu när vinter börjar närma sig med stormsteg, ökar också oron för trädgården lavinartat (ja, jag är göteborgare giggle.gif ).
Nej, allvarligt eftersom jag inte har en aning om vad som ska göras med perenner, buskar och träd osv. i trädgården innan vintern så svindlar det nästan när jag tänker på allt arbete och all kunskap som måste samlas in om omsättas i praktiken på så kort tid.
Visst, jag borde väl ha tänkt på övervintring tidigare men det har bara inte blivit av.

Så nu behöver jag lite övervintringshjälp. Listar de växter som jag är mest orolig för inför vintern. Vore väldigt tacksam för svar på hur dessa bäst övervintras och om de ska klippas ner något och isåfall när, (har googlat på endel men det verkar finnas tveksamheter kring hur vissa bäst bör övervintras).

Agapanthus (blå)
Höstlilja Crocosmia Montbretia (Lucifer)
Gaura lindheimeri (Sommarljus?)
Löjtnantshjärta
Daglilja
kerstin z5-6
Agapanthus (blå)

Tas ev in -Andra Göteborgare får svara på om de kan klara sig ute -Annars sval plats nästan torr jord

Löjtnantshjärta
Daglilja
Är perenner du gör inte ett dugg med dem
ingrid fuxwall
Har bara erfarenhet av de två sisnämnda och där brukar jag;
Inte göra något med löjtnantshjärtat, brukar klippa ner det vissna på våren, vet i alla fall med mig att jag inte gör något på hösten.
Dagliljorna, ibland klipper jag ner på hösten men oftast får det vänta till våren.

Men som sagt, jag är inte speciellt haj på det här med trädgård så någon annan har kanske bättre tips, men jag bor i ungefär samma zon som dig.

ingrid
Lena i Torslanda
Agapanthus kan behöva ett täcke av t.ex löv.
Löjtnanshjärtat har väl vissnat ner??? Om det inte har det så kan du klippa bort det som är ovan jord.
Crocosmia övervintrar i jorden hos oss göteborgare så den kan du strunta i.
Dagliljorna låter du bara vara. Klipp bort det som är visset på vårkanten i stället. Så kan du göra med alla perenner, de klarar sig ofta bäst om man låter dem vara i fred över höst och vinter.
Gaura kan klara vinter men är nog tveksam. Räknas väl oftast som en ettåring eller?
Jill-Ulrika
Tackar för svarem! smile.gif

Visst har det stackars Löjtnantshjärtat (vit) vissnat ner men ska jag kanske klippa ner den? Den ser riktigt sorglig ut, har nästan svårt att tro att den kommer ta sig igen...

Dagliljornas blad liknar mest strimlade gamla sunktiga disktrasor, totalt eländiga:S Däremot ser Crocosmiorna(?) ganska ståndaktiga ut fortfarande med sina blad och fröställningar så det känns trist att gräva upp och ta in.

Sen trodde ja Gaura var flerårig, (måste kolla det) Jag önskar verkligen att den är det så vacker som den var. Annars får jag väl försöka fröså den från de frön jag tagit. Frågan är bara när?

Och nu har det ju frusit till i marken här också men går det att gräva ändå? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jill-Ulrika @ 04-11-2007, 18:59) *
Agapanthus (blå)
Löjtnantshjärta
Daglilja

Agapanthus (blå) - vissnar den ner så är den härdig i zon 0-3(4) , täck ev med en hög hög med löv och täck sen med snö .
Höstlilja Crocosmia Montbretia (Lucifer) -härdig
Gaura lindheimeri (Sommarljus?) - täck med löv i zon 2-3
Löjtnantshjärta - härdig
Daglilja - härdig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon